Ćwiczenia z hula hop już dawno przestały uchodzić za zabawę dla dzieci. To intensywny, skuteczny trening, który pomaga spalić trochę kalorii i wymodelować sylwetkę. Czy hula hop odchudza? Jakie daje efekty? Ile czasu ćwiczyć, żeby je zauważyć?

Ćwiczenia z hula hop – efekty

Trening z hula hop, czyli popularnym kołem do ćwiczeń, to doskonały pomysł na urozmaicenie aktywności fizycznej. Tym bardziej, jeśli jesteś w stanie kręcić nim co najmniej przez 10 minut dziennie, bo wówczas, przy zachowaniu regularności, będą widoczne rezultaty wysiłku. Efekty ćwiczeń z hula hop są podobne do wielu innych rodzajów treningu aerobowego, szczególnie do zajęć tanecznych, takich jak belly dance, salsa albo swing. W trakcie 30 minut kręcenia kobieta może spalić średnio 165 kcal, a mężczyzna – 200 kcal. (1) Dodatkowym bonusem jest wzmocnienie i wymodelowanie mięśni brzucha i oraz bioder.

Kółko hula hop – wybrać z obciążeniem czy bez?

Ciekawostką na rynku akcesoriów sportowych są koła z obciążeniem i wypustkami masującymi, które na pierwszy rzut oka wydają się bardziej profesjonalne od zwykłych. Jednak czy naprawdę lepiej wybrać taki model? Lekkim kółkiem kręci się nieco trudniej – czasami potrzeba naprawdę wielu prób, żeby wypracować odpowiednie ruchy, umożliwiające utrzymanie go na odpowiednim poziomie przez dłuższy czas. To zaś wymaga bardziej intensywnej pracy mięśni. Zaletą koła z obciążeniem jest natomiast jego łatwiejsze utrzymanie podczas kręcenia – to oznacza, że ćwiczenia z hula hop mogą potrwać dłużej i trudniej się do nich zniechęcić. Oba warianty mają więc swoje zalety. Czasami zachwalane są efekty kręcenia kołem hula hop z wypustkami, które dodatkowo masują okolice talii i bioder. Choć taki masaż podczas treningu może wydawać się kuszący, weź pod uwagę, że na początku wypustki mogą zostawiać siniaki, dlatego lepiej się zabezpieczyć, np. pasem neoprenowym do ćwiczeń.

Ćwiczenia z hula hop z masażem lub bez będą bardziej efektywne, jeśli właściwie dobierzesz rozmiar koła. Idealne, po postawieniu go pionowo wzdłuż linii ciała, powinno sięgać mniej więcej talli lub obszaru pomiędzy talią a żebrami. Choć z początku możesz nie wiedzieć, jak ćwiczyć z hula hop, żeby koło nie spadało, z czasem na pewno dojdziesz do wprawy.

Kto nie powinien ćwiczyć z hula hop?

Koło do ćwiczeń jest przeznaczone dla każdego, kto chce poprawić kondycję, elastyczność mięśni oraz wymodelować sylwetkę. Taki trening jest stosunkowo bezpieczny, jednak zapytaj lekarza czy możesz ćwiczyć z hula hop, jeśli masz problemy z układem ruchu, szczególnie bóle lub przebyte urazy kręgosłupa. Wówczas tego typu treningi są ryzykowne. Jeśli zaś w wyniku ćwiczeń odczujesz jakiekolwiek dolegliwości, przerwij treningi i również skonsultuj się z ortopedą.

Jaki wpływ na zdrowie mają ćwiczenia fizyczne?

Wiesz już, jakie efekty dają ćwiczenia z hula hop i jak wybrać odpowiednie koło. Jeśli zdecydujesz się trenować, przy braku przeciwwskazań wyjdzie Ci tylko na zdrowie. Regularna aktywność fizyczna dodaje siły, poprawia balans i zwiększa elastyczność mięśni. Wpływa dobrze na układ oddechowy i układ krążenia, pomaga schudnąć, utrzymać ładną sylwetkę, zapobiega m.in. chorobom serca i cukrzycy. Specjaliści zalecają 150 minut aerobowej aktywności fizycznej w tygodniu, takiej jak spacery, bieganie, pływanie, jazda na rowerze.(2) Jeżeli wpleciesz w plan treningowy kręcenie kołem, urozmaicisz rutynę i pobudzisz do pracy nowe grupy mięśni.

Źródła:

  1. Laskowski E.R. Do weighted hula hoops provide a good workout, or are they just a gimmick? https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/weighted-hula-hoops/faq-20058073Data dostępu: 7.03.2018.
  2. Endurance Exercise (Aerobic). http://www.heart.org/HEARTORG/HealthyLiving/PhysicalActivity/FitnessBasics/Endurance-Exercise-Aerobic_UCM_464004_Article.jsp#.Wp_dNmaBiu4Data dostępu: 7.03.2018.