Choć dziś ćwiczenia Callanetics nie są tak popularne, jak w latach 80-tych czy 90-tych, wciąż możemy spotkać wiele zwolenniczek programu ćwiczeniowego, wymyślonego przez Callan Pinckney.

Słynna Amerykanka wydała 9 książek, które szybko stały się bestsellerami. Proponowana przez nią gimnastyka to nie tylko sposób na wymodelowanie sylwetki, ale też zyskanie elastyczności i poradzenie sobie z bólami kręgosłupa. Na czym polegają ćwiczenia?

Co to jest Callanetics?

Callanetics to nie wyczerpujący trening, po którym trudno złapać oddech i z czoła cieknie pot. Mimo to zmusza mięśnie do ciężkiej pracy i przynosi wiele pozytywnych efektów.

Gimnastyka Callanetics bazuje na ćwiczeniach izometrycznych – należy napinać mięśnie bez zmiany ich długości. Ćwiczenia wymagają wielokrotnych powtórzeń, więc wykonanie całego zestawu z początku jest sporym wyzwaniem.

Każdy ruch wymaga skupienia, precyzji oraz utrzymywania właściwej postawy, dlatego najlepiej jest ćwiczyć z książką, filmem instruktażowym lub pod okiem trenerki/ trenera. Co ważne, ćwiczenie należy przerwać, jeżeli towarzyszy mu ból.

Mimo, iż początki są trudne, z czasem jednak ciało przyzwyczaja się do ćwiczeń i gimnastyka staje się czystą przyjemnością.

O czym jeszcze należy pamiętać? Otóż ćwiczenia trzeba wykonywać w konkretnej kolejności. Cały zestaw ćwiczeń Callanetics zajmuje około godziny, jednak warto poświęcić ten czas 2-3 razy w tygodniu, gdyż efekty pojawiają się dosyć szybko.

Jakie są zalety tego programu?

Możemy spotkać się z opiniami, że już po 10-krotnym wykonaniu zestawu sylwetka wygląda ładniej, cellulit jest mniej widoczny, a ciało nabiera elastyczności. Wytrwali mogą liczyć na nabranie siły, płynności ruchów, poprawę balansu oraz lepszą postawę ciała. (1)

To z pewnością dobry wybór dla Ciebie, jeśli nie lubisz siłowni czy zorganizowanych zajęć w klubie fitness. Możesz ćwiczyć w domu i nawet nie potrzebujesz specjalnych przyrządów. Wystarczy mata, krzesło, wygodny strój.

Sama Callan Pinckney zmagała się z wrodzoną chorobą bioder oraz bólami kręgosłupa, dlatego program ćwiczeń stworzyła z myślą o sobie i innych borykających się z tego typu problemami.

Mimo to, jeśli cierpisz z powodu kłopotów z układem ruchu, lepiej skonsultuj się z lekarzem przed przystąpieniem do jakichkolwiek ćwiczeń czy uprawiania sportu – specjalista oceni najlepiej, czy dana forma aktywności będzie dla Ciebie odpowiednia.

Jak jeszcze zadbać o siebie na co dzień?

Ćwiczenia fizyczne modelujące sylwetkę i wzmacniające mięśnie są jak najbardziej wskazane, jednak pamiętaj też o aktywności typu kardio – spacerach, pływaniu, jeździe na rowerze, aerobicu czy innej formy ruchu. Dzięki temu spalisz nadprogramowe kalorie i poprawisz kondycję.

Ponadto ruch jest wskazany w profilaktyce różnego typu schorzeń, w tym otyłości i chorób układu sercowo-naczyniowego. Drugim filarem zdrowego trybu życia jest odpowiednia dieta, które wesprze Twoją walkę o piękną sylwetkę i dobre samopoczucie.

Jadłospis bazujący na pełnoziarnistych produktach zbożowych, warzywach, owocach, chudym mięsie i nabiale, uwzględniający źródła korzystnych dla zdrowia tłuszczów (ryby, orzechy, pestki, płynne oleje roślinne) – to nie tylko sposób na utrzymanie dobrej kondycji ciała, ale też doskonałe samopoczucie.

Jeżeli borykasz się z problemami zdrowotnymi, bądź pod stałą opieką specjalisty i stosuj się do jego wskazówek, a także rób regularne badania, aby monitorować efekty terapii.

W przypadku podwyższonego cholesterolu możesz sięgnąć po naturalną broń, która pomoże Ci go zwalczyć – stanole roślinne, których dostarczają produkty Benecol ®.

Ponadto stroń od zgubnych dla zdrowia używek, czyli alkoholu (powinien być spożywany jedynie w symbolicznych dawkach) oraz papierosów, których najlepiej unikać całkowicie. Postaraj się też zachęcić do pozytywnych zmian nawyków swoich bliskich, z pewnością na tym skorzystają.

Źródło:

  1. Thomas J. Callanetics Exercises. http://www.livestrong.com/article/336961-callanetics-exercises/ Data dostępu: 19.09.2017