Tak zwana „dieta hiszpańska” jest często określana jako „dieta dla zabieganych”. To dlatego, że proponowane posiłki można przygotować w krótkim czasie, a także sięgać po mrożonki czy konserwy. Na czym dokładnie polega ten program żywieniowy?

Zasady diety hiszpańskiej

Każdy, kto lubi sięgać po przepisy na hiszpańskie jedzenie wie, że kuchnia tego przepięknego kraju bazuje na warzywach (w tym strączkach), owocach, białym mięsie, rybach i owocach morza, produktach zbożowych, spożywanych umiarkowanie przetworach mlecznych.

Źródłami tłuszczu są tu przede wszystkim oliwa oraz orzechy. Dieta hiszpańska w pewnym stopniu inspiruje się tymi nawykami żywieniowymi mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego, jednak nie jest odzwierciedleniem typowej diety preferowanej w Hiszpanii (zakłada m.in. spożywanie dużych ilości nabiału).

Jej zasady są bardzo proste: należy spożywać 1000-1500 kcal w ciągu dnia, musi trwać pełne 2 tygodnie oraz ograniczać spożywanie tłuszczów (powinny stanowić mniej więcej 10% energii).

Codzienny jadłospis opiera się na 3 posiłkach, przy czym każdy powinien zawierać owoce lub warzywa. Dozwolone techniki kulinarne to gotowanie, duszenie, pieczenie bez tłuszczu lub smażenie z niewielkim dodatkiem tłuszczu.

Sporadycznie można pozwolić sobie na kawałek gorzkiej czekolady albo małą drożdżówkę. Rzecz jasna dobrze jest spożywać także świeże warzywa w postaci surówek, sałatek albo smoothie.

Autorzy obiecują, że w trakcie trwania kuracji można zgubić 3-6 kg, jednak ważne, aby po jej zakończeniu nie wracać do wysokokalorycznych posiłków, gdyż szybki spadek masy ciała może skończyć się efektem jo-jo.

Dieta hiszpańska – jadłospis na 1 dzień

Pamiętaj, że menu w diecie hiszpańskiej powinno być zróżnicowane, aby dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Oto przykład jadłospisu na 1 dzień:

  • śniadanie: kawa lub herbata bez cukru, kromka pełnoziarnistego pieczywa z plastrem chudej wędliny drobiowej, jogurt naturalny z owocami,
  • obiad: pieczony lub grillowany filet z kurczaka (ok. 200 g) z bakłażanem, sałatka z pomidorów i mozzarelli, na deser jabłko lub inny owoc.
  • kolacja: warzywa gotowane na parze z kozim serem, 2-3 łyżki ryżu, owoc.

Ewentualne przekąski w ciągu dnia powinny być lekkie i zdrowe.

Czy warto zdecydować się na tę dietę?

Program ma swoje zalety i wady. Częste sięganie po warzywa i owoce to na pewno duży plus, niewielkie porcje pomagają uniknąć rozpychania żołądka, a menu bazuje na zdrowych technikach kulinarnych.

Jeśli jednak dzienny jadłospis dostarczy jedynie zakładane minimum, czyli 1000 kcal, to zdecydowanie za mało, aby zapewnić sobie uczucie sytości – choć spadek masy ciała prawdopodobnie będzie szybki, równie szybki może być przyrost wagi po zakończeniu diety.

Zalecana ilość spożywanego tłuszczu również jest dosyć niska. Pamiętaj, że tłuszcz jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a „beztłuszczowy” obiad czy inny posiłek, uniemożliwi wchłanianie niektórych witamin.

Choć osoby zdrowe, które chcą szybko zrzucić kilka kilogramów, mogą skusić się na wypróbowanie diety hiszpańskiej, lepszym wyborem będzie stała, a nie 2-tygodniowa zmiana nawyków żywieniowych i dostosowanie kaloryczności posiłków do indywidualnych potrzeb.

Taka dieta może nie zapewni błyskawicznego spadku wagi, ale za to pomoże uniknąć zniechęcenia, osłabienia czy wilczego głodu. Dla chętnych dieta hiszpańska może być ewentualnie sposobem na zapoczątkowanie zmian dawnych nawyków żywieniowych i poznanie nowych smaków oraz szybkich przepisów, bazujących na zdrowych produktach.

Co ważne, te modyfikacje jadłospisu warto uzupełnić  codzienną aktywność fizyczną, która przyspieszy spalanie tkanki tłuszczowej i utrwali wyniki diety.