Błyskawiczna dieta odchudzająca czy zmiana nawyków żywieniowych na całe życie? Rozsądek podpowiada to drugie. Jedną z propozycji programu zakładającego zmianę stylu życia jest dieta Boba Greene’a – fizjologa wysiłku, którego teorię wypromowała sama Oprah Winfrey. Na czym polega ta dieta życia”?

Zmiana nawyków żywieniowych i odchudzanie sposobem Greene’a

Program Greene’a składa się z trzech faz, w trakcie których należy dokonać stopniowej zmiany nawyków. Spadek masy ciała jest wprawdzie powolny, ale przy ścisłym przestrzeganiu zasad efekt jo-jo nie wchodzi w grę. Przeczytaj na czym polegają poszczególne etapy diety (1):

Faza pierwsza (co najmniej 4 tygodnie)

Jest to faza przygotowawcza, w trakcie której należy wdrożyć do planu dnia aktywność fizyczną, poprawić metabolizm oraz pozbyć się z jadłospisu sześciu problematycznych produktów, które bywają spożywane w nadmiarze, przez co szkodzą zdrowiu i sylwetce. Są nimi: alkohol, potrawy smażone, produkty bogate w tłuszcze trans, słodkie napoje gazowane, białe pieczywo oraz pełnotłuste mleko i jogurty.

W trakcie tej fazy polecane są śniadanie bogate w błonnik i wapń. Ponadto należy wypracować nawyk jedzenia ostatniego posiłku co najmniej 2 godziny przed snem. Między trzema głównymi posiłkami można sięgnąć po zdrowe przekąski, z których każda nie dostarczy więcej niż 100-200 kcal. Greene zaleca też suplementację witaminową oraz regularne picie wody.

Faza druga (co najmniej 4 tygodnie)

Na tym etapie należy skupić się głównie na kontrolowaniu porcji posiłków oraz zwiększeniu aktywności fizycznej. Możesz pozwolić sobie na bardziej kaloryczne produkty, które jednak należy spożywać w umiarkowanych ilościach.

Ważnym aspektem tej fazy jest także nauka panowania nad głodem emocjonalnym i praca nad motywacją do schudnięcia i zmiany nawyków żywieniowych.

Faza trzecia (trwała zmiana nawyków)

W tej fazie możesz jeszcze bardziej zwiększyć aktywność fizyczną. Ponadto wciąż musisz uważać na porcje posiłków, unikać produktów bogatych w tłuszcze nasycone, sód, cukier.

Pokarmy, po które należy sięgać, muszą być bogate w składniki odżywcze – inaczej mówiąc, trzeba postawić na wysoką jakość diety. W tej fazie, jak i fazie drugiej, dozwolony jest alkohol w umiarkowanych ilościach.

Jakie są zalety „diety na życie”?

Dieta Greene’a odnosi się do dobrze znanych zaleceń dotyczących zdrowego odchudzania i zmiany nawyków żywieniowych z tą różnicą, że zmiany te są oparte na konkretnym planie – może być przydatny dla osób, które nie potrafią przestawić się na nowy styl życia z dnia na dzień.

Dieta zakładająca regularne jedzenie zdrowych posiłków oraz unikanie produktów przetworzonych, tłustych, słonych i słodzonych jest pomocna nie tylko w pozbyciu się nadwagi, ale też uniknięciu niektórych chorób, jak cukrzyca typu 2 czy choroby serca i układu krwionośnego.

Rezygnacja z pełnotłustego nabiału czy ograniczenie tłustych mięs pomaga m.in. kontrolować poziom cholesterolu, dlatego program może być odpowiedni dla osób walczących z jego wysokim stężeniem.(1)

W takim przypadku warto też włączyć do diety produkty Benecol® ze stanolami roślinnymi, które mają udowodnione właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi.

Dyskusyjną kwestią jest natomiast przyjmowanie suplementów, które należy skonsultować z lekarzem, tym bardziej w przypadku choroby lub przyjmowania leków.

Ponadto, jeśli na coś chorujesz, przedyskutuj ze specjalistą kwestię aktywności fizycznej – dla bezpieczeństwa nie przesadzaj z intensywnością i wybierz umiarkowane tempo.

Źródło:

  1. Schweitzer L. Best Life Diet. http://www.webmd.com/diet/a-z/the-best-life-dietData dostępu: 29.08.2017