Bieganie rano czy wieczorem? Która opcja będzie dla Ciebie idealnym rozwiązaniem? Nadmiar obowiązków na co dzień sprawia, że często trudno jest wygospodarować czas na trening, dlatego ważne jest ustalenie dogodnej pory. Zarówno bieganie rano, jak i wieczorem, ma swoje wady i zalety.

Bieganie rano

Jeśli rozważasz, czy biegać rano, czy wieczorem i bardziej skłaniasz się ku pierwszej opcji, zastanów się, czy Twoja praca lub inne obowiązki umożliwią Ci tak wczesny trening. Choć pewnie znajdą się sympatycy biegania o 5. rano, nie u każdego poziom energii jest wówczas wystarczający na tak intensywny wysiłek. Jednak, jeżeli Twój grafik pozwoli Ci na to, żeby się wyspać, pobiegać, zjeść solidne śniadanie, odświeżyć i przebrać – takie rozwiązanie ma bardzo dużo zalet. Przeprowadzono kilka badań, których celem było sprawdzenie, jak działa na organizm poranna aktywność fizyczna. Jedne z nich wykazały, że uczestnicy, którzy rano poświęcili 45 minut na szybki marsz, byli mniej zainteresowani pokazanymi im zdjęciami kalorycznych przekąsek. W dniach, kiedy pomijali aktywność fizyczną, ich reakcja była odwrotna. Ponadto, rozpoczęcie dnia ćwiczeniami poskutkowało większą aktywnością również w późniejszych godzinach. Zwolennicy porannej aktywności fizycznej, np. biegania, podkreślają również, że trening wieczorem przyspiesza pracę serca i podnosi temperaturę ciała, co może spowodować problemy z zasypianiem. Przeprowadzone obserwacje wykazały, że osoby ćwiczące o 7. rano, w porównaniu z trenującymi późnym popołudniem, cieszyły się lepszą jakością snu.(1) Ponadto, problem – jak znaleźć czas na ćwiczenia, będzie rozwiązany już na starcie dnia.

Bieganie rano a odchudzanie

Osoby, które biegają rano, często robią to na pusty żołądek. Od lat popularna jest opinia, że to najlepszy sposób na spalenie tkanki tłuszczowej. Jej przeciwnicy ostrzegają jednak, że to prosta droga do „spalenia” mięśni, z których organizm pobiera potrzebną energię. Niestety, o poranku nie każdy ma czas, żeby zjeść śniadanie, odczekać i dopiero pójść biegać (trening z pełnym żołądkiem również nie jest najlepszym pomysłem). Jak więc znaleźć idealne rozwiązanie? Po pierwsze – trenuj na czczo wówczas, jeśli bieg z założenie nie będzie zbyt długi i intensywny, aby nie doprowadzić się do wyczerpania. Po drugie, zastanów się, jaki jest Twój cel – jeśli aktywność fizyczna ma Ci pomóc w zbudowaniu mięśni, lepiej biegaj po lekkim posiłku, jeśli zaś zależy Ci przede wszystkim na schudnięciu, wówczas możesz sobie pozwolić na bieg w umiarkowanym tempie przed śniadaniem. Obserwuj też siebie i swoje samopoczucie – jeżeli po treningu na pusty żołądek (albo już w trakcie) opadasz z sił, to znak, że wcześniej warto jednak zjeść mały posiłek, np. pełnoziarnistego tosta z masłem orzechowym lub migdałowym. (2)

Bieganie wieczorem – jakie ma zalety?

Wiesz już, że trening wieczorem, zamiast uspokoić Cię i wyciszyć przed snem, może Cię rozbudzić. Dlatego bardzo późna pora nie jest dobrym pomysłem na wyciskanie z siebie siódmych potów na ścieżce lub bieżni. Z drugiej strony jednak specjaliści podkreślają, że w ciągu dnia temperatura ciała wzrasta, a mięśnie stają się gotowe na bardziej intensywny wysiłek. Niektórzy twierdzą, że najlepszą wydolność mamy między godz. 14. a 18. To okienko czasowe wydaje się więc być najbardziej odpowiednie na trening, jeśli oczywiście masz szansę wygospodarować czas o tej porze. Popołudnie to dobry czas dla biegaczy, którzy lubią długie dystanse i szybkie tempo. Wcześniej zdążą zjeść odpowiedni posiłek, odczekać i przygotować się do wysiłku.(1)

Jak więc brzmi odpowiedź na pytanie: kiedy biegać? Nie ma idealnego rozwiązania dla wszystkich. Idealna pora na bieganie zależy od Twoich obowiązków, celów treningowych i indywidualnych preferencji – osoba, która zazwyczaj chodzi spać późno, a rano trudno się wybudza, raczej szybko się zniechęci do postanowienia o porannym bieganiu. Ktoś, kto późno kończy pracę i ma dużo obowiązków domowych, może zaś mieć problem ze znalezieniem czasu na trening po południu. Najważniejsze jednak, żeby nie zapominać o aktywności fizycznej – regularność ma tutaj bowiem większe znaczenie, niż dokładna pora.

Źródła:

  1. Kelly E. What’s the Best Time of Day to Exercise? https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/best-time-to-workout#1. Data dostępu: 13.05.2018
  2. Ramnarace C. Can I Work Out On an Empty Stomach? https://www.webmd.com/fitness-exercise/features/can-i-work-out-on-an-empty-stomach#1. Data dostępu: 13.05.2018