Każdy marzy o pięknej sylwetce – smukłej, zgrabnej, ale jednocześnie delikatnie umięśnionej. Niestety, jako że najczęściej kojarzy się ona z wymagającym treningiem, który wydaje się niekiedy ponad nasze siły, często nie podejmujemy wyzwania. Tymczasem nie każdy wie, że świetnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów jest zwyczajne bieganie.

Jak i ile biegać?

Wielu ludzi zastanawia się, czy biegając, można schudnąć. Niech nikogo jednak nie zwiodą pozory – schudnąć, biegając, wcale nie jest tak łatwo, a porządny trening wymaga dużych pokładów cierpliwości. Ile biegać dziennie? To kwestia bardzo indywidualna, choć specjaliści podpowiadają, by robić to jak najdłużej możemy. Warto zacząć od trzydziestominutowych treningów i powoli zwiększać czas biegania. Dlaczego im dłużej, tym lepiej? Otóż organizm przeciętnego człowieka rozpoczyna spalanie tkanki tłuszczowej po około dwudziestu minutach od rozpoczęcia wysiłku fizycznego. Codzienne bieganie na pewno może przynieść spodziewany efekt – ważna jest bowiem regularność. W ten sposób organizm przyzwyczaja się do wysiłku i z każdym kolejnym dniem ćwiczącemu jest łatwiej.

Po pytaniu, ile biegać, pojawia się następne – jak szybko biegać? Większości z nas może się wydawać, że rozwijanie dużych prędkości ma tutaj ogromne znaczenie. W końcu wtedy poprawia się ogólną wytrzymałość i wkłada większy wysiłek w ćwiczenie, co powinno teoretycznie przynosić lepsze efekty. Tymczasem, wbrew pozorom, w odchudzaniu zdecydowanie bardziej pomaga bieganie w niezbyt szybkim tempie. Udowodniono bowiem, że najwięcej tłuszczu spala się w momencie, gdy nie zmusza się mięśni do zbyt wielkiej pracy.

To, ile kilometrów biegać dziennie, nie jest już natomiast takie istotne. Najważniejsza okazuje się regularność ćwiczeń oraz odpowiednie przygotowanie do codziennego treningu. Przed rozpoczęciem biegu, jakkolwiek długi by był, zawsze należy przeprowadzić właściwą rozgrzewkę. Wystarczy, jeśli poświęci się jej około dziesięciu minut. Nie zaszkodzi też wprowadzanie od czasu do czasu nagłej zmiany tempa. Krótkie odcinki pokonane sprintem pozwolą spalić więcej kalorii, a dalszy, tym razem już powolny bieg, umożliwi regenerację utraconych sił.

Kiedy najlepiej biegać, żeby schudnąć? Naturalnie wszystko zależy od indywidualnych przyzwyczajeń trenującego. To normalne, że jeśli ktoś przez całe życie nie był rannym ptaszkiem, nie zacznie nagle wstawać skoro świt, by pobiegać. Mimo wszystko najkorzystniejszą porą na wysiłek fizyczny okazuje się właśnie poranek. To wtedy ludzki organizm ma najlepszy metabolizm – wieczorami natomiast wydaje się już zmęczony i najczęściej przygotowuje się do relaksu. Jeśli więc nie mamy do czynienia z osobą, która z samego rana jest mocno zaspana, plan treningowy powinien się udać.

Czy biegając, schudnę?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy od tego, jak będzie się ćwiczyć i czy postawi się na regularność. A czy samym bieganiem można schudnąć? Oczywiście, prócz niego warto pomyśleć o odpowiedniej diecie, która pozwoli zachować masę ciała właściwą dla danego wzrostu. Najważniejsze to zdrowo się odżywiać i zapewniać organizmowi wszelkie niezbędne składniki odżywcze. Bieganie na pewno pomoże natomiast spalić trochę nadprogramowych kalorii. Przykładowo, osoba, która waży 55 kg spala podczas biegania ok. 11,4 kcal/minutę, czyli w trakcie 30-minutowego treningu wydatek energetyczny wyniesie 342 kcal, a to całkiem sporo. Ktoś, kto waży 82 kg spala już 17 kcal/minutę, czyli 510 kcal w ciągu półgodzinnego biegu.(1)

Trzeba też pamiętać o odpowiedniej motywacji. Bez niej nawet najbardziej przemyślany trening niewiele pomoże, o ile zabraknie w nim regularności. Warto powtarzać sobie, że ćwiczenia mają sens, a z czasem przyniosą spodziewany efekt. Nawet jeśli z początku będzie ciężko, powolne zmiany szybko przyniosą radość, a z czasem pozwolą cieszyć się idealną sylwetką, której pozazdroszczą wszyscy inni.

Źródło:

  1. Goldman R. How Many Calories Do You Burn Running a Mile? https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/running-burn-calories-per-mile Data dostępu: 27.03.2018