Domowa gimnastyka, nordic walking, joga, a może fitness na trampolinie? Jeśli jesteś osobą starszą i szukasz dla siebie sposobu na aktywność fizyczną, masz mnóstwo możliwości. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na ćwiczenia dla seniorów, które poprawiają kondycję, krążenie i samopoczucie!

Czy ćwiczenia w starszym wieku są bezpieczne?

Być może wydaje Ci się, że emerytura nie jest odpowiednim momentem na zaangażowanie się w aktywność fizyczną, bo – po pierwsze – już za późno na ćwiczenia i nie wpłyną one na Twój stan zdrowia, a po drugie – ze względu na wiek istnieje niebezpieczeństwo urazów, złamań albo nawet zawału. Rzeczywiście, jeśli do tej pory prowadziłeś raczej fotelowy tryb życia i z dnia na dzień postanowisz zacząć ćwiczyć w intensywnym tempie, istnieje spore ryzyko kontuzji. Ale czy ta sama reguła nie dotyczy osób młodszych?

Ćwiczenia to świetny pomysł na spędzanie wolnego czasu w każdym wieku. Pomagają nabrać siły, zapobiegają utracie tkanki kostnej (profilaktyka osteoporozy!), poprawiają koordynację i balans, działają pozytywnie na układ krążenia, wspomagają dobry humor i pamięć. Jeśli boisz się urazów, zważ, że dzięki aktywności fizycznej wielu z nim możesz zapobiec, bo ćwiczenia uczynią Twoje ciało bardziej elastycznym i mocniejszym.(1) Jeśli rodzaj wysiłku dopasujesz do swojej kondycji, zaczniesz wprowadzać ruch stopniowo i z zachowaniem bezpieczeństwa, przyniesie Ci to więcej pożytku niż szkody. Skonsultuj się natomiast z lekarzem, jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, bóle, doskwierają Ci niepokojące symptomy, które nie zostały jeszcze zbadane i zdiagnozowane, a także osłabienie czy zawroty głowy. Zasięgnij porady także wtedy, gdy faktycznie przez wiele lat Twój styl życia był bierny.

Pomysły na ćwiczenia dla seniorów

Jeśli masz energię i zdrowie, które pozwalają Ci podjąć aktywność fizyczną, możesz skusić się na wypróbowanie trampoliny, zajęcia w wodzie albo spokojną jogę. Zobacz, jakie korzyści płyną z poszczególnych rodzajów aktywności.

Ćwiczenia w wodzie

Są rodzajem treningu cardio, który dobrze wpływa na układ krążenia, w tym serce, natomiast pokonywanie oporu wody wzmacnia mięśnie i poprawia balans. Wodny aerobik nie obciąża stawów oraz redukuje ryzyko upadku i urazu, które jest związane z wieloma innymi aktywnościami. (2)

Joga

Pomaga się wyciszyć i odstresować. W wieku przekwitania łagodzi objawy z nim związane.. Ponadto, poprawia elastyczność i zapobiega osteoporozie. (3) Zacznij od bardzo prostych pozycji, a najlepiej wykonuj ćwiczenia pod okiem instruktora. Alternatywą dla jogi mogą być także ćwiczenia pilates.

Nordic walking

Spacery są uznawane za bezpieczną, bo umiarkowaną formę aktywności fizycznej dla seniorów. Jeśli wybierzesz się na spacer z kijkami nordic walking, zaangażujesz do pracy także górne partie ciała. Korzyści z tego sportu jest mnóstwo: wpływa pozytywnie na kości, koryguje złą postawę, odciąża stawy i zmniejsza ich sztywność.(4)

Jumping fitness

To rodzaj aktywności z wykorzystaniem trampoliny do ćwiczeń. Ćwiczenia te zwiększają masę kości, poprawiają równowagę, siłę i elastyczność ciała, pomagają schudnąć. Są świetną zabawą, więc po serii ćwiczeń dobry humor gwarantowany. Konieczne jest jednak zachowanie ostrożności, czyli wcześniejsza konsultacja z lekarzem i ćwiczenie pod okiem trenera (to bezpieczniejsze rozwiązanie niż trampolina domowa, tym bardziej dla początkujących).(5)

Seniorzy mogą także jeździć na rowerze, grać w tenisa, zapisać się na zajęcia tańca lub tai chi. Im wcześniej zaczniesz ćwiczyć, tym większych korzyści możesz się spodziewać. Wprowadź aktywność fizyczną do planu dnia szczególnie, jeśli doskwiera Ci zły nastrój, masz nadwagę, wysokie ciśnienie albo poziom cholesterolu. W ostatnim przypadku możesz wspomóc  redukcję poziomu cholesterolu, przyjmując suplement diety Benecol® ze stanolami roślinnymi o udowodnionej skuteczności działania. Przekonaj się, jak kilka dobrych zmian może wpłynąć na Twoje życie!

Piśmiennictwo:

  1. Myths About Exercise and Older Adults, WebMD, dostęp: 28.08.2016
  2. J.Wayne, The Advantages of Water Aerobics for Seniors, LiveStrong, 1.09.2011
  3. Yoga for Older Adults: 5 Health Benefits of The Practise for Post 50s, The Huffington Post, 20.05.2013
  4. The Benefits of Nordic walking for older adults, Bristol Nordic Walking, 7.06.2015
  5. Delisa, Is a Mini Trampoline Safe for an Elderly Person?, LiveStrong, 20.01.2011