Dieta zasadowa, zwana alkaliczną, to smaczne, lekkostrawne menu, które pomaga zachować zdrowie i świetne samopoczucie. Dzięki jej stosowaniu można przywrócić i utrzymać równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Wystarczy wykonać krótki test, by sprawdzić, czy doszło do zakwaszenia organizmu.

Prosty test na zakwaszenie organizmu

Istnieje prosty sposób, by sprawdzić, czy organizm jest zakwaszony: trzeba uczciwie odpowiedzieć na klika pytań. Jeśli w odpowiedziach dominuje „tak” – można rozważyć zmianę menu. Warto wiedzieć, że dieta zasadowa należy do praktyk medycyny niekonwencjonalnej (1).

  • Często chorujesz na zapalenia bakteryjne i wirusowe (nawracające przeziębienia, grypy)?
  • Cierpisz z powodu dolegliwości ze strony pęcherza żółciowego?
  • Chorujesz na osteoporozę?
  • Masz obniżony nastrój?
  • Często bywasz zmęczony (nawet bez powodu)?
  • Twoja skóra jest sucha, a włosy matowe z tendencją do wypadania?
  • Na skórze twarzy pojawiają się zmiany (zaczerwienienia, wypryski)?
  • Narzekasz na spadek koncentracji i pogorszenie pamięci?

Szybko przybierasz na wadze, ale wolno tracisz kilogramy?

Podstawy diety zasadowej

Zakwaszenie organizmu częściej doskwiera osobom, które nie przestrzegają zasad prawidłowego odżywiania się. Dietę zasadową można rozważyć, gdy w codziennym menu przeważają produkty wysokocholesterolowe. Zaleca się ją m.in. osobom, które spożywają duże ilości mięsa i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, nie unikają słodyczy, kawy i alkoholu.

Przejście z menu kwasowego na zasadowe ustala w sposób indywidualny, dostosowany do danego organizmu. Modyfikacje należy wprowadzać stopniowo – u każdego może wymagać to innego czasu. Osoby chore zawsze muszą konsultować zmianę jadłospisu z lekarzem.

W diecie zasadowej powinny zdecydowanie przeważać tzw. produkty zasadowe. Warto komponować posiłki tak, by ok. 20 procent stanowiły zdrowe białka i węglowodany. Można zdecydować się na ryby morskie, owoce morza albo chude mięsa (kurczak bez skórki, indyk); do tego nieduża porcja kaszy gryczanej, pęczaku lub brązowego ryżu. Smalce i masło należy zastąpić morskimi olejami roślinnymi (rzepakowym, słonecznikowym, sojowym). Idealnie, jeśli pozostałą część dania (80 procent) zajmą warzywa, w tym warzywa zielone, np. szpinak i brokuły (2).

Produkty zalecane i niewskazane

Zielone warzywa zawierają sporą dawkę cennych witamin i minerałów, które regulują gospodarkę wodno-elektrolitową i pomagają zachować równowagę kwasowo-zasadową (m.in. sód, potas) (3). Zaleca się przygotowywać z nich surówki i sałatki, a gdy produkty wymagają obróbki termicznej – najlepiej gotować je krótko, na parze. Zgodnie z zasadami diety zasadowej, pomidory należy zawsze spożywać na surowo. Warto włączyć do codziennego menu soki jarzynowe, które wykazują właściwości alkalizujące. Warzywa, które zawierają sporo węglowodanów (np. ziemniaki), można przyrządzać sobie najwyżej 3 razy w tygodniu.

Owoce to kolejny ważny punkt diety zasadowej. Zaleca się spożywać je przede wszystkim na surowo, między posiłkami i w porze deseru. Zwłaszcza cytryny, limonki i grapefruity działają silnie alkalizująco. Soki z warzyw i owoców najlepiej przygotowywać samodzielnie bez dodatku cukru.

Dieta zasadowa uwzględnia również kiełki – bogate źródła witamin i składników mineralnych. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się kiełki lucerny, fasoli mung i soczewicy. Właściwości alkalizujące wykazują też nasiona roślin oleistych. Warto schrupać garść migdałów, ziaren słonecznika lub dyni.

Dieta zasadowa docenia dobroczynny wpływ produktów sojowych na zdrowie i gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Można jeść ją pod postacią kiełków, tofu, pić niesłodzone mleko i jogurty sojowe.

Zaleca się przyjmować dużo płynów, pić wodę mineralną niegazowaną z niską zawartością sodu (ok. 1,5-2 l dziennie), napary ziołowe i zieloną herbatę. Należy wyłączyć z menu kofeinę, alkohol, fast foody i napoje gazowane (zwłaszcza słodzone).

Bibliografia:

1. WebMD, http://www.webmd.com/diet/alkaline-diets, dostęp: 22.06.2016
2. NHS, http://www.nhs.uk/livewell/loseweight/pages/top-10-most-popular-diets-review.aspx#alkaline-diet, dostęp: 22.06.2016
3. Medycyna Praktyczna, http://dieta.mp.pl/zasady/73819,skladniki-mineralne, dostęp: 22.06.2016