Cholesterol

Co to jest cholesterol? Cholesterol jest substancją tłuszczową obecną we wszystkich komórkach oraz krwi. Jego wysoki poziom może mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia. Z drugiej strony, warto jednak pamiętać, że związek ten jest niezbędnym składnikiem komórek ustroju.

Cholesterol "dobry" i "zły" – normy

Pozytywny wpływ cholesterolu na organizm polega na jego udziale w wytwarzaniu niektórych hormonów, witaminy D3, kwasów żółciowych. Jest też konieczny do właściwego funkcjonowania mózgu i komórek nerwowych. Dlatego, jeśli normy cholesterolu we krwi są zachowane, nie ma potrzeby stosowania leków czy diety na obniżenie cholesterolu. Warto natomiast dowiedzieć się jak zbić cholesterol, jeśli badania wykazały jego nadwyżkę, co dotyczy „złej” frakcji LDL. Ile więc wynosi norma cholesterolu?

Zalecane poziomy to:

  • cholesterol całkowity: 114-200 mg/dl,
  • cholesterol HDL ( tzw. dobry cholesterol): dla kobiet >50 mg/dl, dla mężczyzn >40 mg/dl,
  • cholesterol LDL ( tzw. zły cholesterol):

Kiedy badanie wykazuje nadmierne stężenie  cholesterolu we krwi, trzeba niezwłocznie zatroszczyć się o zdrowie. Frakcję LDL nazywamy „złą” dlatego, że przyczynia się do odkładania cząsteczek cholesterolu w tętnicach, co jest czynnikiem ryzyka rozwoju miażdżycy, a w skrajnych przypadkach może skończyć się zawałem serca.

Jak obniżyć cholesterol?

Terapię należy prowadzić pod okiem lekarza, który może zarekomendować leki na cholesterol. Jednak w każdej sytuacji wskazana jest „dieta na cholesterol”. Jej zadaniem jest unormowanie masy ciała (jeżeli jest za wysoka) oraz ograniczenie do minimum produktów bogatych w cholesterol i sprzyjających tyciu. Zamiast tego zalecane są produkty lekkie i zdrowe, jak warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, makarony, ryż, oleje roślinne, ryby, chude mięso i nabiał. Czasami jadłospis warto wzbogacić o specjalne produkty obniżające cholesterol, na przykład zawierające stanole roślinne. Aby jeszcze skuteczniej zredukować ryzyko rozwoju miażdżycy, dietę na cholesterolnależy uzupełnić o aktywność fizyczną oraz zrezygnować z alkoholu i palenia papierosów.

Cholesterol może być więc naszym sojusznikiem albo wrogiem – wiele zależy od nas samych.

Brak postów do wyświetlenia