Cielęcina uchodzi za jeden z najzdrowszych gatunków mięsa. Polecana jest też osobom dbającym o sylwetkę, ponieważ zawiera niewiele tłuszczu i jest niskokaloryczna. Dlaczego warto jeść cielęcinę i jak ją przyrządzić, żeby była smaczna i zdrowa?

Cielęcina – wartości odżywcze

Mięso cielęce cieszy się opinią szlachetnego gatunku i jest w tym wiele prawdy. Zachęca nie tylko walorami smakowymi, ale też wartościami odżywczymi. Ma niewiele kalorii – ok. 105-108 kcal/100 g (w zależności od tego, z której części zwierzęcia pochodzi mięso) oraz tłuszczu (niecałe 3/100 g). Cielęcina jest za to dobrym źródłem białka (ok. 20/100 g), zawiera także witaminy (m.in. witaminy z grupy B) oraz fosfor, żelazo, magnez czy potas.

Co z cholesterolem? W 100 gramowym kawałku mięsa znajduje się 71 mg cholesterolu. Dużo więcej znajdziemy go jednak w wątrobie. Wartości odżywcze wątróbki cielęcej przedstawiają się następująco: 100 g to 124 kcal, 19,2g białka, 3,3 g tłuszczu i 360 mg cholesterolu.

Wątróbka jest za to dużo bogatsza w żelazo i witaminy niż łopatka, sznyclówka albo udziec.(1) Aby mięso było jak najlepsze, warto kupować je u sprawdzonego dostawcy, gdyż na jego jakość i wartość odżywczą wpływają różne czynniki, takie jak rasa, system żywienia i utrzymania, postępowanie ze zwierzętami oraz sposób przechowywania mięsa. (2)

Jak przyrządzić cielęcinę?

Aby przyrządzanie cielęciny było jak najzdrowsze, należy przede wszystkim unikać jej smażenia, gdyż wówczas wchłania dużą ilość tłuszczu. Jeśli zależy Ci na lekkim daniu, możesz ugotować ją z dodatkiem włoszczyzny, dusić albo upiec w woreczku żaroodpornym.

Cielęcina rzadko gości na naszych stołach, tymczasem istnieje mnóstwo możliwości na przygotowanie z niej pysznego oraz zdrowego dania. Poniżej znajdziesz propozycję przepisu na cielęcinę duszoną ze śliwkami.

Składniki (na 4 porcje):

  • 400 g cielęciny,
  • łyżka mąki,
  • łyżka oleju sojowego lub słonecznikowego,
  • 15 sztuk suszonych śliwek,
  • łyżka rodzynek,
  • 2 średnie marchewki,
  • łyżka posiekanej natki pietruszki,
  • listek laurowy, tymianek, pieprz ziołowy, sól dla smaku.

Sposób przygotowania:

Śliwki i rodzynki umyj i namocz. Mięso umyj, oprósz solą i pieprzem ziołowym, umieść w rondlu, podlej wodą. Marchew umyj, obierz, opłucz i pokrój w plasterki, następnie dodaj do mięsa. Namoczone śliwki pokrój w paski, wrzuć do rondla z mięsem razem z przyprawami i duś pod przykryciem.

W międzyczasie zrumień mąkę na patelni (bez tłuszczu). Z mąki, oleju i wody przygotuj zawiesinę, wlej do mięsa i zagotuj. Tak przyrządzoną cielęcinę podziel na porcje i polej sosem.

Możesz podawać ją z ulubionymi dodatkami – sprawdzą się ziemniaki, ryż, bukiet warzyw, sałatka albo zestaw surówek. Jedna porcja ma 227 kcal i 69 mg cholesterolu. (3)

Kilka słów o komponowaniu zdrowego jadłospisu

Wiesz już jakie wartości odżywcze ma cielęcina, dlatego przynajmniej od czasu do czasu możesz przygotować z niej smaczne danie. Podstawą Twojego jadłospisu powinny być jednak produkty pochodzenia roślinnego, natomiast mięso potraktuj jako dodatek – tym bardziej, jeśli borykasz się z wysokim poziomem cholesterolu.

Każdego dnia sięgaj natomiast po pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce – są źródłem węglowodanów przyswajalnych oraz błonnika, który m.in. zapobiega nadwadze, dostarczają też szerokiej gamy witamin i minerałów.

W umiarkowanych ilościach możesz też sięgać po niskotłuszczowy nabiał, ryby, jaja. Uwzględnij w jadłospisie także źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych, np. orzechy, oleje (np. lniany, rzepakowy).

W obniżeniu stężenia cholesterolu we krwi pomogą Ci także stanole roślinne zawarte m.in. w produktach Benecol®. Dobrze zbilansowana dieta wpłynie pozytywnie na cały organizm oraz Twoje samopoczucie, a żeby wzmocnić jej działanie, dodaj do planu dnia aktywność fizyczną oraz pozbądź się szkodliwych nawyków, przede wszystkim palenia papierosów. To proste kroki, które mogą przynieść wiele korzyści.

Źródło:

  1. Kunachowicz H. i wsp. Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014, s.34-36
  2. Rudy M. i wsp. Wpływ rasy bydła na wybrane cechy jakościowe cielęciny przechowywanej w warunkach chłodniczych. Roczniki Naukowe Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, t. 10 (2014), nr 1, 45-53
  3. Wieczorek-Chełmińska Z. Nowoczesna dietetyczna książka kucharska. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2011, s. 270