Mleko kokosowe to produkt pozyskiwany z jadalnych części dojrzałych owoców kokosa. Ma delikatny smak i przyjemny aromat. Naturalnie nie występuje w postaci płynnej, dlatego rozcieńcza się go wodą.(1)

Mleko kokosowe jest bardzo popularnym składnikiem dań kuchni południowoazjatyckiej, w ostatnich latach zyskało sporą popularność także w Polsce. Jakie właściwości ma mleczko kokosowe i w jakich przepisach można je wykorzystać?

Mleko kokosowe – kalorie i wartość odżywcza

Mleczko kokosowe jest bogate w kalorie, które w większości pochodzą z zawartego w nim tłuszczu, przede wszystkim nasyconych kwasów tłuszczowych. 100 g produktu to 229 kcal, jednak mleczko przemysłowe zawiera 197 kcal w 100 g.

Oprócz tłuszczu dostarcza także białka, węglowodanów, błonnika pokarmowego, jest źródłem kwasu foliowego oraz minerałów: żelaza, magnezu, miedzi, manganu, selenu oraz potasu.(1,2)

Mleko kokosowe – właściwości

Produkty kokosowe, szczególnie olej, wzbudzają w świecie nauki wiele kontrowersji, ze względu na profil kwasów tłuszczowych, który w nich występuje. Mleczko, podobnie jak olej kokosowy, zawiera głównie średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe.

Przeprowadzono badania, które sugerują, że ich spożywanie może sprzyjać utracie masy ciała, ponieważ są wykorzystywane przez organizm jako energia, natomiast nie są gromadzone w postaci tkanki tłuszczowej.

Ponadto, w porównaniu z innymi tłuszczami, są skuteczniejsze jako pomoc w ograniczeniu apetytu oraz mogą tymczasowo zwiększać wydatek energetyczny organizmu i spalanie tkanki tłuszczowej.(2)

Wpływ zawartego w kokosie tłuszczu na zdrowie jest jednak dyskusyjny. Amerykańskie Stowarzyszenie Serca (AHA) ostrzega, że spożywanie oleju kokosowego zwiększa stężenie lipoprotein LDL (tzw. „zły” cholesterol), których nadmiar sprzyja chorobom układu krążenia.

Mleko kokosowe jest wprawdzie uboższym źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych niż olej, jednak mimo wszystko warto zachować umiar w jego spożywaniu, szczególnie w starszym wieku, kiedy ryzyko schorzeń układu krążenia wzrasta.

Unikaj tłuszczów nasyconych tym bardziej, jeśli masz już stwierdzony wysoki poziom cholesterolu – pamiętaj, że dobrym sposobem na jego obniżenie jest m.in. spożywanie żywności funkcjonalnej wzbogaconej o stanole roślinne (np. Benecol).(3) Okazjonalne sięganie po mleko z kokosa w umiarkowanej ilości nie powinno Ci jednak zaszkodzić.

Inne badania wykazuję, że mleczko kokosowe wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, a nawet może wspomagać leczenie wrzodów żołądka. Wiele doniesień na temat jego działania prozdrowotnego wymaga jednak dodatkowego potwierdzenia.(2)

Mleczko kokosowe – zastosowanie w kuchni

Warto wykorzystać wartości mleka kokosowego i urozmaicić nim menu. Możesz dodać je do kawy, koktajlu białkowego, owocowego smoothie, porannej owsianki albo udekorować nim sałatkę owocową. Będzie pysznie.

W sieci znajdziesz z pewnością przepisy uwzględniające mleko kokosowe, dzięki którym odkryjesz nowe, egzotyczne smaki. Produkt ten jest dodawany do deserów, ale też dań na gorąco, np. curry.

Poniżej znajdziesz pomysł na zielony koktajl, który możesz wypić na śniadanie albo lunch – jest prosty do przygotowania, a dostarczy Ci całe mnóstwo ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Najlepiej wykorzystaj mleko kokosowe w puszce, który ma bogatszy smak niż to, sprzedawane w kartoniku.

Mleko kokosowe – przepis na koktajl

Składniki na 2 porcje:

  • 3 garście umytego i pokrojonego jarmużu,
  • obrany banan (może być wcześniej zmrożony),
  • połówka obranego awokado,
  • niecała szklanka mleka kokosowego,
  • sok wyciśnięty z 2 pomarańczy,
  • łyżka miodu,
  • szklanka rozkruszonych kostek lodu,
  • cynamon dla smaku (opcjonalnie).

Wszystkie składniki wystarczy zblendować na gładko. Gotowe!

Gdzie kupić mleko kokosowe? Na pewno znajdziesz je w większych sklepach spożywczych i sklepach ze zdrową żywnością. Cena mleka kokosowego zależy od objętości opakowania, jakości i producenta – produkt można zakupić za kwotę od kilku do kilkunastu złotych.

Źródła:

  1. Jessa J., Hozyasz K.K. Wartość zdrowotna produktów kokosowych. Pediatria Polska 2015; 90, (5): 415–420
  2. Spritzler F. Coconut Milk Health Benefits and Uses. https://www.healthline.com/nutrition/coconut-milk#section2. Data dostępu: 14.05.2018
  3. Durbas M. Olej kokosowy w świetle badań naukowych. https://dieta.mp.pl/zasady/184589,olej-kokosowy-w-swietle-badan-naukowych. Data dostępu: 14.05.2018