Dieta sokowa wpisuje się w wegetariański model żywienia. Oparta jest wyłącznie na płynnych produktach roślinnych. Zwykle zaleca się stosować ją nie dłużej niż tydzień. W tym czasie zamiast tradycyjnych posiłków spożywamy soki, głównie owocowe, ale też owocowo-warzywne i warzywne. Jej zwolennicy uważają, że to idealny sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn. Czy to na pewno „detoks” dla każdego?

Dieta sokowa – zdrowa propozycja?

Według zasad diety sokowej, soki spożywać należy regularnie o stałych porach (pić 5-6 płynnych porcji w ciągu dnia). Posiłki tego rodzaju przygotowuje się tylko ze świeżo wyciskanych warzyw i owoców. Nie można rozcieńczać ich wodą, wzbogacać dodatkami (jak otręby czy płatki).

Menu całkowicie wykluczające pokarmy o stałej konsystencji zaleca się stosować nie dłużej niż 5-7 dni i nie wracać do niego częściej niż raz na kwartał. (1,2)

In plus diety sokowej powiedzieć należy, że płynne dania przyjmujemy o stałych porach. Powiedzmy, że jest szansa, że sokowe menu nauczy nas siadać do stołu codziennie o tych samych godzinach.

Dieta sokowa wyklucza całe duże grupy produktów spożywczych, co grozi poważnymi niedoborami żywieniowymi. Nie można zapominać, ze zdrowe żywienie wiąże się nieodłącznie z różnorodnością posiłków.  (2)

Soki z warzyw i owoców to dobre źródła witamin i składników  mineralnych. Jednak w owocach kryje się też spora porcja cukrów. Dlatego dieta oparta tylko na sokach może być zbyt kaloryczna i skutecznie utrudniać odchudzanie.

Spożycie dużych porcji słodkich owoców powoduje gwałtowny wyrzut insuliny (wzrost stężenia we krwi), a potem równie gwałtowne zmniejszenie stężenia insuliny. Takie „efekty” uboczne niekorzystnie wpływają na zdrowie, co więcej wywołują uczucie głodu. (1,2)

Pijmy soki i smoothie!

Oczywiście, nie powinniśmy rezygnować z picia soków, które spożywane w ramach racjonalnej, dobrze zbilansowanej diety, mogą zastąpić słodycze. Jednak zachowajmy umiar: 1-2 porcje dziennie całkowicie wystarczą.

Warto wybierać owoce, które zawierają mało cukrów i cechują się niskim ładunkiem glikemicznym (np. jabłka, czereśnie, sezonowe owoce jagodowe). Jak przygotować zdrowy i pyszny sok? (1)

Pamiętajmy o kilku zasadach. Po pierwsze soki przyrządzamy samodzielnie. Soki wyciskane to dobry wybór, ale należy rozcieńczać je wodą w stosunku 1:1. Możemy wykorzystywać też blender, miksować miąższ i przygotowywać tzw. smoothie.

Warto uzupełnić je otrębami lub płatkami owsianymi, które stanowią dodatkowe, bogate źródło błonnika. Dzięki temu wydłużmy uczucie sytości po posiłku i bez żalu zrezygnujemy z niezdrowych przekąsek.

Doskonałym dodatkiem do soków warzywnych (np. z buraków) jest kromka chleba pełnoziarnistego. Osoby, które muszą kontrolować stężenie cholesterolu we krwi, mogą do smarowania pieczywa stosować Benecol® o smaku masła ze stanolami roślinnymi, dzięki którym można obniżyć poziom cholesterolu i uregulować zaburzenia lipidowe. (1,2)

Chrupmy owoce i nie wierzmy w „diety-cud”

Zdaniem dietetyków, najlepiej zwyczajnie chrupać całe owoce, zwłaszcza te, które dostarczają sporo błonnika pokarmowego. Cenne włókno zawiera też smoothie.

A błonnik ma tu kluczowe znaczenie. Przecież jednym z najważniejszych celów diety sokowej jest oczyszczanie organizmu. Pamiętajmy, że włókno pokarmowe doskonale wspiera taką detoksykację, zwiększając usuwanie z ustroju zbędnych produktów przemiany materii i metali ciężkich.

Poza tym błonnik spowalnia uwalnianie cukru, pomaga uregulować rytm wypróżnień i zapobiega zaburzeniom lipidowym. (1,2)

Nie stosujmy diet bez konsultacji z lekarzem. Nie wierzmy w „najskuteczniejsze” diety-cud, układane przez osoby bez wykształcenia medycznego i choćby podstawowej wiedzy o procesach, które zachodzą w ludzkim organizmie.

Źródła:

  1. Dłużniewska B. Owoce i soki a odchudzanie, https://ncez.pl/abc-zywienia-/fakty-i-mity/owoce. Data dostępu: 22.07.2018
  2. Wnęk D. Zasady zdrowego żywienia, https://dieta.mp.pl/zasady/63609,zasady-zdrowego-zywienia. Data dostępu: 22.07.2018