Siłownia czy ćwiczenia w domu? Oba warianty mają swoje zalety. Karnet na siłownię to inwestycja, która może okazać się dobrą motywacją, ponadto na siłowni znajdziesz wiele sprzętów, które pomogą Ci dać mięśniom wycisk. Jednak efekty ćwiczeń w domu też będą zadowalające, jeśli wykażesz się systematycznością. Jak ćwiczyć w domu? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek.

Ćwiczenia w domu – efekty i zalety treningu w czterech ścianach

Nawet proste ćwiczenia w domu bez sprzętu, choć nie są tak intensywne, jak na siłowni, mogą zbawiennie wpłynąć na wygląd sylwetki. Dzięki nim masz szansę:

  • spalić trochę kalorii,
  • wzmocnić mięśnie,
  • wymodelować sylwetkę,
  • poprawić postawę,
  • rozciągnąć się.

Oczywiście, aby wzmocnić efekty treningu w domu i urozmaicić sobie ćwiczenia, możesz zainwestować w większe sprzęty, takie jak rowerek stacjonarny, stepper, orbitrek albo bieżnia. Dobrze sprawdzą się też mniejsze (i tańsze) akcesoria. One też będą motywowały Cię do dbania o sylwetkę i dadzą możliwość wykonywania różnych programów ćwiczeniowych. Na co warto wydać pieniądze?

Podstawowy sprzęt do ćwiczeń w domu

Poniższe sprzęty do ćwiczeń w domu nie zajmują wiele miejsca, natomiast są bardzo przydatne dla osób na różnych szczeblach zaawansowania:

  • skakanka – podstawowy sprzęt dla tych, którym zależy na szybkim spalaniu kalorii, 10-15 minut skoków przez skakankę to także dobry sposób na rozgrzewkę,
  • piłka szwajcarska/stabilizacyjna – już samo siedzenie na niej zmusza mięśnie do pracy w celu utrzymania balansu; poza tym możesz na niej ćwiczyć brzuszki proste i skośne, ćwiczenia na uda i pośladki, jest pomocna przy bólach kręgosłupa. To sprzęt do ćwiczeń w domu na tyle popularny, że z łatwością znajdziesz w Internecie filmiki instruktażowe z ćwiczeniami na różne partie ciała,
  • hantle – dzięki nim proste ćwiczenia w domu mają szansę zamienić się w intensywny trening siłowy. Dzięki hantlom nie tylko wyrzeźbisz ramiona i plecy – weź je w dłonie podczas ćwiczenia squatów czy wykroków, a dasz mięśniom mocniejszy wycisk,
  • ciężarki na kostki i nadgarstki – bardzo prosty sprzęt do ćwiczeń, który podobnie jak hantle zmusza mięśnie do większego wysiłku,
  • step, czyli niewysoki schodek, który pomoże Ci uprawiać domowy aerobik – ćwiczenia na stepie wydają się lekkie, łatwe i przyjemne, jednak już pół godziny intensywnego treningu wystarczy, żeby dobrze się spocić,
  • guma (taśma) oporowa – sprzęt, który zmieści się nawet w torebce, a pomoże Ci wzmocnić mięśnie, które do tej pory pozostawały „w uśpieniu” – z taśmą możesz wykonywać ćwiczenia na nogi, pośladki, brzuch, ramiona czy bóle kręgosł

Jak trenować w domu?

Ćwiczenia w domu mają tę zaletę, że łatwo możesz wpleść je w plan dnia wtedy, kiedy pozwolą Ci na to warunki. Ta czasowa elastyczność może jednak okazać się jednocześnie pułapką, która skończy się ciągłym odkładaniem treningu na później.

Dlatego, żeby zachować systematyczność, wyznacz sobie np. 3-4 dni w tygodniu, w ciągu których przez pół godziny będziesz ćwiczyć. Możesz to robić oglądając serwis informacyjny albo ulubiony program.

Pamiętaj, żeby podczas ćwiczeń się nawadniać. Nie ćwicz na pusty żołądek, a z drugiej strony nie objadaj się przed treningiem, np. godzinę wcześniej zjedz kanapkę lub wypij koktajl. Na ok. pół godziny po ćwiczeniach również warto coś przekąsić, aby wesprzeć regenerację mięśni. Jeśli ćwiczysz wieczorem, sałatka z jajkiem albo serem feta i kromką pełnoziarnistego pieczywa będzie w sam raz.

Ważne, aby zachować konsekwencję w ćwiczeniach, bo aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia. Ćwicz regularnie, tym bardziej, jeśli do tej pory Twój tryb życia był raczej bierny, masz nadwagę lub otyłość czy podwyższony poziom „złego” cholesterolu LDL.

Pamiętaj, że w jego obniżeniu pomaga także zdrowa i lekka dieta, którą możesz wzbogacić o specjalistyczne produkty obniżające poziom cholesterolu, np. Benecol®. Nie zaszkodzi, jeśli zachęcisz do ćwiczeń w domu swoich bliskich, bo to doskonały pomysł na wspólne spędzenie czasu.