Zima nie musi być pretekstem do zaprzestania ulubionych treningów. Wręcz przeciwnie – aktywność fizyczna pomoże Ci wzmocnić odporność i zapobiegnie przyrostowi masy ciała, który niestety zimą zdarza się dosyć często.

Jednak o tej porze roku musisz szczególnie zadbać o sportowy strój, gdyż zaniedbanie tego aspektu może skończyć się przeziębieniem. Jakie ubranie będzie odpowiednie na jogging zimą, jazdę na rowerze albo nordic walking? Oto kilka porad.

Zimowe treningi na wolnym powietrzu – dobór odpowiedniego stroju

Jak się ubrać na bieganie zimą (lub uprawianie innego sportu)? Podstawowa zasada to warstwy, dzięki którym ani nie zmarzniesz, ani się nie przegrzejesz:

  • Warstwa pierwsza, bazowa – jest bardzo ważna, gdyż przylega bezpośrednio do skóry i dużej mierze decyduje o komforcie. Podczas intensywnej aktywności fizycznej pocimy się, dlatego warstwa bazowa powinna odprowadzać wilgoć. Zrezygnuj z bawełnianej bielizny i podkoszulki na rzecz syntetycznych materiałów, które nie wchłaniają potu.
  • Warstwa druga, izolacyjna – nie zawsze jest konieczna, bo zimą temperatury bywają różne, a ponadto różna bywa indywidualna tolerancja na zimno. Jeśli jednak potrzebujesz dodatkowego zabezpieczenia, dobrym rozwiązaniem będzie polar albo po prostu sportowy t-shirt z długim rękawem.
  • Warstwa trzecia, zewnętrzna – jej funkcja to ochrona przed deszczem, śniegiem (albo deszczem ze śniegiem), wiatrem. Trzeba więc zaopatrzyć się w wodo- i wiatroodporną kurtkę, najlepiej zaopatrzoną w kaptur.

Wiesz już, jak ochronić górną część ciała, a co z nogami? Oczywiście niezastąpione są legginsy, które powinny być nieco grubsze niż te, w których biegasz wiosną czy jesienią. Innym rozwiązaniem jest założenie standardowych legginsów i ortalionowych spodni.

Co z butami? Czy na zimę trzeba zaopatrywać się w nową parę obuwia sportowego? Otóż niekoniecznie, wielu biegaczy używa tych samych butów przez cały rok, jednak jeśli możesz sobie pozwolić na nową parę, zainwestuj w buty o mocniejszej podeszwie i warstwie wierzchniej.

Na zimę zaopatrz się też w skarpety ze sztucznego tworzywa (ewentualnie z naturalną domieszką, np. bawełny), które sprawdzą się lepiej w sytuacji, kiedy spoci Ci się stopa. Taki strój powinien być uzupełniony o czapkę i rękawiczki.

Jeśli biegasz czy jeździsz na rowerze zimą, każdy trening to okazja do przetestowania stroju i sprawdzenia, czy w danym zestawie jest Ci odpowiednio ciepło i wygodnie.

Aktywność fizyczna zimą – dlaczego warto się do niej zmotywować?

Bieganie czy trening rowerowy zimą to doskonały pomysł. Choć o tej porze roku wiele osób rezygnuje z aktywności fizycznej, dzięki niej zapewnisz sobie dobry humor, lepsze zdrowie i piękniejszą sylwetkę. Ponadto utrzymasz kondycję na wysokim poziomie, dlatego wiosną odpadnie problem z mozolnym powrotem do formy. Oprócz biegania i jazdy na rowerze warto skusić się na łyżwy, narty albo snowboard.

Aktywność fizyczna przez cały rok jest też bardzo ważna jako czynnik zmniejszający ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Oprócz ruchu pamiętaj również o zdrowej diecie, opartej na warzywach, owocach i pełnoziarnistych produktach zbożowych, uzupełnionej źródłami wartościowego białka (chude, wysokiej jakości mięso, ryby, nabiał, rośliny strączkowe) i kwasów tłuszczowych (orzechy, oleje roślinne, np. rzepakowy, lniany, krokoszowy, oliwa z oliwek).

Jeżeli masz zbyt wysoki poziom cholesterolu, możesz sięgnąć także po produkty Benecol® ze stanolami roślinnymi, które mają udowodnioną skuteczność w jego obniżaniu. Pamiętaj, że zima nie powinna być powodem do rezygnacji ze zdrowej diety i ćwiczeń – warto o siebie dbać przez cały rok!