Korzystne dla zdrowia właściwości octu jabłkowego są znane od wieków. Można stosować go wewnętrznie i zewnętrznie, gdyż pomaga zwalczyć niektóre problemy ze skórą i włosami. Na czym polega działanie octu jabłkowego i dlaczego warto po niego sięgać?

Ocet jabłkowy – właściwości

Ocet jabłkowy jest produktem łatwo dostępnym w sklepach spożywczych, można też zrobić go samodzielnie i pić regularnie dla zdrowia i urody. Nie wszystkie z właściwości leczniczych octu jabłkowego mają potwierdzenie naukowe, jednak przy braku przeciwwskazań do jego stosowania, można wypróbować, czy faktycznie działa na organizm tak zbawiennie, jak zapewniają jego zwolennicy. Oto niektóre zalety octu jabłkowego (1,2):

  • uchodzi za środek wspomagający odchudzanie – badania wykazały, że osoby sięgające po ocet jabłkowy lepiej kontrolują apetyt i spożywają ok. 200-275 kcal mniej w ciągu dnia, jednak samo dodanie octu do menu to za mało, żeby osiągnąć i utrzymać prawidłową masę ciała – pamiętaj o zdrowych i lekkich posiłkach oraz aktywności fizycznej, a ocet jabłkowy możesz potraktować jako dodatek do diety,
  • ma działanie antybakteryjne – w medycynie ludowej był stosowany do dezynfekcji ran oraz konserwowania żywności; ponadto (choć ta właściwość wymaga jeszcze potwierdzenia) ma opinię środka o działaniu przeciwtrądzikowym,
  • badania sugerują, że ocet jabłkowy może mieć właściwości antynowotworowe, jednak obecnie nie ma na to wystarczających dowodów,
  • może wspomagać obniżenie poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a co za tym idzie – zmniejszać ryzyko rozwoju chorób serca, jednak i w tym przypadku samo picie octu to za mało, gdyż konieczne jest stosowanie dobrze zbilansowanej diety i codzienna dawka ruchu, a ponadto warto wiedzieć, że udowodnioną skuteczność w obniżaniu stężenia cholesterolu we krwi mają stanole roślinne, zawarte między innymi w produktach Benecol®,
  • płukanki z octu jabłkowego na włosy pomagają w walce z łupieżem.

Ocet jabłkowy a zdrowie – komu może zaszkodzić?

Ocet z jabłek ma pozytywne właściwości, jednak uwaga – trzeba stosować go z zachowaniem zdrowego rozsądku, a niektóre osoby nie powinny sięgać po niego wcale.

Warto wiedzieć, że ocet jabłkowy może obniżać poziom potasu, którego rolą jest m.in. równoważenie stężenia sodu (jego nadmiar może prowadzić do nadciśnienia). Związki zawarte w occie jabłkowym mogą również zaburzać działanie niektórych leków, np. na serce i cukrzycę, a także środków o działaniu odwadniającym czy przeczyszczającym. Ocet jabłkowy nie jest też polecany osobom z wrażliwym żołądkiem. (2)

Czy wobec tych doniesień warto sięgać po ocet jabłkowy? Warto, jednak należy stosować go ostrożnie. Jeśli na coś chorujesz lub przyjmujesz leki, zapytaj swojego lekarza, czy możesz bezpiecznie spożywać ocet jabłkowy.

Co ważne, osoby zdrowe powinny stosować go po rozcieńczeniu – rekomendowana dawka to 1-2 małe łyżeczki dodane do szklanki wody lub herbaty. Czasami spotykamy się z zaleceniem, aby wypijać mikstury z octem jabłkowym przez słomkę, gdyż kwaśmy napój negatywnie wpływa na szkliwo zębów.

Ponadto nie pij octu, jeśli po jego spożyciu masz problemy żołądkowe. Ocet w umiarkowanych ilościach nie powinien jednak wyrządzić zdrowiu szkody.(2,3)

Choć możemy się spotkać z wieloma dobrymi opiniami na jego temat, nie ma sensu spodziewać się cudów po zastosowaniu octowej kuracji, a wiele właściwości wymaga potwierdzenia w kolejnych badaniach, na które z niecierpliwością czekamy.

Źródło:

  1. Gunnars K. 6 Proven Benefits of Apple Cider Vinegar. http://www.healthline.com/nutrition/6-proven-health-benefits-of-apple-cider-vinegar Data dostępu: 28.08.2017
  2. Apple Cider Vinegar and Your Health. http://www.webmd.com/diet/apple-cider-vinegar-and-your-health Data dostępu: 28.08.2017
  3. Spritzler F. 7 Side Effects of Too Much Apple Cider Vinegar. http://www.healthline.com/nutrition/apple-cider-vinegar-side-effects Data dostępu: 28.08.2017