Rwa kulszowa objawia się przede wszystkim bólem, który promieniuje od lędźwiowo-krzyżowego odcinka kręgosłupa przez pośladek, udo, aż do nogi i stopy. Do najczęstszych przyczyn uciążliwych objawów należy siedzący tryb życia, otyłość, dźwiganie ciężkich przedmiotów.

Zazwyczaj dolegliwości pojawiają się nagle, w następstwie urazu lub gwałtownego przeciążenia kręgosłupa. Dzięki właściwym, systematycznym ćwiczeniom można zapobiegać kolejnym atakom rwy kulszowej. (1)

Rwa kulszowa – co warto o niej wiedzieć?

Pamiętajmy, że rwa kulszowa wymaga konsultacji lekarskiej. Z wizytą u lekarza nie wolno zwlekać, jeśli towarzyszą jej silne dolegliwości bólowe, objawy utrzymują się dłużej niż kilka dni lub nabierają charakteru przewlekłego. (1)

Rwa kulszowa daje bardzo uciążliwe objawy, dlatego – jak w każdym innym przypadku – lepiej zapobiegać dolegliwości niż ją leczyć. Aktywny tryb życia należy do najważniejszych elementów postępowania w profilaktyce bólu kręgosłupa. (1)

W stanach ostrych lekarz z reguły zaleca odciążenie kręgosłupa i kilkudniowy odpoczynek w łóżku. W wielu przypadkach dolegliwości ustępują samoistnie. Czasem konieczna jest farmakoterapia (postępowanie przeciwbólowe), która zwykle polega na podawaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych. U wielu pacjentów dobre rezultaty daje fizykoterapia i rehabilitacja. W najcięższych przypadkach stosuje się leczenie operacyjne. (1)

Ćwiczenia na rwę kulszową – kiedy i jakie?

Jeśli nie ma przeciwwskazań, ćwiczenia można rozpocząć, gdy ustąpią objawy ostre. Najczęściej poprawę uzyskuje się dzięki ćwiczeniom rozciągającym i wzmacniającym mięśnie przykręgosłupowe. Jeśli w trakcie treningu pojawi się ból, bezzwłocznie przerywamy ćwiczenia, by nie pogłębić problemu. Unikamy podnoszenia ciężkich przedmiotów. (1)

Na początek nieskomplikowane ćwiczenie w pozycji leżącej. Złączone nogi uginamy w stawach biodrowych i kolanowych. Pilnujemy, by stopy były oparte o podłoże; ramiona trzymamy na karku. Skręcamy miednicę – raz w prawo, raz w lewo. Próbujemy pogłębić ruch do tego stopnia, by kolana zetknęły się z podłożem (w tym momencie powinniśmy lekko unieść stopy). Ćwiczenie wykonujemy, nie odrywając łokci od podłoża. (3)

Ćwiczenia na rwę kulszową można wykonywać też w pozycji stojącej. Ręce zginamy w łokciach i przy wyprostowanych dłoniach odginamy kciuki tak, by przybliżały się do serca. Ściągamy łopatki i napinamy mięśnie pleców. Po kilku sekundach rozluźniamy mięśnie. (2)

Ćwiczenia w profilaktyce rwy kulszowej

Kolejne ćwiczenie stosowane w profilaktyce rwy kulszowej rozpoczynamy, wykonując klęk podparty. Następnie lekko rozsuwamy nogi, unosimy głowę i próbujemy jak najbardziej wygiąć grzbiet ku dołowi. Po kilku sekundach rozluźniamy mięśnie. Powtarzamy ćwiczenie, ale tym razem głowa powinna być skierowana ku dołowi, a grzbiet wyginać się w górę – pozycja przypomina nieco „koci grzbiet”. (3)

Kładziemy się na plecach (ręce wzdłuż tułowia). Lewą nogę zginamy pod kątem prostym w stawach biodrowym i kolanowym. Jednocześnie staramy się unieść głowę i klatkę piersiową, chwytając kolano. W tym samym czasie kolano prawej nogi dociskamy do podłogi, wykonując zgięcie grzbietowe stopy. Po kilku sekundach wracamy do pozycji wyjściowej, rozluźniamy mięsnie. Powtarzamy ćwiczenie (zmieniamy nogi). (3)

Jak jeszcze możemy zadbać o stan kręgosłupa i mięśni przykręgosłupowych? Przyda nam się rekwizyt – chwytamy kijek i unosimy nad głową. Zginamy łokcie i opuszczamy kijek na wysokość ramion. Teraz napinamy mięśnie grzbietu, starając się rozciągnąć kijek – warto wyobrazić sobie, że wykonany jest np. z gumy. Utrzymujemy napięcie mięśniowe przez kilka sekund. Opuszczamy ramiona i rozluźniamy mięśnie. (2)

Źródła:

  1. Pietraszko W. Rwa kulszowa, https://neurologia.mp.pl/choroby/150605,rwa-kulszowa, data dostępu: 23.07.2018
  2. Kamieńska M. Bóle kręgosłupa a cukrzyca – ćwiczenia na odcinek piersiowy kręgosłupa. http://www.mp.pl/cukrzyca/aktywnosc-fizyczna/105409,bole-kregoslupa-a-cukrzyca-cwiczenia-na-odcinek-piersiowy-kregoslupa. Data dostępu: 23.07.2018
  3. Kamieńska M. Bóle kręgosłupa a cukrzyca – ćwiczenia na odcinek lędźwiowy kręgosłupa. http://www.mp.pl/cukrzyca/aktywnosc-fizyczna/108224,bole-kregoslupa-a-cukrzyca-cwiczenia-na-odcinek-ledzwiowy-kregoslupa. Data dostępu: 23.07.2018