Zimowa dieta odchudzająca – czy taka istnieje? Chociaż przyjęło się, że zimowa pora roku sprzyja raczej przybieraniu na wadze niż zrzucaniu kilogramów, schudnąć możesz przez cały rok. Podążaj za poniższymi wskazówkami, które pomogą Ci osiągnąć wymarzony cel, jakim jest piękna sylwetka.

Dlaczego odchudzanie się zimą dla wielu osób jest trudne?

Krótsze dni i mniej światła słonecznego to czynniki, które mogą nieść za sobą negatywne konsekwencje. Spadek energii i trudne warunki pogodowe sprawiają, że mniej się ruszamy.

Zamiast tego spędzamy wieczory w domu z książką albo przed telewizorem, a to sprzyja podjadaniu. Gdyby rolę przekąsek spełniały warzywa albo owoce, może przyrost masy ciała nie byłby tak wielkim zagrożeniem, ale niestety – częściej kuszą nas ciastka i czekoladki.

Słodycze wydają się też dobrym remedium na chandrę, która lubi dopadać nas wraz z końcem ciepłych dni. Wreszcie, niemałą rolę odgrywa przeświadczenie, że zimą i tak chowamy się pod luźnymi swetrami i ciepłymi płaszczami, więc dietę najlepiej odłożyć do wiosny.

Uświadomienie sobie wszystkich tych pułapek może by jednak pierwszym krokiem do przeciwstawienia się zgubnej tendencji, jaką jest tycie w czasie zimy. Krok drugi to zdanie sobie sprawy z korzyści wynikających ze zdrowego i lekkiego odżywiania się w trakcie zimy.

Po pierwsze, dodatkowe kilogramy to frustracja i gorsze samopoczucie, a piękna sylwetka wręcz przeciwnie – satysfakcja i zadowolenie z siebie. Po drugie – przytycie zimą to większe wyzwanie na wiosnę, kiedy szybko robi się ciepło i trzeba zgubić zimowy tłuszczyk, co nie zawsze jest tak proste, jak się wydaje.

Ponadto sięganie po tłuste dania i słodycze jest zwyczajnie niezdrowe, a mróz za oknami nie powinien być wymówką od dbania o siebie.

Dieta odchudzająca na zimę – kilka wskazówek

Jak schudnąć zimą? To nie musi być trudne, wystarczy trochę motywacji i wiary w siebie. Podążaj za poniższymi radami, a efekty starań wkrótce powinny się pojawić:

  • zrezygnuj z sięgania po wyroby cukiernicze, bo to one są pułapką numer 1 o tej porze roku – energii dodadzą Ci węglowodany złożone, które znajdziesz w produktach pełnoziarnistych, takich jak kasze, razowe makarony i pieczywo, płatki, otręby – dodatkowo produkty te są bogate w błonnik, zapewniający uczucie sytości na dłużej,
  • w chwili ochoty na coś słodkiego sięgnij po owoc – np. banan lub kilka suszonych owoców sprawdzą się idealnie jako słodka przekąska zamiast batonika czy czekoladek,
  • na długie zimowe wieczory miej w pogotowiu zdrowe i lekkie przekąski, jak marchewki, seler naciowy, chipsy warzywne,
  • jedz zupy warzywne z dodatkiem kasz lub brązowego ryżu – nie mają dużo kalorii, a sycą, rozgrzewają i są bardzo zdrowe – do ich przygotowania możesz wykorzystać dostępne przez cały rok mrożonki warzywne,
  • znajdź sposoby na zimową chandrę, bo to ona często jest przyczyną sięgania po to, co niezdrowe – wysypiaj się, oglądaj pogodne filmy, spotykaj się z przyjaciółmi, a z pewnością poczujesz się lepiej,
  • ruszaj się jak najwięcej – codzienny spacer to podstawa, ponadto pamiętaj, że kiedy pogoda nie sprzyja, możesz ćwiczyć w klubie fitness, uczęszczać na basen albo uprawiać zimowe dyscypliny, jak jazda na łyżwach albo nartach – nawet, jeśli czasami skusisz się na kawałek ciasta albo czekoladę, dzięki aktywności fizycznej spalisz nadprogramowe kalorie,
  • naucz się odróżniać głód od zachcianek – jemy z różnych powodów, np. kiedy się nudzimy albo jest nam smutno – być może zamiast sięgać po kolejną porcję pizzy zrób sobie ciepłą, pachnącą kąpiel, poczytaj ulubione czasopismo albo zadzwoń do kogoś bliskiego, a ochota na kaloryczną przekąskę minie.

Zachęć do przestrzeganie zdrowej diety zimowej rodzinę i przyjaciół. Dzięki wzajemnej motywacji pod koniec zimy nie będziecie musieli martwić się „oponką”, a sięganie po wartościowe produkty przysłuży się Waszemu zdrowiu i nastrojowi.