Czy istnieje dieta odchudzająca brzuch? I tak, i nie, bo chociaż nie ma programu dietetycznego, który pomaga spalić tłuszcz z jednej, określonej części ciała, jeśli odpowiednio skomponujesz jadłospis, unikniesz wzdęć i przepełnienia, które skutkują odstającym brzuchem. Gdy natomiast wykażesz się systematycznością, wkrótce wysmuklisz całą sylwetkę. Na jakich zasadach powinna się opierać dieta na zrzucenie brzucha?

Płaski brzuch dieta na zrzucenie „oponki”

Istnieje co najmniej kilka diet, których autorzy przekonują, że dzięki nim można osiągnąć wymarzony cel, jakim jest płaski brzuch. Do bardziej znanych programów należy dieta ułożona przez Liz Vaccariello i Cynthię Sass – duet ten szczegółowo opisał proponowany sposób odżywiania się w książce „Dieta płaskiego brzucha”. Zalecenia mają pozwolić na schudnięcie 7 kg w ciągu 32 dni, a ogólny plan dietetyczny przedstawia się następująco:

  • Jedz 4 posiłki dziennie – każdy z nich powinien dostarczać 400 kcal;
  • nie dopuszczaj, aby przerwy między posiłkami były dłuższe niż 4 godziny;
  • w każdym posiłku uwzględniaj tłuszcze jednonienasycone. (1)

Dieta powinna zacząć się od restrykcyjnej fazy, pomagającej pozbyć się wzdęć – ma ona trwać 4 dni, uwzględniać jedynie 1200 kcal w ciągu dnia, wykluczać sól, produkty przetworzone, produkty powodujące gromadzenie się gazów (np. brokuły, strączki, cebula), a także bogate źródła węglowodanów, np. makarony, banany. Ważne jest też picie codziennie 2 litrów wody z dodatkiem świeżego imbiru, ogórka, cytryny i listków mięty.

W trakcie pozostałych dni jadłospis diety na płaski brzuch przypomina typową dietę śródziemnomorską, która słynie z wysokiej zawartości tłuszczów nienasyconych, głównie przez udział oliwy z oliwek, która jest ich bogatym źródłem. Bardzo istotna podczas całego okresu trwania diety jest eliminacja soli (ważne jest czytanie etykiet kupowanych produktów i wybieranie tych, które nie zawierają jej zbyt dużo). (1)

Dieta nie ma więc w sobie nic odkrywczego – ograniczenie sodu pomaga pozbyć się nadmiaru płynów z organizmu, ponadto dieta składa się z niewielkich posiłków, które nie rozpychają żołądka, przez co brzuch nie odstaje.

Warto jednak dodać, że menu bogate w tłuszcze nienasycone jest przyjazne dla serca i pomaga w uniknięciu chorób układu sercowo-naczyniowego, między innymi poprzez obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL we krwi.

Jeśli i ty chcesz obniżyć jego stężenie, sięgaj nie tylko po oliwę, ale też inne źródła wartościowych tłuszczów, np. orzechy albo produkty Benecol ze stanolami roślinnymi, które mają udowodnione właściwości obniżające poziom cholesterolu.

Skuteczne odchudzanie brzucha – o jakich zasadach warto pamiętać?

Aby mieć szczupły brzuch, pamiętaj o zdrowej i lekkiej diecie na co dzień. Nie zapominaj o błonniku, szczególnie frakcji rozpuszczalnej w wodzie, która pomaga uzyskać uczucie sytości na dłużej i przez to skonsumować mniej kilokalorii w ciągu dnia – błonnik rozpuszczalny znajdziesz np. w siemieniu lnianym, płatkach owsianych, brukselce, owocach leśnych.

Niektóre badania sugerują także, że w uzyskaniu płaskiego brzucha pomocne są probiotyki, które znajdziesz np. w kiszonkach czy kefirze. (2) Ponadto stosuj się do ogólnych zaleceń lekkiej i zdrowej diety, a marzenie o smukłej sylwetce  z pewnością wkrótce się ziści.

Aby podkręcić tempo realizacji planu, pamiętaj też o aktywności fizycznej – trening aerobowy (np. bieganie, jazda na rowerze, pływanie) pomoże ci spalić nadmiar tkanki tłuszczowej, ćwiczenia wzmacniające mięśnie wyrzeźbią zaś twoją sylwetkę i ujędrnią brzuch. Trzymaj się planu konsekwentnie, aby efekty twoich starań zachwycały przez długi czas.

 Źródło:

  1. Bacher R. The Flat Belly Diet.http://www.webmd.com/diet/a-z/belly-fat-diet Data dostępu: 12.06.2017
  2. Bjarnadottir A.The 30 Best Ways to Get a Flat Stomach. https://authoritynutrition.com/get-a-flat-stomach/ Data dostępu: 12.06.2017