Odchudzanie to dla większości osób ważny temat. Nadwaga nie jest bowiem zdrowa, osoby z nadwagą przeważnie nie czują się też atrakcyjne. Nierzadko potrzeba redukcji kilogramów jest wręcz zalecona przez lekarza.

Jednak diety to drażliwa kwestia: wciąż nie udało się znaleźć jednego cudownego specyfiku, który pomógłby schudnąć każdemu. Ostatnio wiele mówi się o dobroczynnych właściwościach octu jabłkowego. Czy picie octu rzeczywiście pomaga w odchudzaniu?

Dobroczynne właściwości octu jabłkowego

Ocet jabłkowy od dawna znany jest w naszej kuchni. Ta uniwersalna substancja znalazła również zastosowanie w kosmetykach [1]. Ocet jabłkowy wykazuje wiele dobroczynnych działań biologicznych: znajdują się w nim bowiem polifenole, będące antyoksydantami, czyli substancjami, które pomagają oczyścić organizm ze zbędnych toksyn i wolnych rodników.

Dzięki redukcji tych ostatnich, ocet jabłkowy może sprzyjać zmniejszeniu ryzyka wystąpienia nowotworów złośliwych. Cenne substancje biochemiczne znajdujące się w occie jabłkowym to między innymi: kwas galusowy, katechina, kwas chlorogenowy, kwas kofeinowy, epikatechina oraz kwas p-kumarynowy.

Ponadto ocet jabłkowy wykazuje także działanie antygrzybiczne i antybakteryjne; sprzyja również zmniejszeniu ryzyka wystąpienia żylaków kończyn dolnych, a w rezultacie – choroby zakrzepowej żył powierzchniowych i głębokich oraz zatoru płucnego.

Jak ocet jabłkowy wpływa na odchudzanie?

Ocet jabłkowy znajduje się w składzie wielu suplementów diety wspomagających odchudzanie [2]. Nie bez powodu – niektóre badania wykazują, że może sprzyjać utracie masy ciała na różne sposoby:

  • pomaga regulować poziom cukru we krwi oraz obniża stężenie insuliny, której nadmiar może przyczynić się do tycia,
  • zwiększa uczucie sytości, dzięki czemu łatwiej jest zapanować nad ochotą na przekąski między posiłkami oraz ograniczyć spożycie nadprogramowych kalorii – jedno z badań wykazało, że osoby spożywające ocet przyjmowały ok. 200-275 mniej kcal w ciągu dnia,
  • wspomaga przemianę,
  • zapobiega odkładaniu się tłuszczu, szczególnie w okolicach brzucha.[3,4]

Ocet jabłkowy wpływa również na obniżenie poziomu cholesterolu, triglicerydów oraz ciśnienia tętniczego, przez co chroni serce i układ krążenia. Znajdujące się w occie jabłkowym związki zapobiegają utlenianiu się cząsteczek cholesterolu LDL („złego”), który to proces może doprowadzić do uszkodzenia tętnic i chorób układu krążenia.[5]

Ocet jabłkowy jest więc prawdziwą zdrowotną bombą w naszej diecie. Jednak należy pamiętać, że jest tylko elementem wspomagającym odchudzanie – nic nie zastąpi zdrowego odżywiania i regularnych ćwiczeń fizycznych.

Jak stosować ocet jabłkowy?

Wiele osób zastanawia się, jak pić ocet jabłkowy. Rekomendowana dawka wynosi od 1 małej łyżeczki do 1-2 łyżek stołowych dziennie. Ocet należy rozcieńczyć w dużej szklance wody. Warto wprowadzać go do diety stopniowo i nie przekraczać zalecanej dozy, gdyż ocet może powodować skutki uboczne. Organiczny i niefiltrowany ocet jabłkowy jest również świetnym dodatkiem do sałatek, będących ważnym elementem diety osób odchudzających się.[4]

Należy pamiętać, że istnieje też inna opcja suplementacji octu jabłkowego – w gotowych kapsułkach i tabletkach. To dobre rozwiązanie dla osób, którym wyjątkowo nie odpowiada jego charakterystyczny smak. Jeśli jednak na coś chorujesz i przyjmujesz leki, przed wypróbowaniem właściwości octu jabłkowego najlepiej skonsultuj się z lekarzem.

Źródło:

  1. Reszke R., Reich A. Wybrane składniki pochodzenia roślinnego obecne w kosmetykach dostępnych w Polsce. Forum Dermatologicum, 2016; 2(2): 51-59.
  2. Błoniarz J., Zaręba S. Badanie zawartości niklu i chromu w suplementach diety wspomagających odchudzanie. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 2011; 62(2): 153-158
  3. Spritzler F. Can Apple Cider Vinegar in Your Diet Help You Lose Weight? https://www.healthline.com/nutrition/apple-cider-vinegar-weight-loss Data dostępu: 16.04.2018
  4. Gunnars K. 6 Health Benefits of Apple Cider Vinegar, Backed by Science. https://www.healthline.com/nutrition/6-proven-health-benefits-of-apple-cider-vinegar Data dostępu: 16.04.2018
  5. Apple Cider Vinegar: Does It Help Lower Cholesterol? https://www.cholesterolmenu.com/does-apple-cider-vinegar-lower-cholesterol/ Data dostępu: 16.04.2018