Które warzywa są najzdrowsze? Musisz wiedzieć, że poszczególne rodzaje warzyw mają różne wartości odżywcze, dlatego najrozsądniej jest maksymalnie urozmaicić jadłospis i sięgać po warzywa zielone, czerwone, żółte, pomarańczowe, białe – im bardziej kolorowy talerz, tym szerszy wachlarz witamin, minerałów i antyoksydantów. Ostatnio jednak wiele mówi się o zdrowotnych właściwościach zielonych warzyw – słusznie, bo zawierają całe mnóstwo cennych związków.

Warzywa zielone – naturalne źródło zdrowia

Jakie zielone jarzyny znajdziemy w warzywniakach i marketach? Wybór jest znaczny – w grupie tej znajdują się zielone warzywa liściaste, jak sałata, kapusta, brukselka, jarmuż, szpinak, cykoria, botwina, nać pietruszki, rukola, a ponadto brokuły, seler naciowy, ogórki, cukinia, groszek, fasolka szparagowa, karczochy, zielona papryka, bób i wiele innych.

Nawet poza sezonem możemy kupić je w wersji mrożonej i przyrządzać z nich pyszne koktajle, zapiekanki, zupy, kremy, serwować z innymi warzywami oraz dowolnymi składnikami, na które mamy ochotę.

Co je łączy? Na pewno są lekkie – zielone warzywa należą do najmniej kalorycznych artykułów spożywczych, są za to smaczne i naszpikowane wieloma witaminami, związkami mineralnymi, błonnikiem i co ważne – barwnikami roślinnymi, które też mają prozdrowotne właściwości.

Co kryją w sobie zielone warzywa?

Jedząc zielone warzywa (przede wszystkim liściaste) możesz dostarczyć organizmowi wiele składników odżywczych, takich jak witaminy C, K, beta-karoten, kwas foliowy, a ponadto żelazo, wapń, magnez, potas.

W poszczególnych zielonych warzywach kryją się także antyoksydanty – oprócz wspomnianych witaminy C i beta-karotenu, właściwości przeciwutleniające wykazują luteina, zeaksantyna (mają korzystny wpływ na zdrowie oczu), kwercetyna czy sulforafan (działają m.in. przeciwnowotworowo i przeciwzapalnie).

To dzięki wszystkim tym związkom warzywa zielone mają właściwości pozytywnie wpływające na stan zdrowia, a im bardziej urozmaicisz jadłospis, sięgając po różne rodzaje, tym więcej składników odżywczych przyswoisz. (1)

Chlorofil w warzywach – jak wpływa na zdrowie?

Warzywa zabarwione chlorofilem, czyli zielonym barwnikiem, posiadają dodatkowe zalety. Barwnik ten ma zbliżoną budowę molekularną do barwnika krwi, czyli hemoglobiny. Dlatego bywa nazywany „żywą krwią” roślin.

Jak chlorofil wpływa na organizm? Otóż badania sugerują, że związek ten wspomaga tworzenie krwi, unieszkodliwia toksyny, zapewnia lepsze wykorzystanie białka w ustroju oraz neutralizuje jego szkodliwe działanie (w przypadku nadmiaru), pomaga oczyścić wątrobę i jelita, wzmacnia system naczyniowy, hamuje stany zapalne, przyspiesza gojenie się wrzodów, a nawet łagodzi objawy astmy.

Możemy też spotkać się z opinią, że chlorofil pomaga osobom borykającym się z bezsennością. W których roślinach znajdziemy go najwięcej? Aby dostarczyć sobie chlorofil, warto sięgać po brokuły, młodą pszenicę i jęczmień, lucernę, kalarepę, nać pietruszki i selera, jarmuż, szpinak, kapustę włoską i pekińską, rzeżuchę, czy pokrzywę. (2,3)

Korzystne dla zdrowia zmiany w jadłospisie

Witaminy, minerały i barwniki w warzywach czynią z nich naturalną broń przeciw wielu chorobom. Każdy powinien wkomponować warzywa (zielone i nie tylko) do swojego codziennego planu dietetycznego.

Pamiętaj o nich co dnia tym bardziej, jeśli borykasz się z takimi problemami zdrowotnymi jak nadwaga, podwyższony poziom cukru, cholesterolu i trójglicerydów, gdyż wiążą się one z ryzykiem komplikacji zdrowotnych.

Oprócz tego sięgaj po owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, chude gatunki mięsa, chudy nabiał, ryby, a także źródła cennych tłuszczów roślinnych – orzechy, pestki, oleje (np. rzepakowy, lniany, oliwę z oliwek).

Jeśli masz wysoki poziom cholesterolu, warto używać w kuchni produktów Benecol® ze stanolami roślinnymi, o udowodnionej skuteczności w jego obniżaniu. Twoim codziennym rytuałem powinna być także aktywność fizyczna, która pomaga zachować ciało w dobrym zdrowiu.

Źródło:

  1. Craig W. Health Benefits of Green Leafy Vegetables. https://vegetarian-nutrition.info/green-leafy-vegetables/ Data dostępu: 18.09.2017
  2. Żuk-Cyran B. Dar natury. Cukrzyca z zdrowie. http://www.cukrzycaazdrowie.pl/Files/file/13/Dar%20natury.pdf Data dostępu: 18.09.2017
  3. 21 Surprising Chlorophyll Benefits. https://www.organicfacts.net/health-benefits/other/health-benefits-of-chlorophyll.html Data dostępu: 18.09.2017