Zielony, młody jęczmień od kilku lat cieszy się w Polsce dużą popularnością – ma opinię środka ułatwiającego oczyszczanie organizmu z toksyn, wzmacniającego zdrowie i ułatwiającego odchudzanie. Jakie jeszcze właściwości ma młody jęczmień? Czy warto wzbogacić nim codzienną dietę?

Zielony młody jęczmień – skład

Jęczmień jest zbożem znanym człowiekowi od tysięcy lat. Roślina ta słynie z bogatych walorów odżywczych. Kryje w sobie aminokwasy oraz wiele witamin (A, B1, B2, B3, B4, B6, B7, C, E, K), minerałów i pierwiastków (m.in. cynk, selen, fosfor, potas, wapń, chrom, miedź, jod, żelazo, magnez, bor, mangan, siarkę, sód i potas). Oprócz tego zaopatruje organizm z kwasy tłuszczowe: linolenowy i linolowy.

Prawdziwą „bombą” tych składników odżywczych jest natomiast młody, zielony jęczmień – terminem tym określane są sadzonki do 200 godzin od momentu wykiełkowania.

Na rynku młody jęczmień dostępny jest w postaci proszku, tabletek, soku oraz herbatek.(1,2,3) Zielony jęczmień wykorzystywany jest głównie w przepisach na lekkie koktajle witaminowe. Zmielony susz można także rozpuścić w wodzie.

Zielony jęczmień – właściwości prozdrowotne

Czytając o właściwościach młodego, zielonego jęczmienia warto pamiętać, że nie wszystkie zostały potwierdzone naukowo. Dlatego jego spożywanie nie daje gwarancji, że osiągniemy pożądany efekt zdrowotny. Mimo wszystko, bogactwo witamin, minerałów i antyoksydantów to wystarczający powód, żeby wpleść tę roślinę w codzienny jadłospis. Badania sugerują, że:

  • przyspiesza przemianę materii oraz tempo spalania tkanki tłuszczowej,
  • zapobiega chorobom, którym sprzyja stres oksydacyjny, np. nowotworom i schorzeniom neurodegradacyjnym (dzięki dużej dawce antyoksydantów),
  • pomaga w walce z nadciśnieniem i cukrzycą,
  • wspomaga leczenie wrzodów żołądka,
  • oczyszcza organizm z toksyn,
  • wzmacnia system immunologiczny,
  • ma działanie antydepresyjne i wspiera organizm w radzeniu sobie ze stresem,
  • dodaje energii,
  • pomaga zwalczyć przykry zapach ciała oraz nieświeży oddech,
  • wykazuje właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, dlatego ma potencjał jako środek wspomagający leczenie ran i oparzeń.(1,3)

Czy zielony jęczmień ma działanie przeciwmiażdżycowe?

Młody jęczmień zawiera w składzie związek o nazwie beta-sitosterol, który pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi. Jedne z badań, przeprowadzone z udziałem chorych na cukrzycę typu 2, polegały na podawaniu uczestnikom młodego jęczmienia oraz witamin E i C. Po 4 tygodniach obniżył się u nich poziom cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL (tzw. „zły” cholesterol).

W innym badaniu zielony jęczmień podawano osobom z hiperlipidemią – po miesiącu uzyskano podobne wyniki, jak w przypadku pierwszego eksperymentu – poziom cholesterolu całkowitego i LDL u uczestników się obniżył, za to podwyższyło się stężenie „dobrej” frakcji cholesterolu, czyli HDL.

Ilość suszonego młodego jęczmienia, podawana w obu badaniach, wynosiła 15 gramów. Obserwacje te wymagają wprawdzie dodatkowego potwierdzenia, jeśli jednak borykasz się z podwyższonym poziomem cholesterolu, wplecenie zielonego jęczmienia w menu wydaje się rozsądnym pomysłem.(1,3)

Pamiętaj, że są także inne sprawdzone sposoby na zredukowanie zbyt wysokiego stężenia cholesterolu we krwi – jednym z nich jest spożywanie stanoli roślinnych, których źródłem są m.in. produkty Benecol.

Ponadto pamiętaj, żeby na co dzień przestrzegać zasad zdrowej i lekkiej diety, obfitującej w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby, chude mięso.

Pozytywne zmiany w diecie warto na pewno uzupełnić o regularną aktywność fizyczną, która wspomaga zachowanie ładnej sylwetki oraz wspiera zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Źródła:

  1. Kawka K., Lemieszek M.K.  Prozdrowotne właściwości młodego jęczmienia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2017;23(1): 7-12
  2. Ware M. What are the health benefits of barley? https://www.medicalnewstoday.com/articles/295268.php. Data dostępu: 15.05.2018
  3. Barley Grass. https://www.drugs.com/npc/barley-grass.html. Data dostępu: 15.05.2018