Dieta Cambridge ma już długą historię. Jej początki sięgają roku 1960, kiedy dr Alan Howard z  Uniwersytetu w Cambridge zaczął interesować się problemem otyłości i postanowił stworzyć własny program odchudzania.

Kilka lat później potwierdził skuteczność swojej diety w badaniach klinicznych, a od połowy lat 80-tych jego produkty zaczęły sprzedawać się w różnych krajach europejskich. Na czym polega dieta Cambridge?

Zasady diety Cambridge

Podstawą diety są gotowe posiłki i przekąski, wyprodukowane w laboratoriach Cambridge. Ich receptury oparte są na założeniu, że powinny dostarczać niewiele kalorii, a jednocześnie zaspokajać zapotrzebowanie na potrzebne organizmowi witaminy i minerały.

Nie oznacza to jednak, że przez cały okres trwania diety należy jeść wyłącznie gotowe produkty. W trakcie kuracji należy bowiem wdrożyć zasady właściwego komponowania i przygotowywania konwencjonalnych posiłków.

Program diety opiera się na tzw. 5 stopniach energetycznych. W pierwszej fazie (1 lub 2 stopień programu) należy jeść tylko gotowe produkty diety Cambridge, które dostarczają 800-1000 kcal w ciągu doby. Podobnie, jak w przypadku innych kuracji, jest to etap najszybszego spadku masy ciała.

Następnie przechodzi się do fazy stabilizacji – podaż kalorii na poszczególnych etapach stopniowo się zwiększa, a obok produktów Cambridge do menu należy wplatać konwencjonalne posiłki.

Dieta Cambridge – produkty, na których bazują jadłospisy

W asortymencie marki Cambridge znajdziesz szeroki wybór produktów, z których możesz komponować jadłospisy. W ramach śniadania możesz np. sięgnąć po shake (dostępne są różne smaki, np. bananowy, truskawkowy) albo owsiankę (np. o smaku jabłka z cynamonem).

Na obiad polecane są zupy, np. jarzynowa, pomidorowa, orientalna, grzybowa, porowo-ziemniaczana. Wśród produktów marki znajdują się też przekąski w formie batoników (karmelowe, czekoladowe, żurawinowe, z orzeszkami ziemnymi i inne).

Na etapach uwzględniających jedzenie konwencjonalnych posiłków możesz wpleść do menu sałatki, lekkie dania mięsne czy naleśniki, jednak ich kaloryczność nie powinna być zbyt wysoka – decydując się na dietę otrzymasz jadłospis oraz możliwość konsultacji z dietetykiem.

Posiłki zawierają niewielką ilość węglowodanów, dlatego organizm jest zmuszony spalać zapasy tłuszczu, aby zyskać potrzebną energię.

Kto nie powinien stosować diety Cambridge?

Dietę mogą wypróbować na własną rękę osoby zdrowe. Twórcy programu przestrzegają, że  w przypadku występowania niektórych schorzeń lub przyjmowania leków, przed zastosowaniem diety Cambridge trzeba poznać opinię lekarza, gdyż nie jest bezpieczna dla każdego. Bezwzględnymi przeciwwskazaniami do zastosowania kuracji, są:

  • wiek poniżej 14 lat,
  • ciąża, połóg, karmienie piersią,
  • BMI poniżej 20 kg/m2 lub anoreksja,
  • uzależnienie od alkoholu, narkotyków, substancji psychotropowych,
  • przyjmowanie leków na otyłość oraz/lub inhibitorów monoaminooksydazy,
  • atak serca lub udar mózgu przebyty w ciągu ostatnich 3 miesięcy,
  • porfiria,
  • zaburzenia psychiczne.

Ponadto istnieje cały szereg schorzeń, w przypadku których trzeba skonsultować się ze specjalistą przed sięgnięciem po tak restrykcyjny program odchudzający.

Należą do nich m.in.: BMI powyżej 40 kg/m2, choroba wieńcowa, wrzody żołądka, anemia, choroba Leśniowskiego i Crohn’a, łuszczyca, dna moczanowa, zawroty głowy, kamica nerkowa, nowotwór, problemy z kręgosłupem, przyjmowanie takich leków, jak: leki na niepłodność, leki przeciwarytmiczne, przeciwkrzepliwe, diuretyczne.

Gdy chorujesz lub bierzesz leki, na wszelki wypadek przed rozpoczęciem diety zgłoś się do lekarza i zapytaj, czy w Twoim przypadku będzie bezpieczna.

Jeśli jadłospis bazujący na „gotowcach” jednak do Ciebie nie przemawia, postaraj się schudnąć dzięki zdrowej i lekkiej diecie opartej na świeżych, lokalnych produktach.

Układając menu z wykorzystaniem warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, chudego mięsa i nabiału oraz pamiętając o źródłach wartościowych kwasów tłuszczowych (ryby, orzechy, nasiona, płynne oleje roślinne) z pewnością nietrudno będzie Ci uzyskać i utrzymać prawidłową masę ciała.

Gdy do tego dodasz codzienną aktywność fizyczną, plan ma jeszcze większe szanse powodzenia. Zdrowy tryb życia pomoże Ci nie tylko w spełnieniu marzeń o pięknej sylwetce, ale też odegra rolę profilaktyczną w przypadku wielu schorzeń, w tym chorób serca i układu krążenia.

Źródła:

  1. Dieta-Cambridge.pl
  2. The Cambridge Weight Plan. http://www.webmd.boots.com/diet/cambridge-diet-plan Data dostępu: 19.09.2017