Badanie poziomu cukru we krwi to jedno z badań podstawowych, które każdy powinien co jakiś czas wykonywać – tym bardziej, że w celu oznaczenia poziomu glukozy wystarczy zgłosić się do najbliższego laboratorium i oddać niewielką próbkę krwi. Poznaj wytyczne Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego na temat częstotliwości przeprowadzania badań, norm cukru we krwi, a także dowiedz się, jakie są sposoby na jego obniżenie.

Prawidłowy poziom cukru we krwi – jaki wynik jest prawidłowy?

Badanie poziomu glukozy we krwi co 3 lata powinien przeprowadzać każdy, kto ukończył 45 lat. Oprócz tego, bez względu na wiek, co roku powinny badać się osoby:

  • z nadwagą lub otyłością, nadciśnieniem, nieprawidłowym stężeniem lipidów we krwi, chorobą układu sercowo-naczyniowego,
  • które mają w rodzinie osoby chore na cukrzycę,
  • mało aktywne fizycznie,
  • u których poprzednie badanie wykazało stan przedcukrzycowy,
  • a także kobiety z zespołem policystycznych jajników oraz te, które przebyły cukrzycę ciążową lub urodziły dziecko o masie przekraczającej 4 kg. (1)

Poziom cukru we krwi oznaczany jest na różne sposoby. Pierwszy to tzw. badanie glikemii przygodnej (w sytuacji wystąpienia objawów hiperglikemii) – wówczas wynik ≥ 200 mg/dl  oznacza cukrzycę.

Inny, bardziej znany sposób to badanie poziomu cukru we krwi na czczo – gdy dwukrotnie przeprowadzona analiza daje wynik ≥ 126 mg/dl, diagnozowana jest cukrzyca. Wynik 70–99 mg/dl jest prawidłowy, natomiast 100–125 mg/dl (przy dwukrotnym powtórzeniu badania) to nieprawidłowa glikemia na czczo, inaczej mówiąc nietolerancja glukozy czy stan przedcukrzycowy, który jednak należy dodatkowo potwierdzić tzw. testem tolerancji glukozy. (1)

Podwyższony poziom cukru we krwi można określić jako alarm organizmu, bo choć nie oznacza jeszcze choroby, wymaga podjęcia kroków w celu normalizacji wyników. Inaczej najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest cukrzyca, a to już poważna choroba, która wymaga podporządkowania jej całego życia. Zacznij więc działać natychmiast.

Wyniki analizy krwi wskazują u Ciebie podwyższony poziom cukru? Jeśli wykażesz się determinacją, masz szansę przywrócić glikemię na właściwy poziom.

Jak obniżyć poziom cukru?

Po pierwsze, jeżeli masz podwyższony poziom cukru we krwi, zgłoś się do lekarza i dietetyka, którzy udzielą Ci profesjonalnych rad dotyczących postępowania dietetycznego. Na pewno warto postarać się o redukcję nadprogramowych kilogramów i wprowadzić do planu dnia umiarkowaną aktywność fizyczną – spacery, nordic walking, spokojna, rekreacyjna jazda na rowerze albo pływanie będą w sam raz.

Musisz też wprowadzić zmiany w diecie. Oczywiście zasadą numer jeden jest unikanie cukru – odstaw słodycze, wypieki, przetwory owocowe, unikaj też bardzo słodkich owoców, jak banany, winogrona czy arbuzy, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi, szczególnie zjedzone w dużych porcjach.

Dobierając produkty do swojego jadłospisu kieruj się ich indeksem glikemicznym – ułatwią Ci to dostępne w Internecie tabele. Po artykuły spożywcze, które mają niski IG (czyli mniej niż 50, możesz sięgać najczęściej), na te ze średnim IG (50-75) pozwalaj sobie w umiarkowanych ilościach, a produkty o wysokim IG (>75) postaraj się omijać szerokim łukiem lub od czasu do czasu pozwolić sobie na bardzo symboliczną porcję.

Co obniża poziom cukru we krwi? Niektórym produktom przypisuje się właściwości pozytywnie wpływające na glikemię. Są nimi między innymi cynamon, czosnek, awokado, orzechy, jagody czy wiśnie. (2) Postaraj się zamienić także „białe” produkty zbożowe (jasne pieczywo pszenne, makarony, biały ryż) na pełnoziarniste, bo są bogate w węglowodany złożone, błonnik, a także witaminy i mikroelementy.

Przykładowo, kanapka z żytniego chleba na zakwasie z sałatą, pomidorem i plastrem chudej wędliny będzie dobrym pomysłem na śniadanie. Jeśli natomiast masz problem z podwyższonym poziomem cholesterolu, posmaruj swoją kanapkę jednym z produktów Benecol ®, które zawierają stanole roślinne obniżające stężenie cholesterolu we krwi.

Zadbaj o swoje zdrowie już w momencie, kiedy pierwsze sygnały świadczą, że obecny tryb życia nie jest odpowiedni. Na wprowadzenie dobrych zmian nigdy nie jest za późno.

 Źródło:

  1. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego: Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2016. Diabetologia Kliniczna 2016, t. 5, Suplement A
  2. Case-Lo Ch. Foods That Lower Blood Sugar. http://www.healthline.com/health-slideshow/foods-lower-blood-sugar#1 Data dostępu: 28.02.2017