Czy prosta owsianka na mleku może wspomóc odchudzanie? Istnieje kilka wariantów diety, która opiera się na jedzeniu owsianki – przykładem jest program jednodniowy, umożliwiający utratę kilograma w ciągu doby. Dla jego zwolenników to dobry sposób na cotygodniowe „oczyszczenie” organizmu. Przeczytaj, na czym polega dieta owsiana i czy warto się na nią skusić.

Owsianka a odchudzanie – zasady diety owsiankowej

Dieta trwa jeden dzień w tygodniu i opiera się wyłącznie na jedzeniu owsianki. Przepis jest prosty – należy podgrzać dwa litry chudego mleka, dodać 6 pełnych łyżek płatków owsianych i zagotować. Tak przygotowaną owsiankę dzielimy na 5-6 porcji.

Następnie spożywamy porcję co 2-3 godziny w ciągu dnia – po podgrzaniu do każdej z nich należy dodać 2 łyżki otrąb owsianych. Oprócz jedzenia owsianki można pić niesłodzone napoje. Zamiast kawy czy czarnej herbaty polecane są jednak zioła i woda.

Nietrudno się domyślić, że efekty diety owsianej pojawiają się szybko – brzuch jest bardziej płaski i znika uczucie ciężkości. Czy jednak taka kuracja jest rozsądna?

Niestety, choć wydaje się prostym sposobem na pozbycie się zbędnego kilograma, ma kilka wad:

  • tak przygotowana owsianka bez dodatków nie zachwyca smakiem, a dla wielu osób może okazać się wręcz „niejadalna”,
  • dieta jest monotonna i nudna,
  • założenie, że wystarczy stosowanie diety przez jeden dzień w tygodniu, a w pozostałe nie trzeba zwracać uwagi na zdrowy i lekki jadłospis jest błędne – zasady zdrowej diety powinny dotyczyć stałego menu, o czym należy zawsze pamiętać.

Nawet jeżeli skusisz się na tę dietę, nie przekraczaj jednego „owsiankowego” dnia w tygodniu.

Płatki owsiane a dieta – kilka słów o wartościach odżywczych płatków

Stosowanie diety owsiankowej nie każdego przekonuje, jednak mimo wszystko warto wpleść to proste danie do menu. Owsianka na śniadanie to dla wielu osób standard, szczególnie w wersji na słodko z dodatkiem owoców, miodu, cynamonu – i to dobry wybór, bo płatki owsiane zawierają aż 14% błonnika pokarmowego.

Badania wykazują bardzo pozytywny wpływ płatków na zdrowie. Ich regularne spożywanie pomaga w obniżeniu zbyt wysokiego poziomu cholesterolu we krwi, poprawie funkcjonowania układu immunologicznego, zwalczaniu wolnych rodników.

Płatki są także polecane osobom pragnącym pozbyć się nadwagi – ich spożywanie poprawia przemianę materii i perystaltykę jelit, dlatego wspiera walkę z problemem zaparć. (1)

Płatki owsiane to jednak nie tylko klasyczna owsianka. Możesz z nich robić ciastka, placuszki, dodawać je do ciast, gofrów, jogurtu, koktajli.

Unikaj płatków błyskawicznych, które w wyniku przetworzenia tracą część składników odżywczych – wybierz zwykłe, ewentualnie górskie.

Skuteczna dieta na piękną sylwetkę i dobre zdrowie

Jeżeli pragniesz cieszyć się zgrabną sylwetką, nie musisz opierać się na dietach-cud. Płatki owsiane w diecie jak najbardziej uwzględnij, jednak pamiętaj też o innych zdrowych produktach – do wyboru masz płatki żytnie, jęczmienne, jaglane, orkiszowe czy ryżowe.

Im bardziej urozmaicony będzie twój jadłospis, tym lepiej. Na co dzień postaraj się jeść także dużo warzyw, owoców, ryb, orzechów, nasion, zdrowych tłuszczów roślinnych.

Odpowiednio zbilansowane menu pomaga zapobiec wielu problemom zdrowotnym – nie tylko otyłości, ale także chorobom układu sercowo-naczyniowego – m.in. poprzez obniżenie poziomu cholesterolu we krwi.

Jeśli w twoim przypadku jest on zbyt wysoki, możesz też sięgnąć po produkty Benecol® ze stanolami roślinnymi o udowodnionych właściwościach obniżających go. Zmień nawyki już dziś, a szybciej zauważysz efekty.

Źródło:

  1. Gibiński M. i wsp. Prozdrowotne właściwości owsa i produktów owsianych. Żywność. Nauka. Technologia. Jako , 2005, 4 (45) Supl., 49 – 60