Aktywny tryb życia to wynalazek stosunkowo nowy. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nie było przecież siłowni, klubów fitness, tras rowerowych… W takim kontekście zaskakujący wydaje się fakt, że jeden z najbardziej lubianych dzisiaj systemów ćwiczeń – kalistenika – powstał już w starożytnej Grecji. Choć na przestrzeni wieków wiele się zmieniło, ćwiczenia kalisteniczne wciąż przynoszą efekty. Na czym polega trening kalisteniczny i jak zacząć ćwiczyć?

Kalistenika dla początkujących – podstawowe informacje

Nazwa „kalistenika” to połączenie dwóch greckich słów: „kallos”, czyli piękno, i „sthenos”, czyli siła. Ten system ćwiczeń z Grecji zawędrował do Rzymu. Wedle przekazów rzymskiego historyka Liwiusza ćwiczenia kalisteniczne mieli stosować podczas przygotowań do zawodów najlepsi gladiatorzy.

Jak można krótko scharakteryzować trening kalisteniczny? To siłowy trening oparty głównie na ćwiczeniach, w których wykorzystuje się masę własnego ciała, a więc takich jak brzuszki, pompki oraz mostki. A co za tym idzie – jeśli kiedykolwiek ćwiczyłeś na WF-ie, miałeś już do czynienia z kalisteniką.

Ze względu na ogólnorozwojowy charakter ćwiczeń i swego rodzaju samowystarczalność ćwiczącego trening kalisteniczny cieszy się dużą popularnością i jest często wykorzystywany w szkołach czy w przygotowaniu rekrutów.

Efekty? Kalistenika jest niezastąpiona, jeśli chodzi o modelowanie mięśni przy jednoczesnym wzmacnianiu równowagi, zwinności i ogólnej koordynacji ruchowej. Niezwykle pozytywnie wpływa też na układ krwionośny.

Kalistenika – trening bez wymagań sprzętowych

Ogromną zaletą kalisteniki jest fakt, że może ją uprawiać dosłownie każdy. Nie wymaga ona specjalistycznego sprzętu ani żadnych nakładów finansowych. Trening kalisteniczny można wykonać wszędzie i o każdej porze dnia i nocy. Nowoczesna wersja kalisteniki – street workout – jest zresztą coraz bardziej popularna. W miastach pojawiają się, ułatwiające ćwiczenia kalisteniczne, siłownie na wolnym powietrzu. Całkiem prawdopodobne, że jedna z nich znajduje się niedaleko Twojego domu.

Osoby trenujące kalistenikę podkreślają, że ten system ćwiczeń nigdy się nie nudzi – można go bowiem ciągle urozmaicać i poszerzać o nowe wersje znanych już ćwiczeń. Warto też dodać, że efekty ćwiczeń kalistenicznych można zaobserwować bardzo szybko, bo już po kilku tygodniach regularnych sesji treningowych.

Kalistenika – ćwiczenia

Jak już wspomnieliśmy, trening kalisteniczny można zacząć bez żadnych przygotowań sprzętowych. Jeśli interesuje Cię kalistenika w domu, a nie na świeżym powietrzu, przyda Ci się jednak drążek rozporowy do zamontowania u góry futryny. Nie powinien być droższy niż 30 zł.

Zanim zaczniesz ćwiczyć, pamiętaj: najważniejsze, by wszystkie ćwiczenia kalisteniczne wykonywać w sposób poprawny i dokładny. Jeśli nie jesteś pewien, czy robisz to dobrze, znajdź w Internecie filmiki instruktażowe, które rozwieją Twoje wątpliwości. Do opracowania ciekawego planu treningowego wystarczy sześć ćwiczeń, nazywanych kalisteniczną wielką szóstką:

  • pompki (rozwijają tricepsy i klatkę piersiową),
  • podciąganie na drążku (bicepsy i mięśnie brzucha),
  • przysiady (nogi),
  • unoszenie nóg (mięśnie brzucha),
  • mostek (mięśnie pleców),
  • pompki na poręczach, tzw. dipy (mięśnie obręczy barkowej).

By ćwiczenia przyniosły dobre rezultaty, trzeba jednak myśleć o nich systemowo i wykonywać je regularnie. Inaczej Twoje wysiłki na nic się zdadzą.

Kalistenika – plan treningowy

Trafiony plan treningowy to kwestia indywidualna. Bez obaw – w sieci bez problemu znajdziesz odpowiedni dla Twoich potrzeb harmonogram ćwiczeń. Trening kalisteniczny polega na regularnym przeplataniu ze sobą sesji treningowych kształtujących konkretne partie ciała.

Jeśli dopiero zaczynasz, najlepszy będzie dla Ciebie plan zakładający trzy treningi w tygodniu. W ten sposób stopniowo przyzwyczaisz cały swój organizm do wzmożonego wysiłku.

Powodzenia!