Gdyby przeprowadzić sondę, pytając przypadkowych przechodniów o ulubiony owoc cytrusowy, zapewne niewiele osób odpowiedziałoby: grejpfrut. Jego specyficzny, kwaskowaty i goryczkowaty smak sprawia, że częściej wybieramy raczej pomarańcze lub mandarynki.

Warto jednak wiedzieć, że choć nie dorównuje on innym owocom słodyczą, to zdecydowanie przerasta je, jeśli chodzi o wartości odżywcze. Czy znasz odtruwające i odchudzające właściwości grejpfrutaJak jeść grejpfruta? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Grejpfrut – witaminy i minerały

Niewiele jest owoców w równym stopniu naładowanych witaminami, minerałami i innymi zbawiennymi dla zdrowia substancjami odżywczymi co grejpfrut.

Zapewnia on przede wszystkim potężną dawkę witaminy C. Czy wiesz, że miąższ jednego grejpfruta średniej wielkości zawiera jej więcej, niż wynosi dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka? To także doskonałe źródło łatwo przyswajalnej prowitaminy A, czyli beta-karotenu, potasu oraz wielu witamin z grupy B.

Warto wiedzieć, że istnieje wiele odmian grejpfruta, które często znacznie różnią się między sobą, jeśli chodzi o smak i właściwości odżywcze. Zielony grejpfrut, stosunkowo najmniej popularny, jest dość łagodny, słodkawy i znacznie mniej soczysty niż odmiany czerwone. To krzyżówka grejpfruta z pomelo (zwanym też pomarańczą olbrzymią), która na tle innych gatunków grejpfrutów wyróżnia się o 25% wyższą zawartością antyoksydantów.

Odmiany czerwone i różowe, zazwyczaj gorzkawe i dość kwaśne, mają natomiast najwięcej zarówno witaminy C, jak i karotenoidów oraz likopenu. Zasadniczo uważa się je więc za najzdrowsze.

Grejpfrut – właściwości odchudzające

Grejpfrut – a przede wszystkim grejpfrut czerwony – jest wielkim sprzymierzeńcem wszystkich, którzy chcieliby zgubić kilka kilogramów. To owoc bardzo niskokaloryczny – 100 g jego miąższu to tylko 50 kcal.

Nie to jest jednak najważniejsze, a fakt, że przyspiesza i usprawnia przemianę materii, a także znacznie ułatwia spalanie tłuszczu. Pomaga też w oczyszczaniu organizmu z toksyn, a tym samym spowalnia procesy starzenia i wpływa dodatnio na stan skóry, włosów i paznokci.

Jak jeść grejpfruta? Co ciekawe, najwięcej korzystnych dla zdrowia i urody substancji zawiera wewnętrzna biała skórka grejpfruta, albedo, której najczęściej się pozbywamy. Lepiej się z nią polubić – jest zbyt cenna, by po prostu wyrzucić ją do kosza!

Grejpfrut obniża cukier

Jaki owoc w pierwszej kolejności zaleca się cukrzykom i osobom będącym w grupie ryzyka zachorowania na cukrzycę? Oczywiście, że grejpfrut! Indeks glikemiczny tego owocu jest niski – wynosi tylko IG 20. Co więcej, zawarte w miąższu grejpfruta pektyny aktywnie obniżają poziom glukozy we krwi.

Jak to się dzieje? Dzięki konsumpcji grejpfruta spowalniamy procesy rozkładu cukru w naszym organizmie, regulując w ten sposób poziom glukozy, a przy okazji podwyższając wrażliwość wszystkich komórek na insulinę.

Grejpfrut a ciąża

Z uwagi na wysoką zawartość kwasu foliowego – substancji niezwykle pożądanej z punktu widzenia przyszłej mamy i dziecka – warto sięgać po grejpfruty w ciąży. Niedobory kwasu foliowego u ciężarnych zdarzają się dosyć często, a trzeba wiedzieć, że to bardzo ważna substancja, bez której układ nerwowy maleństwa nie będzie rozwijał się prawidłowo.

Konsumpcja grejpfrutów jest też wskazana, gdy dokuczają nam zaparcia ciążowe, a także wtedy, gdy stwierdzona została cukrzyca ciążowa. Uwaga! Jeśli kobieta w ciąży cierpi na zgagę, nie powinna jeść grejpfrutów, bo może on wzmagać jej objawy.

Wśród owoców grejpfrut nie ma sobie równych. Zjadaj go częściej!