Pomidor w diecie to produkt bardzo cenny – ma niewiele kalorii, za to może zaoferować kilka wartościowych składników odżywczych. Czy zatem dieta pomidorowa jest dobrym sposobem na pozbycie się paru zbędnych kilogramów?

Pomidory a dieta – kilka słów o wartości odżywczej warzywa

Pomidor to warzywo składające się w większości z wody. Stanowi świetne źródło witaminy C, zawiera także witaminy z grupy B,  prowitaminę A, sole mineralne (np. potas). Wreszcie – słynny likopen, nieoceniony przeciwutleniacz, dużo lepiej przyswajalny z produktów przetworzonych, niż świeżych. Pomidory w diecie odgrywają rolę w profilaktyce niektórych chorób nowotworowych czy chorób krążenia. Wpływają na równowagę hormonalną i odporność organizmu. (1) Pomidor to także porcja błonnika wspierającego pracę układu pokarmowego i zwiększającego uczucie sytości po posiłku. Stąd wielka sympatia dla pomidorów wśród ludzi dbających o sylwetkę.

Pomidory na odchudzanie, czyli na czym polega dieta pomidorowa?

Program dietetyczny oparty na pomidorach ma kilka wariantów. Jednym z nich jest kuracja trwająca 10 dni, w trakcie której należy dodawać pomidory do niemal każdego dania i można stosować ją cyklicznie, raz w miesiącu. Innym wariantem jest krótka 7-dniowa dieta, oparta na bardzo prostych zasadach. Każdego dnia należy jeść zupę pomidorową, przygotowaną na bazie specjalnej receptury, ponadto pić 8 szklanek wody na dobę, spożywać 4-5 niewielkich posiłków dziennie. Trzeba unikać białego pieczywa, cukru, słodyczy, alkoholu i napojów gazowanych. Składniki na zupę to 6 pomidorów, brokuły (1 sztuka), dwie zielone papryki, wiązka selera naciowego, świeże zioła, łyżka oliwy z oliwek oraz sól i pieprz. (2) Chcąc szybko zauważyć efekty diety pomidorowej, należy przestrzegać zaleceń odnośnie każdego dnia. Menu przedstawia się zaś następująco:

Dzień 1: zupa pomidorowa i świeże owoce (z wyjątkiem bananów i winogron).

Dzień 2: zupa pomidorowa i gotowane na parze warzywa (oprócz ziemniaków i kukurydzy).

Dzień 3: zupa pomidorowa i świeże owoce oraz warzywa.

Dzień 4: zupa pomidorowa, świeże warzywa, serek wiejski.

Dzień 5: zupa pomidorowa i porcja ryby (ok. 170 g).

Dzień 6: zupa pomidorowa, świeże warzywa i podobna jak dzień wcześniej porcja ryby lub kurczaka.

Dzień 7: Zupa pomidorowa, dziki ryż, świeże warzywa. (2)

Aby pomidory umożliwiły odchudzanie z długotrwałym efektem, po zakończeniu programu należy przestrzegać zbilansowanej, niskoenergetycznej diety.

Dieta pomidorowa – ile można schudnąć? Podobno w ciągu siedmiu dni ubywa do 4,5 kg, a to dosyć sporo. (2)

Sok pomidorowy na odchudzanie – czy to działa?

Według niektórych doniesień z dziedziny dietetyki, już sam surowy sok pomidorowy wspomaga odchudzanie. Jego fenomen polega na doskonałych właściwościach nawadniających organizm, ubogiej zawartości sodu,  a jednocześnie wysokiej zawartości błonnika oraz składników odżywczych, pozytywnie wpływających na metabolizm. Solidna dawka witaminy C i likopenu to dodatkowe wsparcie w walce o młody i piękny wygląd skóry, dlatego popijanie soku z pomidorów jest wyśmienitym uzupełnieniem zewnętrznej pielęgnacji urody. (3)

Dieta pomidorowa – stosować czy nie?

W walce o piękną sylwetkę ważniejsza niż przestrzeganie ścisłych diet jest nauka dobrych nawyków żywieniowych. Liczy się też dbałość o różnorodność jadłospisu, gdyż zbyt monotonne menu może szybko Cię zniechęcić. Jeżeli jednak chcesz, a tym bardziej, musisz schudnąć, wkomponowanie pomidorów i soku pomidorowego w menu to doskonały pomysł.

Pamiętaj jednocześnie o innych warzywach, złożonych węglowodanach (pełnoziarniste pieczywo i makarony, płatki, otręby, ciemny ryż), produktach bogatych w wartościowe białko (jaja, chude mięso, mleko i jego przetwory, strączki), a także o dobrej jakości tłuszczach (jak oleje roślinne). Jeśli masz podwyższony poziom cholesterolu – sięgnij po produkty Benecol® ze stanolami roślinnymi, pomocnymi w jego zbiciu.

Co na deser? Tutaj idealna będzie niewielka porcja owoców. Wolisz ściśle ustalony plan żywieniowy? Jeśli tylko może Ci pomóc, zdecyduj się na tę opcję, jednak przed rozpoczęciem każdej restrykcyjnej diety musisz bezwzględnie skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, bo ze zdrowiem eksperymentować nie warto.

 Bibliografia:

  1. Ewelina Gwóźdź, Piotr Gębczyński,Prozdrowotne właściwości owoców pomidora i jego przetworów, Borgis – Medycyna Rodzinna 4/2015, s. 186-188
  2. Tomato Soup Diet, Healthy Dietpedia, dostęp: 16.07.2016
  3. What are the health benefits of raw tomato juice?, Helathy Diet Base, 23.03.2015