Rzucenie palenia przynosi bardzo pozytywne skutki dla zdrowia. Mimo, że abstynencja nikotynowa z początku może powodować pogorszone samopoczucie, to nie powód, aby rezygnować z mądrego postanowienia o rozstaniu się z nałogiem. Przeczytaj, jakie są uboczne skutki rzucenia palenia i co możesz zrobić, aby je złagodzić.

Samopoczucie po rzuceniu palenia – jak długo może doskwierać huśtawka nastrojów?

Ile trwa głód nikotynowy? Nie wszystkie osoby przechodzą rzucenie papierosów tak samo. Nikotyna jest substancją uzależniającą, dlatego u osób przestających palić pojawiają się czasami nieprzyjemne objawy. Ich nasilenie i czas trwania jest jednak indywidualną kwestią. Ponadto warto pamiętać, że mają charakter tymczasowy, a wytrwanie w postanowieniu prowadzi do wyciszenia głodu nikotynowego i ewentualnych dolegliwości. Możemy spotkać się ze statystykami mówiącymi, że objawy odstawienia osiągają szczyt po 48 godzinach od ostatniego papierosa, a gorsze samopoczucie doskwiera przez około 8-12 tygodni. Przeważnie po 6 miesiącach niepalenia wszystko wraca do normy.

Niepożądane skutki niepalenia i sposoby na ich złagodzenie

„Rzuciłem palenie i źle się czuję” – co robić w takiej sytuacji? Objawy głodu nikotynowego, takie jak zwiększony stres, nerwowość, frustracja, nuda, problemy ze snem i koncentracją, mogą przez krótki czas doskwierać osobom rzucającym palenie. Wiele z nich jest jednak skutkiem mylnego przekonania, że odstawienie nikotyny to „droga przez mękę”, a przecież wcale nie musi tak być, bo to bardzo ważny krok w drodze do lepszego zdrowia i samopoczucia, z którego podjęcia należy być dumnym. Dlatego dobrze jest pamiętać o pozytywnym nastawieniu i korzystnych efektach rzucenia palenia.

Czasami przy odstawieniu „dymka” towarzyszą również bóle głowy, dolegliwości żołądkowe, zwiększona potliwość, a nawet objawy przypominające przeziębienie (drapanie w gardle, chrypka, kaszel). Częstym problemem jest też zatwardzenie po rzuceniu palenia. Jednak na większość z tych kłopotów można znaleźć rozwiązania. Jeśli do tej pory rzucanie palenia powodowało u Ciebie dolegliwości lub pogorszone samopoczucie, a podejmowane próby nie przyniosły rezultatów, zgłoś się do lekarza, który udzieli Ci fachowych wskazówek i poleci leki ułatwiające odstawienie nikotyny lub radzenie sobie z niektórymi skutkami ubocznymi. Na rynku farmaceutycznym jest dostępnych sporo preparatów dla ludzi rozstających się z papierosem. Przed ich zastosowaniem przeczytaj ulotkę (aby upewnić się, że w Twoim przypadku nie ma przeciwwskazań do ich przyjmowania) i przestrzegaj zaleceń związanych z dawkowaniem.

Oprócz tego uciążliwe skutki rzucenia papierosów można złagodzić poprzez:

  • zwiększenie aktywności fizycznej (dostosowanej do indywidualnych możliwości i stanu zdrowia),
  • picie większej ilości płynów (dzięki temu można zredukować uczucie suchości w ustach oraz kaszel i chrypkę),
  • przestrzeganie zasad zdrowej diety, która zapobiegnie przyrostowi masy ciała i zaparciom po rzuceniu palenia,
  • techniki relaksacyjne, np. ćwiczenia oddechowe albo jogę, pomagające w stanach napięcia nerwowego,
  • wysypianie się, gdyż niedobór snu może skutkować zwiększoną nerwowością i stresem ważne, aby przed snem unikać aktywności, oglądania telewizji, słuchania głośnej muzyki. Jeśli natomiast problemy z bezsennością są nasilone, warto porozmawiać o nich z lekarzem i poprosić o łagodny środek ułatwiający zasypianie.

W przypadku silnego głodu nikotynowego można sobie pomóc poprzez żucie gumy, sięganie po zdrowe przekąski (np. warzywa z dipem, owoce) albo twarde landrynki. Polecaną metodą jest także częstsze mycie zębów. Ponadto pomaga hobby, które odciąga uwagę od papierosa  spróbuj więc znaleźć coś, co sprawia Ci frajdę i zrównoważy złe nastroje.

Wielu osobom udało się rzucić palenie  pamiętaj o tym i uwierz, że możesz być jedną z nich. Powodzenia!