Dieta antycellulitowa opiera się na zasadach zdrowego odżywiania – nie jest szczególnie restrykcyjna i nie wymaga rezygnacji ze wszystkich ulubionych potraw. Zaleca spożywać 5 posiłków dziennie, jeść mniejsze porcje i przyrządzać sobie lekkostrawne dania. W walce z problemem pomagają warzywa, owoce i woda niegazowana z niską zawartością sodu. Osoby, które zmagają się z „pomarańczową skórką” powinny pożegnać się z solą i używkami.

Cellulit – kobiecy problem

Swą drugą nazwę: „pomarańczowa skórka”, cellulit zawdzięcza charakterystycznym nierównościom skóry, którymi się objawia. Z problemem zmaga się wiele kobiet, również bardzo młodych. To wynik nierównomiernego odkładania się tłuszczu, którego organizm nie mógł wchłonąć i wydalić. Nagromadzony nadmiar tłuszczu zaczyna uciskać naczynia krwionośne i limfatyczne (1). W efekcie woda i toksyny zatrzymują się w organizmie, a na udach, pośladkach, nawet brzuchu czy ramionach pojawia się nieestetyczna „pomarańczowa skórka”.

Z problemem borykają się wyłącznie kobiety, u mężczyzn, którzy mają inną gospodarkę hormonalną i mniej tłuszczu w warstwie podskórnej, cellulit się nie rozwija. Za zmiany u pań winę ponoszą przede wszystkim krągłe, „kobiece” kształty i estrogeny (2), ale pomarańczowej skórce sprzyja też szereg innych czynników: m.in. nieodpowiednie menu (z dużą ilością węglowodanów, tłuszczów zwierzęcych oraz soli) brak ruchu, siedzący tryb życia i przewlekły stres.

Zmiana jadłospisu na lżejszy i zdrowszy to ważny element walki z pomarańczową skórką. Przyzwyczajenia żywieniowe należy zmienić na dłużej – nie można traktować diety antycellulitowej jak chwilowego kaprysu.

Dieta na cellulit: bez używek i soli

Dieta na cellulit wymaga wyeliminowania słodyczy i produktów typu fast food, które zawierają szkodliwe toksyny. Należy pożegnać się z paleniem tytoniu, alkoholem, nawet kawę zaleca się zamienić na zieloną herbatę. Warto przyrządzać sobie 4-5 niedużych posiłków w ciągu dnia i nie opierać menu jedynie na trzech obfitych daniach.

Dieta cellulitowa polega na ograniczeniu tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych. Można sięgać po oleje roślinne, do sałatek dodawać oliwę z oliwek, a do smarowania pieczywa używać produktu Benecol®, który reguluje poziom cholesterolu we krwi. Niezbędnego białka najlepiej szukać w chudym mięsie, rybach i chudym nabiale. Nie należy ostro przyprawiać dań, świeże i suszone zioła powinny na trwałe zastąpić sól (chlorek sodu), która odpowiada za obrzęki i zatrzymuje wodę w organizmie (3). Warto nadmienić, że chodzi nie tylko o dosalanie potraw. Trzeba mieć świadomość, że chlorek sodu znajduje się w wielu produktach, niewskazanych w ramach diety antycellulitowej. Gotowe (pakowane) pizze, zupki w proszku i chipsy muszą znaleźć się na cenzurowanym, również dlatego, że zawierają konserwanty i są wysokoprzetworzone.

Błonnik, woda i aktywność fizyczna

Dieta przeciw cellulitowi powinna bazować na zdrowych, lekkostrawnych produktach. Warto sięgać po niskotłuszczowe przetwory mleczne i produkty pełnoziarniste. Należy spożywać spore porcje warzyw i owoców, które (ze względu na wysoką zawartość błonnika) wspomagają przemianę materii. Cenny składnik znaleźć można także w ciemnym pieczywie, grubych kaszach, otrębach i brązowym ryżu. Niektóre warzywa i owoce zawierają potas i działają moczopędnie, co przyspiesza oczyszczanie z toksyn i wspiera walkę z cellulitem (4). Do menu najlepiej włączyć seler, pomidory, koper ogrodowy i chrzan.

Osoby, które zmagają się z pomarańczową skórką, muszą przyjmować dużą ilość płynów dziennie, ok. 1,5-2 l wody niegazowanej o niskiej zawartości sodu. Dzięki temu organizm łatwiej pozbędzie się toksyn. Nie zaleca się napojów gazowanych ani soków z wysoką zawartością cukru.

Dietę na cellulit należy wspierać systematyczną aktywnością fizyczną, najlepiej na świeżym powietrzu. Aqua aerobik, fitness lub długie, intensywne spacery to sprzymierzeńcy w walce ze skórką pomarańczową.

Choć cellulit bywa przyczyną kompleksów, warto pamiętać, że istnieje wiele sposobów, by mu przeciwdziałać – dużo zależy od nas samych i od stylu życia, jaki wybierzemy.

Bibliografia:

  1. Medycyna Praktyczna, http://dermatologia.mp.pl/lista/96340,jak-leczyc-cellulit, dostęp: 21.06.2016
  2. Jw.
  3. Czytelnia Medyczna, http://www.czytelniamedyczna.pl/5257,substancje-pochodzenia-naturalnego-stosowane-w-terapii-cellulitu.html, dostęp: 21.06.2016
  4. Jw.