Jazda na rowerze wymaga od nas inwestowania dużej energii. Właśnie z tego powodu tak popularny stał się spinning, czyli ćwiczenia wykonywane na rowerze stacjonarnym. To dzięki niemu można znacznie poprawić kondycję, wzmocnić mięśnie, a przy okazji zrzucić zbędne kilogramy. Co należałoby wiedzieć, nim wsiądzie się na maszynę do ćwiczeń?

Spinning – co to takiego?

Musisz mieć świadomość, że prawdziwy spinning to trening na rowerze stacjonarnym, który jednak znacznie różni się od modeli wykorzystywanych w domach czy na siłowni. Sprzęt używany do tego typu ćwiczeń najbardziej przypomina rower szosowy, ponieważ niegdyś to właśnie na nim go wzorowano, by mógł pełnić funkcję roweru zastępczego, umożliwiającego pracę zawodników poza regularnym sezonem. Obecnie ćwiczenia na rowerze spinningowym są często praktykowane w wielu klubach fitness.

Trening spinningowy ma przede wszystkim poprawiać wytrzymałość osoby ćwiczącej. Co ciekawe, wykonuje się go w rytm muzyki (wybiera ją instruktor prowadzący zajęcia), która jednocześnie wyznacza tempo jazdy. W zależności od tego, jak zostaną zaplanowane ćwiczenia na rowerze, uczestnicy będą mieli wrażenie, że jadą po płaskiej nawierzchni, pod górę lub zjeżdżają z podwyższenia.

Co dają ćwiczenia na rowerku stacjonarnym?

Przy podejmowaniu nowego wyzwania, jakim jest na przykład spinning, trzeba mieć świadomość, jakich efektów można się spodziewać. Jeśli wybiera się spinning, rower umożliwia trening aerobowy, zwany inaczej tlenowym. To dzięki niemu udaje się poprawić ogólne funkcjonowanie układu oddechowo-krążeniowego. Jak każdy sport, ćwiczenia na rowerze treningowym pozwalają wzmocnić siłę mięśni oraz poprawić ogólną odporność organizmu.

Zadowolone ze spinningu będą także osoby zmagające się z rozstępami czy cellulitem. Wykonywane ćwiczenia pomogą skutecznie walczyć z pomarańczową skórką oraz zauważalnie zmniejszą widoczność blizn. Dzieje się tak, ponieważ spinning rowerowy aktywizuje za każdym razem mięśnie ud, brzucha oraz pośladków, co wpływa na znaczne ujędrnienie skóry w tym obszarze. Modelowana sylwetka będzie się zmieniać stopniowo, a osoba ćwicząca na pewno to doceni.

Skuteczny spinning – ćwiczenia, które rzeczywiście pomogą każdemu

Jeśli chce się, by ćwiczenia na rowerze stacjonarnym przyniosły wymierny efekt, najlepiej zdecydować się na trening pod okiem fachowego instruktora. Tylko on będzie w stanie dopasować interwały ćwiczeń w taki sposób, by  idealnie pasowały do poziomu konkretnej osoby. W ten sposób ćwiczący nie będzie się niepotrzebnie forsował (to nierzadko przynosi opłakane efekty i prowadzi do kontuzji, które często potrafią wykluczyć z treningów na długie tygodnie), a jednocześnie popracuje nad swoimi słabymi punktami.

Przyjmuje się, że nie należy zaczynać od ćwiczeń, które trwają dłużej niż czterdzieści pięć minut. W ten sposób można uniknąć ewentualnego przeciążenia niewyćwiczonych stawów. Trening na rowerze spinningowym warto przerywać ćwiczeniami rozciągającymi. Te pomogą w rozgrzaniu mięśni, a jednocześnie zapobiegną wystąpieniu ewentualnych zakwasów.

Dobrze też jest zadbać o właściwe przygotowanie do spinningu. Najpierw warto zastanowić się nad odpowiednim strojem do ćwiczeń. Przede wszystkim powinien być luźny, by nie krępował ruchów. Trzeba jednak uważać, żeby nie wybierać spodni ze zbyt szerokimi nogawkami, ponieważ mogą one przeszkadzać podczas jazdy.

Do tego powinno się dopasować porządne buty. Najważniejsze, by miały grubą, stabilną podeszwę, która nie pozwoli stopom na zachwiania.

Tym sposobem ćwiczący zapobiegnie ewentualnemu wykręceniu się kostki podczas treningu. Warto bowiem pamiętać, że w takich sytuacjach liczy się nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo.