Stwierdzenie podwyższonego poziomu cholesterolu to dopiero początek drogi, której przebycie powinno sprawić, że wyniki znów będą mieścić się w normie. Tradycyjne leczenie warto wesprzeć częstą aktywnością fizyczną i właściwym menu na obniżenie cholesterolu. Jakie produkty wybrać i jak się odżywiać?

Jadłospis na cholesterol – co podnosi poziom cholesterolu, a co go obniża

Podwyższony poziom cholesterolu sprzyja rozwojowi schorzeń układu krążenia. Wynik przekraczający normy to nie przelewki! Czym prędzej należy zmienić wszelkie złe nawyki, które do tej pory towarzyszyły codzienności, zaczynając od spojrzenia na dotychczasowy jadłospis bardzo krytycznym okiem.

Po pierwsze, należy przyjrzeć się, jakie tłuszcze królowały do tej pory w menu. Trzeba pamiętać, że tłuszcze to nie tylko margaryna roślinna, olej do smażenia czy masło, ale także składnik gotowych produktów cukierniczych. Słodkie przekąski to najczęściej źródło niezdrowych utwardzanych tłuszczów trans. Co powinny zatem jeść osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu? Jadłospis najlepiej wzbogacić w produkty Benecol® bogate w stanole roślinne, które obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Po drugie, trzeba nauczyć się odróżniać produkty z nasyconymi kwasami tłuszczowymi od tych z nienasyconymi. Na cenzurowanym powinny zatem znaleźć się tłuste mięsa, smalec i tłuste produkty mleczne, a także tłuste sosy. Najlepiej zastąpić je rybami morskimi (zwłaszcza tłustymi) i chudym drobiem gotowanymi na parze oraz oliwami bogatymi w kwasy omega-3, np. oliwą z oliwek lub z pestek winogron.

Menu na zbicie cholesterolu

Dietetycy doskonale wiedzą, jak pozbyć się cholesterolu. Przypadłość ta bardzo często dotyczy osób, które prowadzą niezdrowy tryb życia, a przy tym zmagają się z nadmiarem kilogramów. Wyrobienie w sobie dobrych nawyków, takich jak unikanie stresu, wysypianie się i regularna aktywność fizyczna, nie tylko wpłynie na obniżenie poziomu cholesterolu, ale i na zredukowanie wagi ciała. W menu na obniżenie poziomu cholesterolu powinny znaleźć się:

– świeże, najlepiej sezonowe owoce bogate w błonnik – należy jednak zrezygnować z bananów, winogron i owoców suszonych, które są bogate w cukry złożone i dwucukry,
– warzywa, które także są cennym źródłem błonnika. Każdego dnia należy zjadać od 1/2 do kilograma owoców i warzyw, najlepiej świeżych, niepoddanych obróbce termicznej. Zaleca się dzienne spożycie 20-30 g błonnika, dlatego warto uzupełnić swoje menu o produkty pełnoziarniste, kasze, płatki zbożowe i nasiona roślin strączkowych,
– produkty bogate w antyoksydanty, takie jak witamina E w orzechach włoskich, migdałach i kiełkach, a także witamina C i beta-karoten, które występują w wielu owocach i warzywach.

Jak obniżyć poziom cholesterolu, jedząc smacznie i zdrowo?

Znajomość zasad zdrowego odżywiania powinna wystarczyć każdemu, kto chce spożywanymi potrawami pozytywnie wpływać na swoje zdrowie. Każdego dnia należy jeść (co ważne – bez zbędnego pośpiechu!) od czterech do pięciu posiłków dziennie, dbając o to, aby były one jedzone regularnie co kilka godzin i niezbyt obfite. Menu idealne dla zwiększenia we krwi frakcji HDL i zmniejszenia cholesterolu LDL to dieta śródziemnomorska.

Najlepiej w ogóle zrezygnować ze śmietany i tłustych sosów, ograniczyć obecność na stole cukru, dżemów i miodu, a margarynę roślinną czy masło zastąpić produktem z zalecanymi stanolami roślinnymi. Pożegnać trzeba się także z pełnotłustymi produktami mlecznymi, lodami na śmietanie, a także smalcem, słoniną i boczkiem. W odstawkę muszą iść wysoko przetworzone przekąski, dania szybkiej kuchni i wszystko to, co smażone. Białe pieczywo najlepiej zastąpić pełnoziarnistym, a spośród alkoholi na sklepowych półkach wybierać czerwone wino.

Zdrowa dieta i zmiana złych nawyków mogą zdziałać cuda! Codzienne menu wzorowane na krajach z basenu Morza Śródziemnego, aktywność fizyczna i zdrowy tryb życia pomogą zwalczyć nieprawidłowy poziom cholesterolu we krwi. Warto wiedzieć, po które produkty sięgać, aby wyniki znów znalazły się w normie, a które umieścić na cenzurowanym, gdyż są szkodliwe dla zdrowia.