Poziom kobiecych hormonów płciowych zmienia się w ciągu życia. Krytycznym momentem jest menopauza, czyli ostatnia miesiączka oraz poprzedzające ją przekwitanie (klimakterium). Nie zawsze menopauza następuje w tym samym wieku, jednak zazwyczaj dotyczy kobiet około 50-tki. Jakie zmiany hormonalne zachodzą w tym czasie i jak się objawiają?

Okres okołomenopauzalny a zmiany hormonalne

Do spadku produkcji hormonów płciowych – estrogenów i progesteronu, dochodzi mniej więcej przed 40. rokiem życia. Hormony te biorą udział w regulacji cyklu menstruacyjnego. W tym czasie obniża się też płodność, dlatego trudniej jest zajść w ciążę.

Po 40-stce zaburzenia gospodarki hormonalnej mogą sprawić, że miesiączki skracają się lub wydłużają, stają się bardziej lub mniej obfite, a także zmniejsza się częstotliwość krwawień. Po 50-tce zwykle dochodzi do zatrzymania menstruacji. Dokładny wiek menopauzy nie u każdej kobiety jest jednak identyczny.(1)

Zmiany hormonalne a objawy klimakterium

Menstruacja u wielu kobiet powoduje dyskomfort, bóle brzucha i nieprzyjemne objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Dlatego brak miesiączki po 50. roku życia może wydawać się komfortowy.

Niestety, wiek przekwitania jest bardzo trudnym czasem. Jednym z pierwszych objawów menopauzy są zaburzenia miesiączkowania. Oprócz tego typowe są:

  • uderzenia gorąca,
  • intensywne pocenie się (szczególnie w nocy),
  • problemy ze snem,
  • przygnębienie, depresja,
  • zwiększona nerwowość,
  • kołatania serca,
  • bóle i zawroty głowy,
  • bóle mięśni i stawów,
  • mrowienie, drętwienie w różnych częściach ciała,
  • osłabienie,
  • nawracające infekcje dróg moczowych,
  • nietrzymanie moczu,
  • suchość pochwy,
  • obniżony popęd seksualny.(2,3)

Jakim problemom zdrowotnym sprzyja okres menopauzalny?

W tym szczególnym czasie każda kobieta powinna zadbać o zdrowie. Zmiany hormonalne sprzyjają bowiem niektórym zaburzeniom. Może dojść do zwiększenia poziomu trójglicerydów, cholesterolu całkowitego, cholesterolu frakcji LDL (tzw. „złego cholesterolu), za to zmniejszenia stężenia cholesterolu frakcji HDL (tzw. „dobry cholesterol”).

Oprócz tego przekwitanie może się wiązać ze zmniejszoną tolerancją glukozy i mniejszą wrażliwością tkanek na działanie insuliny, co sprzyja rozwoju cukrzycy typu 2. „Skutkiem ubocznym” menopauzy może być także zwiększenie masy ciała oraz rozwój schorzeń układu sercowo-naczyniowego, jak nadciśnienie, miażdżyca czy choroba wieńcowa.(2)

Menopauza – jak sobie radzić?

Objawy menopauzy można złagodzić różnymi sposobami. Jeśli ciężko znosisz ten czas, porozmawiaj z lekarzem o możliwych rozwiązaniach. Pozytywne efekty może przynieść hormonalna terapia zastępcza. Sposób postępowania zależy także od nasilenia poszczególnych dolegliwości.

Jak sobie radzić z menopauzą poprzez zmiany stylu życia? To, jak spędzasz czas i co jesz także jest bardzo istotne. Pomaga bowiem zapobiec wielu problemom zdrowotnym oraz nadwadze.

Bardzo ważna jest aktywność fizyczna, która polepsza nastrój i pobudza tempo metabolizmu. Oprócz tego pamiętaj o dobrze zbilansowanej diecie. Spożywaj produkty bogate w:

  • potas, który pomaga regulować ciśnienie krwi – znajdziesz go w pomidorach, bananach, morelach,
  • antyoksydanty, które usuwają z organizmu nadmiar wolnych rodników tlenowych – ich dobrym źródłem są warzywa i owoce, np. jagody,
  • kwasy tłuszczowe omega-3, działające profilaktycznie wobec chorób układu krążenia – dostarczysz je organizmowi, jedząc tłuste ryby morskiej, jak makrela, śledź,
  • izoflawony, które mogą wspomagać łagodzenie objawów menopauzy – ich świetnym źródłem jest soja i produkty sojowe, jednak jeśli ktoś w Twojej rodzinie chorował na nowotwór piersi, skonsultuj sięganie po soję z lekarzem,
  • błonnik (jego dobrym źródłem są m.in. pełnoziarniste produkty zbożowe) – pomaga regulować stężenie cukru i cholesterolu we krwi oraz sprzyja zachowaniu prawidłowej masy ciała,
  • wapń – łatwo dostarczyć go organizmowi poprzez spożywanie mleka i przetworów mlecznych, dzięki czemu można zmniejszyć ryzyko osteoporozy, na którą również narażone są kobiety po menopauzie. (4)

Jeżeli masz podwyższony poziom cholesterolu, możesz także używać w kuchni produktów Benecol ze stanolami roślinnymi, które pomagają naturalnie go zredukować.

Poszczególne kobiety różnie przechodzą menopauzę, jednak nawet złe samopoczucie można przezwyciężyć dzięki pozytywny zmianom stylu życia i pomocy specjalistów. Nie zapominaj o regularnych badaniach, dzięki którym znacznie łatwiej będzie Ci kontrolować parametry zdrowotne.

Źródło:

  1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menopause/symptoms-causes/syc-20353397, data dostępu: 24.02.2018.
  2. Pertyński T., Stachowiak G. Menopauza – fakty i kontrowersje. Endokrynologia Polska 2006, 5 (57): 525–534.
  3. Skrzypulec-Plinta V. Objawy menopauzy. https://dieta.mp.pl/lista/65763,objawy-menopauzy, data dostępu: 24.02.2018.
  4. Wnęk D. Menopauza – jak uniknąć dodatkowych kilogramów? https://dieta.mp.pl/diety/zdrowe_diety/76713,menopauza-jak-uniknac-dodatkowych-kilogramow, dData dostępu: 24.02.2018 .