Dieta 8-godzinna, określana też jako „dieta 8 godzin” albo „dieta 8 na 16” to odchudzający program żywieniowy oparty na bardzo prostych zasadach – spożywanie posiłków jest dozwolone tylko przez 8 godzin dziennie, natomiast kolejne 16 to czas, w którym organizm ma z założenia spalać energię i oczyszczać się z toksyn. Czy warto się skusić na stosowanie takiej diety?

Na czym polega dieta ośmiogodzinna?

Autorami diety 8 na 16 godzin są David Zinczenko i Peter Moore. Według założonego przez nich planu należy wyznaczyć sobie 8 godzin w ciągu dnia, podczas których trzeba uzupełnić zapotrzebowanie kaloryczne, natomiast w trakcie pozostałych 16 rekomendowany jest post.

W większości przypadków osoby stosujące program pomijają więc śniadanie, aby móc zjeść coś późnym popołudniem lub wieczorem. Zinczenko i Moore sugerują także, aby w ramach posiłków wybierać zdrowe i bogate w składniki odżywcze produkty.

Plan „diety 8h” zakłada też ćwiczenia, jednak (co ucieszy osoby z natury leniwe) – wystarczy jedynie 8 minut dziennie.

Jak zacząć? Dla wielu osób taka zmiana nawyków czasami okazuje się szokiem, dlatego na początek można np. stosować program przez trzy dni, natomiast w dzień czwarty jeść tak samo jak wcześniej. Taki cykl można powtórzyć kilkakrotnie.

Według zwolenników diety stosowanie postów to skuteczny sposób na pozbycie się nadmiaru kilogramów, a przestrzeganie ścisłych godzin w ciągu dnia, w tracie których można jeść, pomaga unikać podjadania późnym wieczorem i w nocy. Wplecenie w grafik zaledwie 8 minut ćwiczeń daje efekty, ale jednocześnie nie jest problematyczne.

Jakie są wady diety ośmiogodzinnej?

Proste zasady programu mogą wydawać się kuszące, jednak dieta 8-godzinna nie jest pozbawiona wad. Pierwszą z nich jest pomijanie śniadań po to, aby móc zjeść więcej wieczorem.

Tymczasem wiele wyników badań potwierdza, że jedzenie śniadań wiąże się z korzyściami dla zdrowia. Poranny posiłek dodaje energii, polepsza koncentrację, zaopatruje organizm z wiele składników odżywczych i stymuluje metabolizm.(1)

Kolejną pułapką diety jest brak restrykcji dotyczących spożywanych produktów. Dla niektórych osób przedłużony okres postu w ciągu dnia może być pretekstem do sięgania po posiłki, które ów post „wynagradzają”.

Jeśli natomiast jadłospis diety 8h będzie bogaty w produkty typu fast food, słodycze i tłuste dania, dieta odbije się negatywnie i na zdrowiu, i na figurze. Dlatego ważne, aby podejść do odchudzania z rozsądkiem.

Kolejny problem to ryzyko efektu jo-jo w sytuacji, gdy uda się zrzucić zbędne kilogramy. Powrót do dawnych nawyków bywa bowiem zgubny w przypadku wcześniejszego stosowania diet wymagających odmawiania sobie jedzenia.

Efekty diety 8-godzinnej mogą się więc pojawić, ale tylko na krótki czas. Ponadto diet uwzględniających post nie powinny stosować osoby z problemami zdrowotnymi, np. cukrzycą lub chorobą serca. (2)

Czy warto więc stosować ten program? Pamiętaj, że najlepsza dieta to taka, która zakłada zmianę nawyków żywieniowych na stałe. Jedzenie 4-5 niewielkich posiłków dziennie, które oparte są na produktach bogatych w składniki odżywcze (jak produkty z pełnych ziaren zbóż, warzywa, owoce, orzechy, niewielkie porcje wysokiej jakości mięsa, ryb, nabiału) pomoże kontrolować apetyt i zachować zdrowie.

Jeśli polubisz swoje nowe nawyki żywieniowe, nie będą kojarzyć Ci się ściśle z dietą odchudzającą, bo ich głównym celem jest zachowanie organizmu w dobrej kondycji, a spadek kilogramów to tylko miły skutek uboczny.

Źródło:

  1. Breakfast: Is It the Most Important Meal? http://www.webmd.com/food-recipes/most-important-meal#1 Data dostępu: 29.08.2017
  2. Butler N. Everything You Need to Know About Intermittent Fasting. http://www.healthline.com/health/diet-and-weight-loss/intermittent-fasting#overview1 Data dostępu: 29.08.2017