Edukacja pacjentów

    1553

    10 przykazań dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu

    Pobierz dokument w wersji PDF

    1. Podwyższony poziom cholesterolu we krwi (hipercholesterolemia) może występować bez widocznych objawów i dotyczyć osoby o prawidłowej masie ciała. Pamiętaj, że hipercholesterolemia stanowi zagrożenie dla Twojego zdrowia i życia. Istotnie zwiększa ryzyko rozwoju miażdżycy naczyń, choroby wieńcowej, zawału serca i udaru mózgu. Nie lekceważ jej.

    2. Nie czekaj na pierwsze negatywne skutki hipercholesterolemii. Naucz się już teraz, jak możesz jej uniknąć i postępuj zgodnie z tymi zasadami. Staraj się ich ściśle przestrzegać, a będziesz mógł długo cieszyć się zdrowiem.

    3. Stosuj odpowiednią dietę:

    • ogranicz spożycie kwasów tłuszczowych nasyconych (tłuszcze zwierzęce, jak np. tłuste mięso, tłuste wędliny, smalec, masło, boczek, sery żółte i topione, tłuste mleko, śmietana, a także olej palmowy i kokosowy).
    • postaraj się wykluczyć z jadłospisu kwasy tłuszczowe trans (ich głównym źródłem są produkty cukiernicze, jak np. wafelki, ciastka, krakersy, a także twarde margaryny).
    • pamiętaj o dobroczynnym wpływie na zdrowie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (obniżają we krwi stężenie złego cholesterolu LDL). Znajdziesz je w oliwie z oliwek, oleju sezamowym, oleju rzepakowym, a także w orzechach.
    • w Twojej diecie nie powinno zabraknąć wielonienasyconych niezbędnych kwasów tłuszczowych (WNKT): omega-3 (ryby morskie: makrela, śledź, łosoś atlantycki, halibut i oleje: sojowy, lniany, rzepakowy) oraz omega-6 (oleje: słonecznikowy, kukurydziany i z wiesiołka). Zapamiętaj: co najmniej dwa razy w tygodniu jedz ryby morskie.
    • unikaj produktów bogatych w cholesterol – zwłaszcza podrobów: wątróbki, serca, nerek, a także żółtek jaj.
    • spośród produktów węglowodanowych wybieraj te o wysokiej zawartości błonnika: ciemne pieczywo, gruboziarniste kasze, płatki i otręby owsiane; pamiętaj, że dużo błonnika zawierają także warzywa i owoce.
    • jedz codziennie warzywa i owoce – najlepiej ok. 700-800 g (w tym pół kilograma warzyw). Warzywa i owoce to bogate źródło błonnika rozpuszczalnego, który obniża poziom cholesterolu we krwi. Ponadto zawierają duże ilości witamin antyoksydacyjnych: witaminy C, beta-karotenu i witaminy E oraz flawonoidów, które zapobiegają tworzeniu się blaszki miażdżycowej w tętnicach.
    • zalecane jest włączenie do diety margaryny wzbogacanej w stanole roślinne – pozwala to na zmniejszenie wchłaniania cholesterolu z przewodu pokarmowego oraz zwiększenie jego wydalania z organizmu.
    • ogranicz spożycie soli kuchennej do poziomu maksymalnie 5 g dziennie; badania naukowe udowodniły, iż wysoka zawartość soli obecnej w produktach żywnościowych, jak i dodawanej dla smaku zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego i jego powikłań.

    4. Rzuć palenie, ogranicz spożycie alkoholu. Pamiętaj: palenie szkodzi Tobie, a także osobom w Twoim otoczeniu. Alkohol nieodwracalnie uszkadza mózg, wątrobę i serce oraz podnosi ciśnienie tętnicze krwi, a ponadto napoje alkoholowe są bardzo kaloryczne (1 gram alkoholu to około 7 kcal).

    5. Utrzymuj właściwą masę ciała. Unikaj cukru, słodyczy, sosów, kremów oraz słodzonych napoi. Pamiętaj, że redukcja masy ciała zaledwie o 5 kg skutkuje zmniejszeniem stężenia szkodliwej frakcji cholesterolu LDL o 5-8%.

    6. Ćwicz systematycznie, nawet jeśli obecnie czujesz się świetnie i nie masz nadwagi. Liczne badania wykazały, że regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krążenia, cukrzycy, nowotworów, a ponadto wpływa pozytywnie na nastrój. Pamiętaj o zasadzie 3 x 30 x 130, która oznacza ćwiczenia przynajmniej 3 razy w tygodniu przez 30 minut z taką intensywnością, aby puls wynosił ok. 130 uderzeń serca na minutę. Możesz spacerować, biegać, wchodzić po schodach, pływać lub jeździć na rowerze. Nie czekaj, zacznij już dziś.

    7. Kup aparat do mierzenia ciśnienia i regularnie kontroluj jego wartości (nawet jeśli czujesz się dobrze). Pamiętaj, że ciśnienie tętnicze krwi powyżej 140/90 mm słupa rtęci to sygnał alarmowy, wymagający wizyty u lekarza.

    8. Pamiętaj o regularnych badaniach, zwłaszcza poziomu cholesterolu i cukru we krwi. Nie lekceważ nieprawidłowych wyników – niezwłocznie konsultuj je ze swoim lekarzem i postępuj zgodnie z jego zaleceniami.

    9. Ciesz się życiem, unikaj sytuacji konfliktowych i stresu. Zadbaj o odpowiednią ilość snu i wypoczynku. Znajdź czas na ulubioną książkę, wyjście na spacer, na koncert, do kina i teatru. Naucz się czegoś nowego.

    10. Nie zapomnij, że lekarz jest Twoim Przyjacielem i Sojusznikiem w walce o zachowanie dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Zaufaj mu. Jeśli masz wątpliwości – nie bój się pytać. Informacje od przyjaciół i znajomych oraz znalezione w Internecie nie zawsze oparte są na wiarygodnych wynikach badań i mogą okazać się nieprzydatne lub wręcz szkodliwe.

    Oprac. redakcja portalu medycznego Esculap.com

    PODZIEL SIĘ
    Poprzedni artykułBadania naukowe i referencje