Pierwszy trymestr ciąży i objawy jakie towarzyszą temu szczególnemu okresowi nie dla wszystkich kobiet są łatwe. Chociaż z jednej strony odczuwają radość, z drugiej – pojawia się stres i nieprzyjemne dolegliwości. Jak sobie z nimi poradzić?

Objawy pierwszego trymestru ciąży i sposoby na złagodzenie dolegliwości

Ciąża może przebiegać inaczej u różnych kobiet. Jedne tryskają zdrowiem i witalnością, innym doskwiera złe samopoczucie i spadek energii. Jedne mają bardzo silne mdłości, u innych są one dużo mniej uciążliwe. Poniżej znajdziesz jednak kilka dosyć typowych zmian zachodzących w ciele kobiety w pierwszym trymestrze ciąży oraz objawów z nimi związanych, a także sposobów, jak sobie z nimi radzić:

  1. Plamienie – dotyczy średnio 25% kobiet w pierwszym trymestrze ciąży. Zazwyczaj nie oznacza niczego groźnego i może być związane z implantacją (zagnieżdżeniem się) zarodka. Plamienie nie powinno być obfite. Niemniej, jeśli wystąpi, należy zgłosić je lekarzowi. Ponadto, jeśli występuje silny ból brzucha w pierwszych tygodniach ciąży, skurcze lub obfite krwawienie, konieczna jest niezwłoczna pomoc medyczna!
  2. Tkliwość piersi – zmiany hormonalne zachodzące pod wpływem ciąży prowadzą do powiększenia się piersi oraz wzrostu ich tkliwości. Dlatego zaopatrz się w większy, wygodny stanik, dzięki któremu zminimalizujesz dyskomfort.
  3. Zaparcia i wzdęcia – to również skutek wahania poziomu hormonów. Niestety, mogą skutecznie zepsuć samopoczucie na początku ciąży. Jak sobie pomóc? Zdrowo się odżywiaj – warzywa, owoce i produkty zbożowe dostarczą Ci niezbędnego błonnika. Trawienie usprawni odpowiednia ilość płynów, dlatego w ciągu dnia nie zapominaj o popijaniu wody. Umiarkowana aktywność fizyczna również pomaga w walce z zaparciami, jednak jeśli wszystkie te sposoby zawodzą, porozmawiaj z lekarzem o tym, jak możesz bezpiecznie poradzić sobie z tym problemem. Co ważne – nie przyjmuj żadnych środków przeczyszczających na własną rękę.
  4. Zmęczenie – w trakcie ciąży już pierwszy trymestr może skutkować spadkiem energii. Organizm kobiety wspiera przecież rosnące w nim dziecko, co czasami skutkuje zmęczeniem i większą sennością. Ciąża to stan, w którym warto zwolnić, dać sobie więcej czasu na relaks i odpoczynek. Dlatego nie zaszkodzi drzemka w ciągu dnia.
  5. Huśtawki nastrojów – podobnie, jak w przypadku zmęczenia, w ich złagodzeniu pomoże Ci relaks i wypoczynek. Oprócz tego poszukaj wsparcia wśród bliskich i nie krępuj się opowiedzieć o swoich obawach i problemach.
  6. Mdłości – zmora wielu kobiet oczekujących dziecka. Czy są na nie skuteczne sposoby? Pomocna okazuje się witamina B6 (znajdziesz ją m.in. w mięsie, kaszy gryczanej, pieczywie, warzywach), jednak jeśli myślisz o suplemencie, skonsultuj rodzaj i dawkę z lekarzem. Na mdłości pomaga także imbir, a jeśli często doskwierają Ci po wstaniu z łóżka, winny może być pusty żołądek, dlatego na stoliczku nocnym przygotuj sobie kilka krakersów, które możesz zjeść po przebudzeniu.
  7. Zgaga – przykre pieczenie w przełyku niestety może doskwierać przyszłym mamom. Jak go uniknąć? Jedz częste, ale niewielkie posiłki, nie kładź się po jedzeniu ani nie jedz tuż przed snem. Tłuste, pikantne dania też mogą spowodować zgagę, dlatego lepiej będzie spożywać produkty gotowane, lekkie i z zastosowaniem łagodnych przypraw.

Dbanie o siebie i pozostawanie pod opieką lekarza pomoże Ci przetrwać pierwsze tygodnie ciąży, które bywają trudne. Jeśli nasilenie jakichś objawów Cię niepokoi, koniecznie skonsultuj je ze specjalistą. W tym szczególnym okresie okaż sobie więcej wyrozumiałości – to normalne, że czasami czujesz się gorzej i chcesz odpocząć. Priorytetem powinno być Twoje zdrowie i dobre samopoczucie.

Piśmiennictwo:

  1. Przygoda B. Witamina B6. https://dieta.mp.pl/zasady/63283,witamina-b6 Data dostępu:16.01.2018