Algi (inaczej glony) to element wodnego planktonu – organizmy jedno- lub wielokomórkowe (w takim przypadku również beztkankowe, a więc pozbawione korzeni czy liści).

To bogate źródła antyoksydantów, które zapobiegają rozwojowi chorób układu krążenia, stabilizują gospodarkę lipidową organizmu, regulują ciśnienie tętnicze krwi i wykazują działanie detoksykacyjne. (1,2)

Chlorella (nie tylko) na układ krążenia

Algi (łac. Algae) podbijają świat i cieszą się coraz większą popularnością. Ceni się je przede wszystkim za ich wartość odżywczą i właściwości prozdrowotne.

Jedną z morskich alg jest chlorella – zielenica, w której składzie znajdują się duże ilości chlorofilu – naturalnego barwnika, który nadaje roślinom zieloną barwę. Dzięki wysokiej zawartości związków przeciwutleniających chlorella pomaga zapobiegać chorobom układu sercowo-naczyniowego. Jej obecność w diecie stabilizuje gospodarkę lipidową: zmniejsza stężenie cholesterolu całkowitego, „złych”, miażdżycorodnych frakcji cholesterolowych LDL i triglicerydów w osoczu.

Osoby, które muszą kontrolować stężenie cholesterolu we krwi, powinny smarować pieczywo produktami ze stanolami roślinnymi, regulującymi gospodarkę lipidową organizmu – cenne związki zawiera np. Benecol® lekki. (5)

Spożywanie chlorelli pozwala uregulować ciśnienie tętnicze krwi i wspiera pracę wątroby. Alga ta ma również właściwości detoksykacyjne. Specjalne białka obecne w ścianie komórkowej chlorelli umożliwiają jej wiązanie metali ciężkich i pomagają usuwać je z organizmu (m.in. zwiększają wydalanie kadmu). (1)

Metabolity chlorelli zapobiegają patologicznym procesom tworzenia naczyń włosowatych oraz hamują podziały komórkowe indukowane przez nieznane mechanizmy (wykazują więc tzw. działanie przeciwmitotyczne). Dlatego algę tę stosuje się w profilaktyce nowotworowej, zaleca się ją także pacjentkom chorym na raka piersi. (1)

Chlorella dostarcza sporo błonnika pokarmowego, który wspiera pracę jelit i reguluje rytm wypróżnień – może więc zapobiegać zaparciom i hemoroidom. W jej składzie znaleźć można cenne białka, węglowodany i nienasycone kwasy tłuszczowe; zawiera też ona wiele minerałów, mikro- i makroelementów. (1)

Spirulina – cenna alga, ale…

Dość popularną algą morską jest spirulina (Arthrospira) – sinica, która słynie ze swych wartości odżywczych. Z tego względu doceniają ją przede wszystkim wegetarianie. Jednak jej spożywania nie zaleca się kobietom w ciąży i karmiącym matkom. (2)

Spirulina zawiera bardzo dużo białka, które stanowi aż 55-70 proc. jej suchej masy, dlatego należy do jego najbogatszych źródeł wśród naturalnej żywności. Dostarcza też spore ilości kwasu gamma-linolenowego, czyli wielonienasyconego kwasu tłuszczowego z grupy omega-6, który wykazuje właściwości przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe.

Spirulinę poleca się osobom z nadciśnieniem tętniczym, ponieważ jej skład pomaga je ustabilizować. W aldze tej znajdują się też pewne ilości witamin (D, E, A, z grupy B) i żelaza. (2)

Uważa się, że spirulina może modulować odpowiedź immunologiczną organizmu oraz wykazywać aktywność przeciwbakteryjną i przeciwwirusową (również przeciwko wirusowi HIV).

Istnieją doniesienia mówiące, że działa protekcyjnie na układ krążenia, zapobiega cukrzycy, niedokrwistości i chorobom atopowym. Jednak badania, które mogą to potwierdzać, są nieliczne; poza tym przeprowadzono je na bardzo małej populacji, stosując niezadowalające metody badawcze. (2)

Należy zaznaczyć, że spożywanie spiruliny może wiązać się z efektami niepożądanymi, do których należą m.in. bóle głowy, dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, problemy z koncentracją i bóle mięśniowe.

Opisano również przypadki ciężkich powikłań, które rozwinęły się u pacjentów przyjmujących spirulinę w charakterze suplementacji. Należały do nich toksyczne uszkodzenie wątroby, rozpad mięśni (tzw. rabdomioliza), a nawet wstrząs anafilaktyczny. (2)

Stosując algi jako suplementy diety, należy pamiętać, by zaopatrywać się wyłącznie w bezpieczne preparaty z apteki. Preparaty pochodzące z niesprawdzonych źródeł mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. (2)

Źródło:

  1. Medycyna Praktyczna, http://diabetologia.mp.pl/przeglad_badan/116860,algi, data dostępu: 11.06.2017
  2. Medycyna Praktyczna, http://www.mp.pl/pytania/pediatria/chapter/B25.QA.2.2.51., data dostępu: 11.06.2017