Bolesne miesiączki – zmora wielu kobiet, które na czas okresu najchętniej zaszyłyby się pod kocem i nie ruszały z miejsca. Niestety, nie zawsze jest taka możliwość i bolesne skurcze atakują w pracy, szkole albo na urlopie. Co robić? Oto kilka sposobów, które pomogą Ci nieco złagodzić nieprzyjemne dolegliwości.

Co pomaga na bóle miesiączkowe?

Nasilenie dolegliwości menstruacyjnych nie u każdej kobiety jest takie samo. Czasami bóle są silne i towarzyszą im mdłości, wymioty, biegunka i bóle głowy. W takim stanie trudno jest zwyczajnie funkcjonować.

Chociaż idealnie byłoby pokonać je metodami naturalnymi, pierwszą pomocą są zazwyczaj leki przeciwbólowe bez recepty, które przydają się szczególnie wtedy, kiedy ból dopada poza domem i potrzebny jest szybko działający środek. Pamiętaj jednak, aby nie nadużywać tabletek przeciwbólowych i, jeśli masz wątpliwości, które z nich będą dla Ciebie bezpieczne, skonsultuj się z lekarzem.

Oprócz tego istnieją pewne domowe sposoby na ból menstruacyjny. Nawet jeśli do tej pory byłaś sceptycznie nastawiona do tego typu metod, nie zaszkodzi spróbować. Jak zmniejszyć bóle miesiączkowe? Pomocne mogą okazać się:

  • ciepłe okłady – jeżeli masz bolesne miesiączki, postaraj się mieć w domu termofor, który jest już sprawdzonym przez pokolenia sposobem na złagodzenie skurczów,
  • masaż brzucha z wykorzystaniem olejków eterycznych – działa relaksująco nie tylko ze względu na aromat, bo badania wykazały, że olejki eteryczne mogą przynosić ulgę w przypadku bolesnych skurczów – takie właściwości wykazują głównie olejek lawendowy, szałwiowy i majerankowy, jednak nie nanoś ich bezpośrednio na skórę – wcześniej dodaj kilka kropli np. do oliwy z oliwek i dopiero wówczas wykonaj masaż,
  • picie herbatek o właściwościach przeciwzapalnych i przeciwskurczowych – pomocny może okazać się np. napar z rumianku, który należy pić już na tydzień przed spodziewaną miesiączką (2 filiżanki dziennie) lub imbiru (kawałek imbiru należy zalać gorącą wodą, a następnie popijać w trakcie menstruacji),
  • unikanie niektórych produktów żywnościowych, które przyczyniają się do wzdęć i zatrzymywanie wody w organizmie, co negatywnie wpływa na samopoczucie – należą do nich alkohol, gazowane napoje, kofeina, produkty słone i tłuste.

Masz bolesne menstruacje? Uprawiaj sport!

Choć menstruacja może być dla Ciebie trudna do przetrwania i ostatnią rzeczą, o której marzysz, jest pójście na spacer, może się okazać, ze właśnie tego potrzebujesz, a aktywność fizyczna złagodzi dolegliwości.

Według innych doniesień kluczem są natomiast regularne ćwiczenia, szczególnie te, które wzmacniają głębokie mięśnie brzucha, dzięki czemu skurcze miesiączkowe są mniej bolesne. Na pewno warto się o tym przekonać, bo korzyści z aktywności fizycznej jest przecież znacznie więcej.

Bardzo bolesne miesiączki – co robić?

Czasami termofor, olejki, rumianek, a nawet tabletki na bolesne miesiączkowanie okazują się za mało skuteczne, bo dolegliwości mają duże nasilenie. W takiej sytuacji nie zwlekaj z pójściem do lekarza, gdyż za bolesnymi miesiączkami może stać choroba, np. endometrioza albo mięśniaki macicy, wówczas należy rozpocząć terapię schorzenia.