Herbata yerba mate to wysuszone liście południowoamerykańskiego drzewa o nazwie Ilex paraguariensis (ostrokrzew paragwajski). Przeważnie „yerbę” popija się z charakterystycznego naczynia, zwanego matero.(1) Dowiedz się, jakie są właściwości tego egzotycznego napoju.

Yerba mate – właściwości

Popijanie paragwajskiej herbaty wiąże się z licznymi korzyściami zdrowotnymi. Napój zaopatruje organizm w niektóre witaminy (A, B1, B2, C, E), minerały (potas, magnez, mangan, wapń, fosfor) oraz związki o charakterze antyoksydacyjnym, które pomagają usunąć z organizmu nadmiar wolnych rodników. Pozytywne działanie yerba mate obejmuje:

  • pobudzenie organizmu (z powodu zawartości kofeiny),
  • pomoc w radzeniu sobie ze zmęczeniem i napięciem nerwowym,
  • zwiększenie koncentracji,
  • podniesienie naturalnej odporności ustroju,
  • pomoc w regulowaniu poziomu cukru we krwi.(1,2)

Herbata yerba mate a odchudzanie

Jeżeli masz problem z nadmierną masą ciała, picie yerba mate może wspomóc jej redukcję. I to na dwa sposoby, bo z jednej strony napój pomaga obniżyć apetyt, z drugiej – pobudza tempo przemiany materii. Samo picie herbaty nie wystarczy wprawdzie, aby osiągnąć szczupłą sylwetkę, jednak może okazać się nieocenioną pomocą w trakcie diety. Jeśli ćwiczysz, picie yerby także jest dobrym pomysłem, gdyż dzięki kofeinie napój zwiększy Twoją wytrzymałość i doda Ci energii podczas treningów, natomiast dzięki właściwości przyspieszania metabolizmu, spalisz podczas ćwiczeń więcej tkanki tłuszczowej.(1,2)

Yerba mate a zdrowie serca i układu krwionośnego

To dalej nie wszystkie pozytywne właściwości paragwajskiej herbaty. Badania sugerują, że picie napoju może zmniejszyć ryzyko miażdżycy, gdyż pomaga w obniżeniu poziomu trójglicerydów, „złego” cholesterolu LDL oraz podniesieniu stężenia „dobrego” cholesterolu HDL. W jednym z badań, podczas którego uczestnicy codziennie przez 40 dni pili 330 ml herbaty yerba mate, wykazano, że poziom frakcji LDL-cholesterolu obniżył się u nich o ok. 8.6–13.1%.(2,3) Napój ten może więc być uzupełnieniem Twoich działań wspomagających układ sercowo-naczyniowy. Jeżeli masz za wysoki poziom cholesterolu, pamiętaj, że możesz skorzystać także z innej sprawdzonej metody na jego obniżenie – stanoli roślinnych, które znajdują się m.in. w produktach Benecol.

Jak parzyć yerba mate?

Wiesz już, co to jest yerba mate i jak działa na organizm. Teraz sprawdź, jak odpowiednio ją przygotować. Dobrze, jeśli zrobisz to w tradycyjnym matero – naczynia te robione są z tykwy, gliny, drewna albo porcelany. Herbatę pije się przez bombillę, czyli rurkę zakończoną sitkiem.

Parzenie yerba mate może z początku wydawać się skomplikowane, jednak szybko opanujesz tę sztukę. Bardzo ważna jest odpowiednia temperatura wody oraz kilka procedur, które zapobiegają przedostawaniu się listków przez bombillę do ust.

  1. Zagotuj wodę.
  2. Wypełnij naczynie liśćmi do poziomu 1/2 – 2/3 objętości.
  3. Zakryj wierzch naczynia dłonią, odwróć je do góry denkiem i kilka razy wstrząśnij (dzięki temu podczas picia herbaty cząstki liści nie przedostaną się do Twoich ust).
  4. Przechyl naczynię pod kątem ok. 45 stopni. W pustą przestrzeń nalej trochę zimnej wody. Poczekaj, aż liście nasiąkną.
  5. W przestrzeni pomiędzy ścianką o liśćmi umieść bombillę. Postaw naczynie na stole.
  6. Zalej liście gorącą, ale nie wrzącą wodą – powinna mieć ok. 70-85 stopni C.
  7. Odczekaj 1-2 minuty. Gotowe. Ta przygotowaną yerbę możesz zalać jeszcze kilka razy.(1,4)

Kiedy już nauczysz się jak zaparzyć yerba mate, możesz korzystać z jej prozdrowotnych właściwości. Picie napoju ma wiele zalet, jednak jeśli przyjmujesz jakieś leki, skonsultuj picie yerby z lekarzem.

Źródła:

  1. Jasiczek A., Jakóbiak A.: Rola yerba mate w diecie osób starszych. Koło Naukowe Technologów Żywności, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. http://kntz.sggw.pl/strona/dzialalnosc/projekty_zakonczone/2012/yerba.pdf. Data dostępu: 11.05.2018
  2. Petre A. 8 Health Benefits of Yerba Mate (Backed by Science). https://www.healthline.com/nutrition/8-benefits-of-yerba-mate. Data dostępu: 11.05.2018
  3. Gao H., Liu Z., Wan W i wsp.: Aqueous extract of Yerba Mate tea lowers atherosclerotic risk factors in a rat hyperlipidemia model. Phytother. Res. 2013, 27, 1225-1231
  4. How To Prepare Yerba Mate (Traditional Method). https://www.yerbamatelab.com/how-to-prepare-yerba-mate/. Data dostępu: 11.05.2018