Szparagi, choć należą do najzdrowszych i najsmaczniejszych warzyw, nie goszczą na polskich stołach zbyt często. Wiele osób z góry zakłada, że nie potrafiłoby ich przyrządzić. Tak naprawdę jednak wcale nie jest to takie trudne – z prostym przepisem na szparagi poradzi sobie nawet kulinarny laik. Jak się przygotowuje szparagi i jakie przepisy warto wypróbować?

Szparagi – najprostsze i najsmaczniejsze

By pokochać szparagi, najlepiej sięgnąć po nie wtedy, gdy są najświeższe i najsmaczniejsze. Sezon na szparagi trwa od połowy kwietnia do końca sierpnia. Mogą one stać się bazą wykwintnych dań, ale wiele osób podaje szparagi do ryby czy mięsa w charakterze zdrowego zielonego dodatku. Jak je przygotować, by były pyszne i nie straciły nic ze swoich właściwości odżywczych?

Okazuje się, że szparagi gotują się bardzo szybko. Można wrzucić je do niewielkiej ilości osolonej wody na 3 minuty lub gotować na parze przez ok. 4 minuty. Ważne jest odpowiednie przygotowanie szparagów do gotowania: trzeba je dokładnie umyć i pozbyć się twardych końców. Jak odpowiednio ocenić, gdzie należy złamać szparagi? To proste – warzywo samo pęknie w odpowiednim miejscu. Jeśli masz do dyspozycji szparagi zielone, młode i cieniutkie, nie musisz ich obierać. W przypadku większych okazów posłuż się obieraczką do warzyw i obierz je do połowy długości.

Uwaga! Specyfika szparagów sprawia, że łatwo je przegotować. Uważaj więc, by nie pozostawiać ich w wodzie czy na parze zbyt długo, bo mogą stracić swoją chrupkość i jędrność, a także kolor.

Szparagi zielone – przepisy kulinarne

Szparagi jako dodatek do dania głównego to tylko jedna z możliwości. Z powodzeniem mogą się one stać głównym składnikiem pysznej potrawy. Oto dwa proste przepisy na szparagi.

Ryż ze szparagami

Składniki na 4 porcje:

  • szparagi – 500 g,
  • 6 ząbków czosnku,
  • cebula,
  • 300 g wybranych kiełków,
  • 2 łyżki niskosodowego sosu sojowego ,
  • pęczek natki pietruszki,
  • paczka ryżu basmati 400 g,
  • łyżka suszonej włoszczyzny,
  • ulubione zioła i przyprawy
  • odrobina oliwy z oliwek i soku z cytryny.

Opłucz ryż i ugotuj na sypko według instrukcji na opakowaniu. Pokrój drobno cebulę i 3 ząbki czosnku, zeszklij je na oliwie. Przygotuj szparagi, usuwając twarde końcówki i pokrój je na kawałki długości 2 cm. Dorzuć je na patelnię do cebuli i czosnku, smaż razem ok. 3 minut. Dodaj sos sojowy, suszoną włoszczyznę i odrobinę soku z cytryny, przemieszaj, dodaj kiełki i wszystko podlej szklanką wody. Oprósz ulubionymi przyprawami, dokładnie wymieszaj i duś ok. 5 minut. Po tym czasie zdejmij przykrywkę i gotuj na wolnym ogniu jeszcze przez 5 minut, by woda wyparowała. 2 minuty przed końcem dodaj przeciśnięte przez praskę pozostałe 3 ząbki czosnku. Wymieszaj z posiekaną natką i podaj z ryżem.

Pełnoziarniste zapiekanki ze szparagami

Składniki:

  • zielone szparagi – 120 g,
  • 2 bułki grahamki,
  • duży pomidor,
  • garść świeżych liści bazylii,
  • świeżo zmielone sól i pieprz,
  • pokruszony ser pleśniowy lub inny ulubiony.

Umyj szparagi, przygotuj i ugotuj do miękkości na parze (ok. 4 minut). Sparz pomidora, obierz go ze skórki i pokrój w kosteczkę. Ugotowane szparagi pokrój na małe kawałki, a potem wymieszaj z pokrojonym pomidorem i bazylią. Całość obficie oprósz solą i pieprzem. Bułki przekrój na pół i ułóż na nich szparagi z pomidorem. Posyp pokruszonym serem pleśniowym lub ulubionym tartym serem. Tak przygotowane bazy do zapiekanek wstaw do piekarnika nagrzanego do 160 stopni i piecz przez około 10 minut.

Jak sam widzisz, to bardzo proste, domowe gotowanie. Szparagi nie sprawią Ci żadnej trudności. Smacznego!