Step aerobik należy do najbardziej popularnych ćwiczeń aerobowych, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Regularny wysiłek fizyczny tego rodzaju spowalnia czynność serca, obniża stężenie „złego” cholesterolu LDL i triglicerydów, zwiększa transport tlenu do tkanek oraz poprawia dopływ krwi żylnej do mięśnia sercowego.

Ćwiczenia na stepie to forma zajęć fitness, która polega na wykonywaniu kroków w górę i w dół – energicznym wchodzeniu i schodzeniu – przy użyciu platformy. W czasie treningu można spalić dużo kalorii, regulując masę ciała, a po nim – cieszyć się zdrowiem i zgrabną sylwetką. (2,3,4)

Ćwiczenia na stepie – tylko z profesjonalnym sprzętem!

Ćwiczenia na stepie polegają na wchodzeniu i schodzeniu ze specjalnego stopnia. Wbrew pozorom nie jest to nudna ani monotonna gimnastyka, ponieważ obejmuje szereg układów choreograficznych o różnym stopniu zaawansowania i komplikacji. (1,3)

Istnieją specjalne platformy do step aerobiku, które można podnosić i opuszczać, modulując w ten sposób intensywność treningu. Nie powinno się próbować zastępować profesjonalnego sprzętu prowizorycznymi stepami, np. kawałkiem drewna, ławką, stołkiem czy skrzynką. Przedmioty tego rodzaju nie mogą zapewnić bezpiecznej stabilności i ćwiczenia na nich grożą poważną kontuzją. (1,4)

Przed pierwszym treningiem…

Przed rozpoczęciem ćwiczeń na stepie należy skonsultować się z lekarzem. Trzeba mieć świadomość, że trening jest sporym obciążeniem dla kolan, bioder i kostek. Step aerobiku nie poleca się m.in. osobom z urazami lub chorobami zwyrodnieniowymi stawów oraz z wadami postawy.

Nie wolno lekceważyć żadnych niepokojących objawów, które pojawiają się w czasie ćwiczeń, zwłaszcza ze strony układu krążenia. Jakiekolwiek dolegliwości bólowe w klatce piersiowej czy nawet niewielkie problemy z oddychaniem to znak, że należy natychmiast przerwać trening. (1,3,4)

Nie można zapominać, że na ryzyko kontuzji narażone są wszystkie osoby, bez względu na stan zdrowia. Dlatego ćwiczenia najlepiej jest wykonywać na profesjonalnym, bezpiecznym sprzęcie – trójstopniowym stepie wyposażonym w odpowiednią regulację, koniecznie z antypoślizgową powierzchnią. (1,3)

Step aerobik a układ krążenia

Należy zaznaczyć, że korzystny wpływ regularnego wysiłku fizycznego (a zwłaszcza ćwiczeń aerobowych) na układ sercowo-naczyniowy i układ oddechowy jest bardzo dobrze udokumentowany. (2)

Regularny wysiłek aerobowy o umiarkowanej lub dużej intensywności pozwala poprawić profil lipidowy krwi, ustabilizować wartości ciśnienia tętniczego i zredukować ryzyko sercowo-naczyniowe. (2)

Adaptacja układu krążenia do wzmożonego wysiłku prowadzi do szeregu pożądanych zmian, m.in. zmniejsza częstość skurczów serca (tętno), poprawia ukrwienie mięśnia sercowego, stopień utlenowania krwi, uelastycznia ściany naczyń krwionośnych, zwiększa maksymalną pojemność minutową serca oraz jego objętość wyrzutową. Ćwiczenia na stepie pozwalają zwiększyć wydolność fizyczną i tolerancję wysiłku. (2)

Ćwiczenia na stepie – efekty i dodatkowe korzyści

Osoby, które trenują step aerobik regularnie, mogą liczyć na szereg korzyści dla zdrowia. To świetna profilaktyka cukrzycy typu 2, osteoporozy, a także przyjemny sposób na unormowanie masy ciała, zredukowanie tkanki tłuszczowej zgromadzonej pod skórą i zapobieganie schorzeniom związanym z nadwagą i otyłością. Dzięki takim zajęciom fitness można zadbać o sylwetkę – wyrzeźbić oraz ujędrnić pośladki, uda i łydki. (1,2)

Step aerobik może przyczyniać się do obniżenia zawartości węglowodanów we krwi, a w konsekwencji zmniejszenia stężenia insuliny. Regularny wysiłek fizyczny poprawia pamięć, pomaga rozładować stres, a nawet łagodzi stany lękowe i depresyjne. (1,3,4)

Źródło:

  1. pl, http://passionsport.pl/blog/2016/03/12/efekty-step-aerobiku/, data dostępu: 11.06.2017
  2. Medycyna Praktyczna, http://www.mp.pl/treningzdrowotny/zasady-treningu/aktywnosc-fizyczna/126806,korzysci-z-regularnej-aktywnosci-fizycznej-dla-ukladu-krazenia, data dostępu: 11.06.2017
  3. MyDr, http://www.mydr.com.au/sports-fitness/aerobic-exercise-the-health-benefits, data dostępu: 11.06.2017
  4. Psychology Today, https://www.psychologytoday.com/blog/quilted-science/200912/cardiovascular-fitness-is-linked-intelligence, data dostępu: 11.06.2017