Gimnastyka w wodzie kojarzy się z idealną formą aktywności fizycznej dla kobiet w ciąży albo osób starszych. Jednak korzyści z ćwiczeń w wodzie mogą odczuć osoby w każdym wieku – tym bardziej, że trening w basenie można urozmaicać na wiele sposobów i skusić się na wodny aerobik, tai chi, jogę, zumbę albo kickboxing. Przeczytaj o korzyściach, które daje gimnastyka w wodzie.

Gimnastyka w basenie – jakie ma zalety?

Przebywanie w wodzie to dla wielu osób doskonały sposób na relaks i wypoczynek. Już samo pływanie ma opinię jednej z najlepszych i zarazem najmniej męczących form aktywności fizycznej, a przecież na basenie można nie tylko pływać, bo w wielu ośrodkach sportowych organizowane są zajęcia wodnego aerobiku. Dzięki nim można spalić trochę kalorii, poprawić kondycję i zapewnić sobie dobry humor.

Obserwacje wykazują, że regularny aerobik w basenie wiąże się z wieloma korzyściami dla zdrowia i sylwetki. Choć za zajęcia trzeba zapłacić, kupno karnetu może być dodatkową motywacją do regularnej aktywności fizycznej oraz okazją do poznania nowych ludzi. Tym sposobem, w miłej atmosferze, można odczuwalnie poprawić formę.

Oto, jak działa wodny trening (1,2,3):

  • wzmacnia mięśnie i wytrzymałość, ponieważ wykonując poszczególne ruchy musisz pokonać opór wody,
  • poprawia elastyczność,
  • nie obciąża stawów, dlatego jest odpowiednią formą aktywności dla osób borykających się z problemami ze stawami (oraz tych, którzy chcą ich uniknąć),
  • pomaga w walce ze stresem, redukuje niepokój – potwierdziły to polskie badania z udziałem kobiet przeprowadzone w 2007 roku – panie biorące udział w badaniu stwierdziły, że ćwiczenia w wodzie pozytywnie wpłynęły na ich nastrój,
  • pomaga spalić kalorie – im bardziej dynamiczne są ćwiczenia, tym więcej możesz spalić – podczas godziny możliwa jest utrata nawet do 500 kcal!
  • obniża ciśnienie krwi, a w dłuższej perspektywie czasu redukuje tętno,
  • obserwacje z udziałem osób starszych wykazały, że w grupie uczestniczącej w zajęciach na basenie, stwierdzono pozytywny wpływ ćwiczeń na masę ciała, zwinność, elastyczność i balans.

Jakie jeszcze zalety ma aerobik na basenie? Ta forma aktywności na pewno jest stworzona dla osób, które nie lubią się pocić, a latem jest idealnym sposobem na ochłodzenie się w gorący dzień. Ponadto wodne ćwiczenia są dosyć popularne i odpowiednie dla osób w różnym wieku i o różnej kondycji.

Ile należy ćwiczyć, aby zachować zdrowie?

Jeśli szukasz dla siebie odpowiedniej formy aktywności, fitness w wodzie to doskonały pomysł. W celu zachowania zdrowia poleca się co najmniej 150 minut  umiarkowanej aktywności fizycznej w tygodniu (takiej jak pływanie czy marsz) lub 75 minut ruchu o wysokiej intensywności (np. bieganie).

Będzie więc idealnie, jeśli każdego dnia znajdziesz pół godziny na ulubiony sport.(4) W sytuacji, gdy na coś chorujesz lub przyjmujesz leki, skonsultuj się wcześniej z lekarzem, który podpowie Ci najlepiej, jaka forma aktywności będzie dla Ciebie odpowiednia.

Pamiętaj też o zdrowej diecie, która pomoże Ci zachować zdrowie i smukłą sylwetkę. Lekki jadłospis jest polecany jako element profilaktyki wielu chorób, pomaga ustabilizować poziom glukozy we krwi, trójglicerydów i cholesterolu.

Postaraj się więc jeść dużo warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, sięgaj także po orzechy, nasiona, chude mięso, ryby oraz wysokiej jakości tłuszcze, np. olej lniany, rzepakowy, oliwę z oliwek.

Gdy natomiast walczysz z podwyższonym poziomem cholesterolu, możesz włączyć do menu produkty Benecol® ze stanolami roślinnymi o udowodnionej skuteczności w jego obniżaniu. Powodzenia!

Źródło:

  1. Top 10 Health Benefits of Water Aerobics. http://www.healthfitnessrevolution.com/top-10-health-benefits-water-aerobics/ Data dostępu: 28.08.2017
  2. Bum Kim S., O’sullivan D. M. Effects of Aqua Aerobic Therapy Exercise for Older Adults on Muscular Strength, Agility and Balance to Prevent Falling during Gait. J Phys Ther Sci. 2013 Aug; 25(8): 923–927
  3. Cespedes A. Water Aerobics Benefits. http://www.livestrong.com/article/133611-water-aerobics-benefits/ Data dostępu: 28.08.2017
  4. Laskowski E. R. How much should the average adult exercise every day? http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/exercise/faq-20057916 Data dostępu: 28.08.2017