Ból szyi i karku jest bardzo nieprzyjemny, dlatego, jeśli zdarza Ci się często, warto znaleźć sposoby na jego złagodzenie i zapobieganie nawrotom. Poznaj kilka wskazówek, co robić na co dzień, aby bóle szyi i karku doskwierały Ci jak najrzadziej.

Ból karku i szyi – jakie są jego przyczyny?

Powodem dolegliwości może być zwyrodnienie kręgów szyjnych, zwężenie kanału kręgowego czy artretyzm. Nieprzyjemne bóle szyi mogą pojawić się na skutek złej pozycji podczas snu i pracy (typowe jest uczucie sztywności i ból szyi przy skręcaniu).

W ostatnich latach pojawił się dodatkowy czynnik o wysokiej szkodliwości dla naszych kręgosłupów – telefony komórkowe, smartfony i tablety, których wiele osób używa do komunikowania się, przeglądania stron internetowych, korzystania z aplikacji. Za każdym razem konieczne jest pochylanie głowy, a to może skutkować bólami karku i szyi. Co robić na co dzień,  aby w  jak największym stopniu je ograniczyć?

Sposoby na bóle karku i szyi

Gdy dolegliwości doskwierają Ci ostatnio częściej niż zwykle, czas działać. Zgłoś swój problem ortopedzie i poproś o badania i wskazówki. Nie zaszkodzą masaże, które rozluźnią mięśnie i przyniosą ulgę napiętej szyi. Na co dzień postaraj się przestrzegać poniższych zasad:

  • zmień poduszkę – poranne bóle karku i szyi świadczą o złej pozycji w czasie snu, więc zapewnij kręgosłupowi komfortowe warunki – bardzo pomocne może być spanie na plecach, natomiast poduszka powinna być dosyć płaska; niektóre osoby dobrze się czują, śpiąc na poduszce ortopedycznej, ze specjalnym wgłębieniem na głowę,
  • zadbaj o ergonomiczne stanowisko pracy – monitor Twojego komputera powinien znajdować się na wysokości oczu. Gdy natomiast musisz pochylać głowę, ból karku i szyi prawdopodobnie będzie Ci doskwierał coraz częściej,
  • rób ćwiczenia szyi i karku, dzięki którym wzmocnisz i uelastycznisz mięśnie – postaraj się znaleźć dobre filmy instruktażowe i każde ćwiczenie wykonuj powoli i zgodnie ze wskazówkami,
  • pamiętaj o aktywnym wypoczynku – gibkie, wyćwiczone ciało jest mniej podatne na urazy oraz dolegliwości ze strony kręgosłupa,
  • nawadniaj organizm – odpowiednia podaż płynów w ciągu dnia jest ważna także dla kręgosłupa, gdyż krążki międzykręgowe składają się głównie z wody – postaraj się mieć pod ręką szklankę z wodą i popijaj ją małymi łyczkami,
  • unikaj dźwigania, które mocno obciąża cały kręgosłup – w przypadku kobiet bardzo zgubne może być noszenie dużych toreb, w których mają „wszystko” – parasolkę, kalendarz, kosmetyczkę, telefon, ładowarkę, butelkę z wodą i wiele innych, drobnych rzeczy, a wszystko to noszą na ramieniu, zmuszając kręgosłup do nieprawidłowej pozycji. Lepiej więc zainwestuj w niewielką torebkę i wyrzuć z niej wszystko, czego wcale nie musisz przy sobie mieć,
  • dbaj o prawidłową postawę – garbienie się, kulenie ramion, pochylona głowa, to postawa, która nie sprzyja zdrowiu kręgosłupa, dlatego pilnuj się, aby trzymać się prosto,
  • utrzymuj prawidłową masę ciała – im więcej nadprogramowych kilogramów, tym większe obciążenie dla kręgosłupa (i nie tylko), dlatego, jeśli masz problem z pozbyciem się nadwagi, zgłoś się do dietetyka, który podpowie Ci jak skomponować prawidłowy jadłospis.

Drętwienie szyi, skurcze karku, ból przy skręcaniu – dolegliwości ze strony szyjnego odcinka kręgosłupa opisywane są na różne sposoby. Warto im zapobiegać jak najwcześniej, bo zaniedbywanie dolegliwości może doprowadzić do ich pogorszenia. Jak widzisz, możesz zrobić wiele dla swojego kręgosłupa – drobne zmiany najlepiej wprowadź jak najszybciej.

Piśmiennictwo:

  1. Yeomans S.G. 10 Tips to Prevent Neck Pain. https://www.spine-health.com/blog/10-tips-prevent-neck-pain Data dostępu: 16.01.2018
  2. Say “good night” to neck pain. https://www.health.harvard.edu/pain/say-good-night-to-neck-pain Data dostępu: 16.01.2018
  3. Neck Pain – Prevention. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/tc/neck-pain-prevention Data dostępu: 16.01.2018