Panie, które dopiero zaczynają swoją przygodę z siłownią, często nie wiedzą, jakie ćwiczenia powinny wykonywać, jak często i z jakich przyrządów do ćwiczeń korzystać. Bywa, że boją się spytać o radę instruktorów, a w wyniku tego wykonują ćwiczenia źle technicznie i z nieprawidłowym obciążeniem. To wielki błąd! Jakie są najlepsze ćwiczenia dla dziewczyn?

Trening ogólnorozwojowy – siłownia dla kobiet

Założeniem tego typu treningu jest pobudzenie mięśni wszystkich partii ciała podczas jednego treningu. To idealne rozwiązanie dla osób początkujących, które dopiero budują swoją kondycję i chcą sprawdzić, w jakiego rodzaju ćwiczeniach czują się najlepiej.

Ćwiczeniem dobrym na wszystko jest bieganie – angażuje zarówno nogi, brzuch, jak i ramiona, dlatego warto korzystać z bieżni chociażby w trakcie rozgrzewki przed treningiem.

Jeśli chodzi o tego typu ćwiczenia na siłowni, rozpiska będzie niebywałą pomocą. Dobrze rozplanowany trening powinien obejmować wszystkie partie ciała – zarówno brzuch, nogi, jak i plecy.

Aby mieć pewność, że ćwiczenia będą bezpieczne, warto zadbać o to, aby były odpowiednio dobrane do naszego organizmu i możliwości, dlatego dobrze w tym celu skorzystać z porady instruktora, trenera lub innej osoby, która zajmuje się tym zawodowo.

Trening na siłowni dla pań – czym warto się zająć?

Ćwiczenia na siłowni należy dobrać do zamierzonego celu, dlatego wcześniej warto zastanowić się, co chcemy osiągnąć. Zestaw ćwiczeń powinien być inny dla osób, które chcą wymodelować dane partie ciała, a inny dla tych, którym zależy na poprawie ogólnej kondycji.

U kobiet tkanka tłuszczowa najczęściej odkłada się w okolicach brzucha i bioder, dlatego panie zazwyczaj koncentrują się na tych właśnie partiach. Trening brzucha na siłowni powinien włączać także ćwiczenia na orbitreku, który angażuje mięśnie skośne brzucha, a także wykroki ze skrętem tułowia z wykorzystaniem kilkukilogramowych odważników.

Niektóre siłownie proponują swoim klientom treningi grupowe – w takiej sytuacji pod okiem instruktora wykonuje się różne zestawy ćwiczeń na konkretne partie ciała. Dobry przykład to trwający kilka minut trening ABS, angażujący wszystkie mięśnie brzucha.

Jeśli mowa o pośladkach, warto włączyć w swój trening przysiady, przysiady z obciążeniem, ćwiczenia z wykorzystaniem maty, czyli wymachy nóg do tyłu i do boku, a także wszelkie aktywności związane z tańcem.

Siłownia dla początkujących – plan

Wszyscy, którzy ćwiczą na siłowni, powinni pamiętać, aby robić to z głową. Każdy kalendarz treningowy powinien przewidywać dni wolne od treningu – to czas na regenerację, który jest absolutnie niezbędny do prawidłowej pracy organizmu, a także dla efektywności ćwiczeń.

Nie można zapomnieć o prawidłowej diecie, która także ma ogromny wpływ na pojawienie się rezultatów treningów. Nieodpowiednia dieta może kilkukrotnie wydłużyć czas oczekiwania na efekty!

Poza tym codzienne treningi powodujące ciężki wysiłek fizyczny bez przerw na regenerację mogą doprowadzić do urazów stawów, mięśni, więzadeł, a także do ogólnego przemęczenia organizmu. By uzyskać najlepsze efekty, warto zadbać o różnorodność ćwiczeń i podczas jednego tygodnia wykonać np. dwa treningi siłowe i dwa treningi kardio.

Oprócz tego nie można zapominać o rozciąganiu po wykonanych ćwiczeniach. Jego największą zaletą jest to, że poprawia ogólną sprawność i redukuje napięcie mięśniowe, co sprzyja rozluźnieniu i relaksowi.

To naturalny sposób ochrony przed urazami i wszelkiego rodzaju zwyrodnieniami. Rozciąganie to także propozycja dla kobiet, które chcą poprawić postawę ciała i popracować nad sposobem poruszania się.