Jeżeli chcesz schudnąć, tabela kalorii z pewnością jest Ci dobrze znana. Sprawdzanie, ile energii dostarczają poszczególne produkty pomoże Ci uniknąć dietetycznych pułapek.

Jak wiesz, mnóstwo zbędnych kalorii dostarczają słodycze – często nawet niepozorna, słodka przekąska mocno zawyża codzienny bilans energetyczny. Poniżej znajdziesz kilka informacji o tym, ile kalorii dostarczają popularne desery i słodkie przekąski.

Piernik, sernik, biszkopt – kalorie w naszych ulubionych ciastach

Tabela kaloryczna, uwzględniająca ciasta i torty, niestety nie napawa optymizmem. Popularne wypieki wymagają użycia sporej ilości cukru (lub miodu) i tłuszczu, nie mówiąc o szeregu innych składników.

Na szczęście na tej liście możesz znaleźć również ciasta, które nie są aż tak wielkimi bombami kalorycznymi i od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na umiarkowaną porcję – dobrym przykładem są niektóre ciasta „na zimno”.

Weź jednak pod uwagę, że poniższe dane są jedynie orientacyjne. To, ile kalorii ma sernik lub inne ciasto, zależy od danego przepisu. Poniższe zestawienie pomoże Ci mniej więcej uświadomić sobie, jak kaloryczny jest dany rodzaj ciasta. Podana kaloryczność dotyczy porcji ważącej 120 g:

  • sernik wiedeński – ok. 300 kcal,
  • sernik na zimno z owocami i galaretką – ok. 170 kcal,
  • karpatka – ok. 370 kcal,
  • piernik staropolski – ok. 420 kcal,
  • piernik czekoladowy – ok. 360 kcal,
  • ciasto z owocami i kruszonką – ok. 375 kcal,
  • szarlotka – ok. 350 kcal,
  • ciasto „pleśniak” – ok. 430 kcal,
  • biszkopt – ok. 390 kcal,
  • ciasto drożdżowe z kruszonką – 450 kcal,
  • tort czekoladowy – ok. 460 kcal,
  • tort kokosowy z ananasem – ok. 400 kcal.

Jak widzisz, kaloryczność poszczególnych deserów może się dosyć znacznie różnić. Pamiętaj jednak, że niektóre ciasta są ciężkie, inne – lżejsze, więc można zjeść podobny objętościowo kawałek, dostarczając sobie tym samym mniej kalorii.

Na przykład 120 g sernika to standardowy, kwadratowy kawałek, natomiast tyle samo gramów ciasta drożdżowego z kruszonką to 3 plastry – jeśli poprzestaniesz tylko na jednym, deser dostarczy wówczas „jedynie” 150 kcal.

Popularne słodycze – co ma ile kalorii?

Ciasteczka, batoniki, cukierki – często lubimy sięgnąć po nie w biegu albo przekąsić do kawy, jednak wiele z nich ma sporo kalorii, a w przypadku cukierków łatwo jest stracić rachubę z liczbie zjedzonych sztuk. Oto kilka przykładów, ile energii mogą dostarczać słodycze. Podane wartości dotyczą 1 sztuki:

  • ptasie mleczko – ok. 45 kcal,
  • krówka – ok. 50 kcal,
  • cukierek toffi – ok. 40 kcal,
  • cukierek „Michałek” – ok. 75 kcal,
  • baton „Snickers” – ok. 182 kcal
  • baton „Mars” – ok. 212 kcal
  • herbatnik (4 g) – ok. 18 kcal.

Dbasz o zdrowie? Ogranicz słodycze!

Choć wiele osób preferuje słodki smak, słodycze znajdują się w czołówce produktów, które należy jeść w bardzo umiarkowanych ilościach, gdyż mają negatywny wpływ na sylwetkę i zdrowie. Badania wykazały, że u osób, których dieta obfituje w cukier, może obniżyć się poziom „dobrego” cholesterolu HDL.

Jeśli już teraz masz problem z gospodarką lipidową – zbyt niskie stężenie HDL i zbyt wysoki poziom „złego” cholesterolu LDL, tym bardziej uważaj na swoje żywieniowe wybory. Oprócz słodyczy warto ograniczyć soki owocowe, przetwory takie jak dżemy, marmolady, konfitury, a także owoce w syropie lub kandyzowane. Świeży, surowy owoc zaspokoi Twoją ochotę na coś słodkiego, a przy okazji dostarczy Ci ważnych dla zdrowia składników odżywczych.

Pamiętaj, że w obniżeniu poziomu cholesterolu pomaga także żywność funkcjonalna, wzbogacona o stanole roślinne (np. Benecol), które pomagają przywrócić jego poziom do normy. Świetnym pomysłem na przekąskę są też orzechy, pestki i nasiona – specjaliści zalecają garść orzechów dziennie jako naturalną pomoc w zapobieganiu schorzeniom sercowo-naczyniowym. (2)

To nic złego, jeśli czasami pozwolisz sobie na kawałek ciasta czy cukierek, jednak ważne, aby poprzestać na jednej porcji i nie poddawać się słabości do słodyczy zbyt często.

Źródła:

  1. Schaefer A. Sugar and Cholesterol: Is There a Connection? https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/sugar-and-cholesterol Data dostępu: 13.05.2018
  2. Wnęk D. Cholesterol. https://dieta.mp.pl/zasady/117035,cholesterol Data dostępu: 13.05.2018