Pasternak to delikatne w smaku i naszpikowane wartościami odżywczymi warzywo, które niestety obecnie nie należy do najbardziej popularnych na naszych talerzach. Dlaczego jednak warto je spożywać? Poznaj kilka informacji na temat właściwości pasternaku.

Pasternak – wartość odżywcza

Co to jest pasternak? Pasternak zwyczajny (Pastinaca sativa L.) to roślina należąca do rodziny selerowatych. Jego korzeń ma wydłużony kształt i biały miąższ (dlatego tak często mylony jest z pietruszką) oraz charakteryzuje się intensywnym aromatem.

Pasternak kryje w sobie witaminy i minerały, dlatego warto włączyć go do jadłospisu. Dostarcza witaminę C, która jest silnym antyoksydantem, wspomagającym usuwanie z organizmu nadmiaru wolnych rodników.

Ponadto pasternak jest źródłem witamin z grupy B: B1, B2, PP, kwasu foliowego, a także witaminy E i karotenu. Pasternak zaopatruje organizm także w sole mineralne potasu, wapnia, fosforu i żelaza.

Ważnym składnikiem tego warzywa jest również błonnik pokarmowy (4,9/100g), który zapewnia uczucie sytości na dłużej i ma pozytywny wpływ na pracę jelit. Pasternak działa też lekko moczopędnie.

Co ciekawe, pasternak jest warzywem dosyć kalorycznym – 100 g dostarcza 75 kcal, jednak zważ, że są to „dobre” kalorie, więc śmiało możesz jeść pasternak nawet na diecie odchudzającej.(1,2)

Pasternak w kuchni – jak go stosować?

W ostatnich latach Polacy chętniej sięgają po mniej znane produkty, a na naszych stołach goszczą warzywa, które jeszcze niedawno cieszyły się znikomą popularnością.

Jarmuż, skorzonera, topinambur to tylko niektóre przykłady. Oprócz nich warto też  przypomnieć sobie o zdrowym i aromatycznym pasternaku.

Nie masz pomysłu jak dodać go do dań? Możesz się nim zajadać w wersji surowej, gotowanej, pieczonej. Pasternak gotuje się tak samo jak marchew, postaraj się jednak nie przesadzać z czasem gotowania, gdyż szybko robi się miękki.

Surowy pasternak doskonale sprawdzi się jako składnik surówek, w postaci gotowanej możesz zrobić z niego puree (np. w połączeniu z ziemniakami lub marchewką), a po pokrojeniu w plasterki lub kostki sprawdzi się w zupach, zapiekankach, leczo lub ciastach warzywnych.

Jeśli masz ochotę na frytki inne niż zwykle, tym razem zrób je z pasternaku – będą ciekawym dodatkiem do mięsa, ryby albo sprawdzą się jako samodzielna przekąska, podawana z dipami.

Pasternak jest dostępny także w wersji suszonej – idealny jako dodatek do zup, jarzyn czy sałatek. Możliwości jest całe mnóstwo, a eksperymentując w kuchni poznasz wiele nowych smaków.

Prosta surówka z pasternaku – przepis

Składniki:

  • marchewka (2 sztuki),
  • pasternak (2 sztuki)
  • dressing: 2 łyżki stołowe soku z cytryny, 2 łyżki oliwy z oliwek, łyżeczka musztardy, łyżeczka miodu, szczypta soli i pieprzu,
  • dodatkowo: łyżka posiekanej natki pietruszki lub koperku.

Sposób przygotowania:

Marchew i pasternak dokładnie umyj i cienko obierz. Obierakiem do warzyw pokrój je na cienkie wstążeczki.

W niewielkim naczyniu wymieszaj sok z cytryny z miodem i musztardą. Powoli dolej oliwę i połącz wszystkie składniki, aby powstał gładki sos. Dodaj sól i pieprz dla smaku. Polej surówkę i udekoruj zieleniną. Smacznego!

Źródło:

  1. Parsnips nutrition facts. http://www.nutrition-and-you.com/parsnips.html Data dostępu: 30.08.2017
  2. Kaliniewicz Z. i wsp. Współzależność między zdolnością kiełkowania a wybranymi cechami nasion pasternaku zwyczajnego (Pastinaca sativa L.), Inżynieria Rolnicza 2014: 1(149): 39-50