Wraz z modą na zdrowy styl życia i codzienne ćwiczenia pojawiło się zainteresowanie ćwiczeniami z użyciem ergometru wioślarskiego. Czym w zasadzie jest ten sprzęt i jak go używać? Wygląd jakich partii ciała można poprawić dzięki ergometrowi?

Ergometr wioślarski – jak działa?

Ergometr nieprzypadkowo kojarzy nam się z wiosłowaniem: to maszyna, której celem jest naśladowanie ruchów wioślarza na wodzie. To jeden z najlepszych sprzętów do treningu dostępnych na siłowni – tak twierdzą specjaliści. Dzięki ćwiczeniom na ergometrze możemy wprawić w ruch aż kilkanaście grup mięśni: ramiona, brzuch, pośladki, nogi, klatkę piersiową oraz plecy.

Ćwiczenia z użyciem popularnego wioślarza wymagają jednak wypracowania pewnej techniki. Stąd, zanim rozpocznie się ćwiczenia na ergometrze, warto zaznajomić się z regułami ich wykonywania.

Jak ćwiczyć na ergometrze?

Ćwiczenia na ergometrze wioślarskim zaczynamy zawsze od fazy statycznej – chwytu. Na siedzisku należy usiąść z ugiętymi nogami. Nadgarstki muszą znajdować się w jednej linii z przedramionami, ramiona – być wyprostowane, a piszczele prostopadłe do ziemi. Tułów z kolei musi być lekko pochylony do przodu.

Druga faza to przyciąganie: należy zacząć lekko prostować nogi, by krzesełko odjeżdżało w tył. Ramiona zaś powinny być nadal wyprostowane oraz luźne. Ich praca zaczyna się dopiero w fazie odchylenia, mniej więcej wtedy, gdy uchwyt wioślarza znajduje się nad kolanami.

Gdy nogi są już wyprostowane, należy przyciągnąć uchwyt do brzucha. Przedramiona powinny być równoległe do podłoża, a sylwetka – lekko odchylać się do tyłu.

Ostatnia faza to powrót: do pozycji wyjściowej należy wrócić, wykonując cały ruch odwrotnie. Po pochyleniu się, ręce powinny się oddalić, a kiedy uchwyt znajduje się nad kolanami, należy ugiąć nogi, przybliżając się jednocześnie do koła zamachowego. Najważniejsze, by wszystkie cztery fazy następowały po sobie płynnie i bez przerw.

Ergometr wioślarski – jak zacząć ćwiczenia?

Treningi na wioślarzu powinno się zaczynać z częstotliwością 2-3 razy na tydzień po około 15-20 minut. Stopniowo można zwiększyć częstotliwość do pięciu treningów w tygodniu. Warto pamiętać, aby na początkowych treningach nie ustawiać zbyt dużego oporu – może bowiem dojść do przeciążenia mięśni i stawów.

Inne popularne grzechy początkujących użytkowników ergometrów to zbyt wczesne pochylanie się, co automatycznie obciąża kręgosłup, i rozpoczynanie podciągania się przy pomocy rąk zamiast nóg; to nie tylko jest nieskuteczne, ale też prowadzi do szybkiego przemęczenia i konieczności przerwania treningu.

Nogi powinny wykonywać w czasie ćwiczeń na wioślarzu aż 60 proc. pracy. Nie powinno się także „wiosłować” z ugiętymi nogami i łokciami – łokcie mogą być zgięte dopiero w ostatniej fazie ćwiczenia.

Domowy wioślarz: w jaki model zainwestować?

Coraz więcej osób kupuje ergometr wioślarski  do korzystania w domu – chociażby dlatego, że ćwiczenia na wioślarzu świetnie nadają się dla tych, którzy wspomagają treningiem dietę odchudzającą.

Do wyboru mamy ergometry mechaniczne oraz magnetyczne: bardziej polecane są te drugie, jako wersja bardziej nowoczesna. Ergometr magnetyczny jest łatwiejszy w użytkowaniu, cichy, ma stabilną konstrukcję i trudniej o uraz, gdy się na nim ćwiczy.

Niezależnie od wersji kupowanego sprzętu, powinno się uwzględnić dopasowanie go do swojej wagi i swojego wzrostu. Warto zwrócić uwagę, czy wybrany przez nas model ma wygodne siedzisko, regulator obrotu i antypoślizgowe podpory dla stóp. Podstawowy ergometr wioślarski do domowego użytku można kupić już za kilkaset złotych.