Czy banany są zdrowe? Tak, dlatego wielu specjalistów zaleca je jako składnik diety. Miękkie, delikatne w smaku, słodkie banany, to nie tylko pomysł na smaczną przekąskę, ale też sposób na dostarczenie organizmowi wielu cennych składników odżywczych. Przeczytaj, jakie wartości kryją w sobie banany i dlaczego warto je jeść.

Banan – wartości odżywcze

Banan to łatwo dostępny owoc, dosyć popularny na polskich stołach. Jako produkt łatwo strawny, może stanowić element diety dzieci i ludzi starszych. Choć banan słynie z wysokiej kaloryczności (jedna sztuka o masie ok. 125 g to 110 kcal), jest jednocześnie bardzo sycący i często pełni rolę przekąski między głównymi posiłkami, a dodany do owsianki czy koktajlu nadaje im słodki smak, dzięki czemu nie wymagają użycia cukru, miodu czy syropu.

Wbrew powszechnie panującej opinii bananów nie trzeba eliminować na diecie odchudzającej – są wręcz polecane osobom pragnącym zachować szczupłą sylwetkę. Oczywiście należy zachować zdrowy umiar w ich spożywaniu.(1,2)

Jakie witaminy ma banan? Egzotyczny owoc dostarczy Ci witamin: A, B2, B3, B6, B9, folianów i w niewielkiej dawce – witaminę C. Co jeszcze zawiera banan? Otóż jest źródłem magnezu, manganu, a przede wszystkim – potasu. W składzie bananów znajduje się także błonnik pokarmowy – jedna, duża sztuka dostarcza 3 g błonnika.(1)

Banany – właściwości zdrowotne

Bogaty skład banana sprawia, że sięganie po owoc pozytywnie odbija się na stanie zdrowia. Potas odgrywa bardzo ważną rolę w regulowaniu gospodarki wodnej w organizmie.

Wpływa również korzystnie na stan układu mięśniowego i nerwowego, wspiera pracę serca i równoważy negatywny wpływ nadmiaru sodu na ciśnienie krwi. Odpowiednia podaż potasu w diecie może też zmniejszyć ryzyko kamieni nerkowych.(1)

Banan, podobnie jak wiele innych warzyw i owoców, jest także źródłem antyoksydantów, które zapobiegają m.in. chorobom serca i chorobom degeneracyjnym.(2)

Wartości odżywcze banana są także doskonałym paliwem dla sportowców – bardzo często zaleca się je jako lekki posiłek przed treningiem, gdyż są bogate w witaminy, mikroelementy oraz zawierają łatwo przyswajalne węglowodany, dzięki czemu dodają energii. Badania wykazały, że jedzenie bananów może nawet zredukować skurcze mięśni, które często doskwierają po intensywnych ćwiczeniach.(2)

Jak wkomponować banany w codzienne menu?

Jak widzisz, właściwości bananów są doskonałym pretekstem, aby sięgać po nie częściej. Wplecenie ich do jadłospisu jest bardzo proste. Są doskonałym komponentem owocowych sałatek, pysznym dodatkiem do płatków owsianych, muesli, kaszy jaglanej, jogurtu naturalnego, owocowych smoothie. Bardzo popularne są także wypieki z dodatkiem bananów: ciasta, ciasteczka, muffiny.

Warto pamiętać, że każdy posiłek jedzony w ciągu dnia powinien składać się ze zdrowych produktów, a im więcej w warzyw i owoców wkomponujesz w menu, tym lepiej.

Jeżeli masz na uwadze zdrowie swojego serca i naczyń krwionośnych, lekka dieta na pewno pomoże Ci je chronić. Jeżeli zaś masz podwyższony poziom cholesterolu, w jego obniżeniu pomogą Ci stanole roślinne, zawarte w produktach Benecol.

Pamiętaj też o codziennej, umiarkowanej aktywności fizycznej, która zapobiega nadwadze, poprawia kondycję, samopoczucie oraz korzystnie odbija się na ogólnym stanie zdrowia.

Źródła:

  1. Ware M. Benefits and health risks of bananas. https://www.medicalnewstoday.com/articles/271157.php. Data dostęp: 12.05.2018
  2. Bjarnadottir A. 11 Evidence-Based Health Benefits of Bananas. https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-bananas#section2. data dostępu: 12.05.2018