Fakty i mity

[faq class=”fakty-i-mity”]
[pytanie tresc=”1. MIT: Jedynym powodem wysokiego poziomu cholesterolu jest nieprawidłowe odżywianie.”]FAKT:  Nieprawidłowa dieta, bogata w nasycone kwasy tłuszczowe, cukier, za dużą ilość kalorii w stosunku do potrzeb organizmu, a uboga w warzywa, owoce, produkty z pełnego ziarna, chude gatunki mięs, ryby oraz tłuszcze roślinne, to tylko jedna z przyczyn występowania wysokiego poziomu cholesterolu we krwi. Cholesterol jest także produkowany w naszym organizmie, a dokładniej w wątrobie. Mówimy wówczas o cholesterolu endogennym, który wraz ze spożywanym cholesterolem, ma wpływ na całkowite stężenie cholesterolu we krwi. Na stężenie cholesterolu we krwi mają również wpływ: uwarunkowania genetyczne, wiek, płeć, poziom aktywności fizycznej, masa ciała, choroby współistniejące np. cukrzyca, czy rodzaj sylwetki, który określa wskaźnik WHR (waist to hip ratio ). WHR jest ilorazem obwodu talii do obwodu bioder (obwód mierzony w centymetrach). Określa on lokalizację nadmiaru tkanki tłuszczowej i pozwala wyróżnić dwa główne typy sylwetki: trzewną – typu jabłko (charakterystyczna dla mężczyzn), związaną z gromadzeniem tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej i górnej części ciała oraz gynoidalną – typu gruszki (pośladkowo-udową), występującą częściej u kobiet. Typ androidalny występuje, gdy WHR przekroczy 1 dla mężczyzn i 0,85 dla kobiet, typ gynoidalny gdy WHR znajduje się poniżej 0,9 dla mężczyzn i 0,7 dla kobiet. Kształt sylwetki, który określany jest mianem typu jabłka przyczynia się, w wyniku nagromadzenia większej ilości tkanki tłuszczowej w górnej części ciała, do gorszej pracy układu krążenia. Taki stan rzeczy może powodować łatwiejsze odkładanie się blaszki miażdżycowej w świetle naczyń krwionośnych, a tym samym szybszy rozwój chorób układu sercowo-naczyniowego.[/pytanie][pytanie tresc=”2. MIT: Najważniejsza dla zdrowia jest wartość cholesterolu całkowitego”]FAKT: Cholesterol wydaje się być szkodliwym związkiem, ponieważ kojarzony jest z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Jest on jednak potrzebny, a nawet niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. W ocenie poziomu cholesterolu nie należy kierować się tylko całkowitą jego zawartością we krwi. Trzeba przyjrzeć się frakcji HDL, LDL i trójglicerydom z osobna, bo to one świadczą o jakości tłuszczu, który krąży w naszych żyłach. Szkodliwy dla organizmu ludzkiego jest nadmiar „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz niedostatek  „dobrego” cholesterolu HDL. Najważniejszy dla zdrowia jest jednak stosunek całkowitego cholesterolu do frakcji HDL, który nie powinien przekraczać 5:1 i stosunek  „złego” cholesterolu LDL do frakcji HDL, który powinien wynosić 3:1, ale nie przekraczać 4:1[/pytanie][pytanie tresc=”3. MIT: Im niższy poziom cholesterolu, tym lepiej dla zdrowia”]FAKT: Cholesterol jest niezwykle istotnym elementem, wchodzącym w skład wielu przemian w organizmie, między innymi zachodzących w układzie nerwowym. Jeśli jego poziom jest za niski może wpływać on niekorzystnie na zdrowie organizmu. Problemy z koncentracją, krótka i wybiórcza pamięć, depresja, częstsze odczuwanie stanów lękowych, demencja starcza to tylko niektóre z objawów za niskiego poziomu cholesterolu we krwi. Dlatego tak ważne jest, aby zachować „złoty środek”, czyli utrzymywać poziom cholesterolu w normie, aby nie był za niski, ani za wysoki, co pozwoli cieszyć się zdrowiem na długie lata.[/pytanie][pytanie tresc=”4. MIT: Jaja są odpowiedzialne za wysoki poziom cholesterolu i należy je wykluczyć z jadłospisu”]FAKT: Faktem jest, że jaja, a właściwie żółtka, zawierają dużo cholesterolu, bo ponad 200 mg. Zalecana dzienna dawka cholesterolu nie powinna przekraczać 300 mg, dlatego też zaleca się spożywanie maksymalnie 2 jaj tygodniowo. Należy pamiętać, że zjadamy je także w postaci ukrytej w pieczywie cukierniczym, ciastach, makaronach. Całkowite rezygnowanie ze spożywania jaj nie jest wskazane, ponieważ są one dobrym źródłem pełnowartościowego białka oraz zawierają zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz lecytynę, które podwyższają poziom „dobrego” cholesterolu HDL.[/pytanie][pytanie tresc=”5. MIT: Przyjmowanie leków na obniżenie cholesterolu, przepisanych przez lekarza, likwiduje problem i już nic więcej nie trzeba robić”]FAKT: Przede wszystkim należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń lekarski dotyczących zażywania leków obniżających cholesterol. Zabronione jest przerywanie kuracji, odstawianie leków i obniżanie dawki leku na własna rękę bez zgody i wiedzy lekarza. Przyjmowanie leków na obniżenie cholesterolu nie usuwa przyczyny podwyższonego poziomu cholesterolu ale ratuje zdrowie, a często i życie. Dlatego tylko terapia złożona z leków (jeśli zostały przepisane przez lekarza), prawidłowego odżywiania się, unikania używek (papierosów, alkoholu) i regularnego uprawiania aktywności fizycznej jest w stanie skutecznie wpłynąć na przyczyny zbyt wysokiego stężenia cholesterolu we krwi. Przyjmowanie leków nie oznacza, że można zaniedbać zdrowe odżywianie, ruch i odstawienie używek. Bez uwzględnienia tych elementów kuracja farmakologiczna nie będzie skuteczna.[/pytanie][pytanie tresc=”6. MIT: Cholesterol jest bezwzględnie zły”]FAKT: Rzeczywiście istnieje „zły” cholesterol LDL, który wpływa niekorzystnie na nasze zdrowie. Jednak wśród frakcji profilu lipidowego znajduje się także „dobry” cholesterol HDL, który ma za zadanie chronić nasze serce, obniżając poziom „złego” cholesterolu i wpływając tym samym na obniżenie całkowitego stężenia cholesterolu we krwi. [/pytanie]
[/faq]