Dieta zupowa obiecuje efektywny spadek wagi dzięki zupom. I choć jej zwolennicy twierdzą, że nie jest to żadna „dieta-cud”, która powinna wzbudzać podejrzliwość, warto przyjrzeć się jej bliżej.

Dieta zupowa, czyli zero pokarmów stałych

Dieta zupowa opiera się wyłącznie na zupach, które przygotowuje się na wywarach warzywnych. Nie stosuje się zasmażek, śmietany, mąki czy innych „zabielaczy”. W radykalnych odmianach nie można dodawać jogurtu naturalnego ani przyrządzać zup z roślin strączkowych. W takich przypadkach wyklucza się też produkty zbożowe (makarony, kasze, ryż). (1)

W wersji mniej restrykcyjnej dopuszcza się spożycie zup przyrządzanych z roślin strączkowych. Płynne dania można też wzbogać w brązowy ryż lub razowe makarony, a nawet w chude gatunki mięs.

Jak dieta zupowa wpływa na zdrowie?

Okazuje się, że prawidłowy model żywienia nie powinien opierać się wyłącznie na zupach, czyli produktach płynnych. Nawet krótkotrwała eliminacja pokarmów stałych może przyczynić się m.in. do dolegliwości jelitowych, zwłaszcza do zaburzeń perystaltyki jelit, których objawem – po zakończeniu stosowania zupowego menu – są zaparcia. Diety zupowe nie wpisują się w model racjonalnego żywienia. (1,2)

Dieta zupowa w odchudzaniu – czy to dobry pomysł?

Jedna z orędowniczek diety zupowej twierdzi, że dzięki zupom udało się jej zrzucić 40 kilogramów w ciągu 10 miesięcy. I to jest bardzo niepokojące. Jakie koszty musiał ponieść organizm? W jaki sposób tak gwałtowna utrata masy ciała może odbić się na zdrowiu? (1,3)

I choć pojawiają się głosy, że w ten sposób zrzucić można „tylko” 3 kg tygodniowo, to tempo utraty masy ciała wciąż jest zbyt szybkie. Pamiętajmy, że utrata kilogramów i normalizacja masy ciała to proces długotrwały i wymagający, który zależy od wyborów, jakich dokonujemy każdego dnia. To nieustanna praca nad sobą. (1,2)

Diety zupowe zazwyczaj należy stosować przez krótki czas. Również z tego powodu nie jest to najlepsza propozycja dla osób, które chcą trwale pozbyć się nadwagi. Skuteczny i długotrwały ubytek tkanki tłuszczowej uzyskać można wyłącznie dzięki stałym zmianom w menu. (1,2,3)

Zupy – smaczny i zdrowy dodatek do prawidłowej diety

Mimo to z pewnością warto jeść zupy! Płynne dania włączone do dobrze zbilansowanej diety korzystnie wpłyną na nasz organizm. Jakimi zasadami kierować się przyrządzając smaczną i zdrową zupę?

Zupy gotujemy na wywarze jarzynowym lub z dodatkiem chudego mięsa (np. porcją kurczaka bez skórki). Nie dodajemy śmietany, unikamy zasmażek, tłustych wędlin, „zabielaczy” i zagęszczaczy. Nie stosujemy również dodatków zbożowych o wysokim stopniu przetworzenia (jak biały ryż, drobne kasze, biały makaron). Można za to wzbogacać zupy w brązowy ryż, brązowy makaron, gruboziarniste kasze).

Idealnym dodatkiem do jarzynowej zupy jest również kromka pełnoziarnistego chleba. Osoby, które powinny kontrolować stężenie cholesterolu we krwi, mogą do smarowania pieczywa stosować Benecol® z oliwą z oliwek. Stanole roślinne w jego składzie pomagają zmniejszyć stężenie „złego” cholesterolu we krwi i uregulować gospodarkę lipidową organizmu. (1,2)

Źródła:

  1. Gąsiewska P. Moda na zupy, https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/moda-na-diety-zupowe. Data dostępu: 22.07.2018
  2. Kłosiewicz-Latoszek L. Diety odchudzające – rodzaje i bezpieczeństwo, https://dieta.mp.pl/odchudzanie/wprowadzenie/72545,diety-odchudzajace-rodzaje-i-bezpieczenstwo. Data dostępu: 22.07.2018
  3. Paszek U. Diety alternatywne, https://dieta.mp.pl/diety/diety_alternatywne/63644,diety-alternatywne. Data dostępu: 22.07.2018