Miażdżyca (arterioskleroza) jest podstępną chorobą, która może prowadzić do zagrażających zdrowiu i życiu komplikacji. Ich rodzaj zależy od tego, których naczyń dotyczą zmiany miażdżycowe. Zrównoważona „dieta miażdżycowa” jest natomiast podstawą w zapobieganiu rozwoju choroby oraz jej leczeniu. Co jeść, a czego unikać, żeby cieszyć się zdrowymi tętnicami?

Miażdżyca tętnic – jakie są jej przyczyny?

Za rozwój miażdżycy może odpowiadać szereg przyczyn. Czasami są to czynniki genetyczne, co jednak nie oznacza, że nie jesteśmy w stanie złagodzić jej przebiegu. Innymi powodami zgrubienia ścian tętnic i zwężania ich światła  mogą być:

  • niezdrowa, wysokokaloryczna dieta o dużej zawartości tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i co za tym idzie – cholesterolu,
  • otyłość, insulinooporność, cukrzyca,
  • wysoki poziom cholesterolu i trójglicerydów,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • niezdrowy styl życia: palenie tytoniu, stres, brak aktywności fizycznej,
  • stany zapalne związane z innymi chorobami, takimi jak zapalenie stawów, toczeń rumieniowaty, infekcje lub zapalenia o nieznanej etiologii. (1)

Bez względu na przyczynę, po stwierdzeniu miażdżycy konieczne są stała kontrola lekarska i wdrożenie leczenia, w tym diety przeciwmiażdżycowej.

Arterioskleroza – dieta to podstawa!

Jeżeli  masz nadwagę lub otyłość, wskazana jest normalizacja masy ciała, którą osiągniesz dzięki ograniczeniu kaloryczności posiłków. Dieta przy miażdżycy wymaga także ograniczenia tłuszczu do 30% pokrycia energii, zredukowania spożycia cholesterolu do zalecanej dawki, która wynosi 300 mg na dobę oraz zwiększenia ilości błonnika do 40 g w ciągu dnia. (2)

Bez względu na to, czy masz miażdżycę kończyn dolnych czy np. naczyń wieńcowych, dieta powinna zmniejszyć stężenie lipidów w osoczu krwi. Tutaj niebagatelną rolę odgrywa spożywanie kwasów tłuszczowych: jedno- i wielonienasyconych z grupy omega-3 i omega-6. Kwasy omega-3 występują obficie w rybach, natomiast kombinacja omega-3 i omega-6 wchodzi w skład olejów roślinnych, np. oleju rzepakowego, który charakteryzuje się ich bliską ideałowi proporcją. Błonnik w diecie przy miażdżycy tętnic uzupełnisz jedząc codziennie warzywa oraz produkty pełnoziarniste, np. razowe pieczywo.

Przy podwyższonym cholesterolu, do smarowania kanapek idealne są produkty Benecol® z dodatkiem stanoli roślinnych, o udowodnionym działaniu obniżającym jego poziom. Ponadto, ważne jest ograniczenie produktów bogatych w ten związek, takich jak tłuste sery, tłuste mleko, podroby. Inne zalecenia dietetyczne obejmują zredukowanie do minimum spożycia słodyczy, potraw słonych (zbyt wysoka ilość sodu w diecie prowadzi do nadciśnienia), pokarmów przetworzonych, dań typu fast food i napojów alkoholowych. Smażenie warto zastąpić gotowaniem i duszeniem.

Co warto zmienić w trybie życia?

Leczenie naturalne miażdżycy to nie tylko właściwy dobór produktów żywnościowych, ale też zmiany w stylu życia. Rzucenie palenia i redukcja stresu bardzo dobrze wpływają na układ sercowo-naczyniowy. W czasie wolnym zapomnij o ulubionym fotelu i znajdź sposób na aktywną rozrywkę – spacery z kijkami, pływanie, jazda na rowerze. To doskonałe pomysły na wprowadzenie ruchu do planu dnia. Czasami lekarz może zarekomendować przyjmowanie leków – zastosuj się wówczas do jego wskazówek. Pamiętaj, że miażdżyca tętnic to jeszcze nie wyrok i możesz zrobić wiele, żeby zapobiec jej postępom!

 Bibliografia

  1. Arteriosclerosis / atherosclerosis, Mayo Clinic, dostęp: 26.06.2016
  2. Helena Ciborowska, Anna Rudnicka: Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka, PZWL, Warszawa 2014